Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Stadler: Zbyt wysoka prędkość na KDP zaszkodzi całemu systemowi?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
11-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
10-06-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Stadler: Zbyt wysoka prędkość na KDP zaszkodzi całemu systemowi?
fot. Stadler
Choć kolej dużych prędkości przyniesie korzyści całemu systemowi transportu kolejowego, nie można zapominać, że 82,5% pasażerów kolei korzysta z przewozów aglomeracyjnych oraz regionalnych. Należy więc projektować nowe szybkie linie tak, by ich eksploatacja nie okazała się zbyt droga, co wymusiłoby ograniczenia inwestycji w trasy konwencjonalne. Należy przemyśleć pod tym kątem zwłaszcza kwestię prędkości maksymalnej – wynika z wypowiedzi uczestników debaty podczas Kongresu Rozwoju Transportu.

Członek Zarządu Stadler Polska Arkadiusz Świerkot zwrócił uwagę na konieczność równomiernego rozwijania wszystkich segmentów rynku. – Przeciętna liczba podróży na mieszkańca (10 rocznie) jest na tle innych krajów europejskich najwyżej średnia. Samo uruchomienie kolei dużych prędkości z ok. 20 mln dodatkowych miejsc rocznie – zakładając wysoką frekwencję i brak odbierania podróżnych z istniejących pociągów konwencjonalnych – przyniosłoby wzrost do zaledwie 10,5 przejazdów koleją rocznie. Byłyby oczywiście dodatkowe korzyści, jednak potrzebna jest równowaga – uzasadniał.

Stadler: Nie zaniedbujmy regionów

W Hiszpanii, uważanej za europejskiego „prymusa” w zakresie szybkiej kolei, w 2022 wszyscy trzej przewoźnicy operujący na liniach dużych prędkości przewieźli prawie 24 mln pasażerów (ok. 5% wszystkich). – Ogromne sumy wydano na stworzenie luksusowego, ekskluzywnego produktu dla 5% pasażerów. Tymczasem ruch regionalny praktycznie zanikł – wynosi ok. 10%. Reszta to przewozy aglomeracyjne. Czy chcemy iść w kierunku kolei czeskich (18 podróży rocznie na obywatela), czy hiszpańskich (9)? – pytał Świerkot. Przygotowując się do skoku cywilizacyjnego, jakim będzie budowa KDP, nie wolno – jak zaznaczył – zapominać o wielkich potokach pasażerów do obsłużenia w krótszych relacjach.

Przedstawiciel Stadlera dodał, że koszty eksploatacji rosną szybciej, niż prędkość. – W Niemczech pociągi pierwszej i drugiej generacji ICE rozwijały prędkość 280 km/h, ICE3 oraz ICE3Neo – 320 km/h, a ICE4 – już tylko 230 lub 250 km/h w zależności od liczby członów. Fizyka działa wszędzie tak samo. Rozpędzenie pojazdu do 300 km/h wymaga o 50% więcej energii, niż do 250 km/h – wyliczył. Rosną również opory powietrza i toczenia. – Prędkość powinna być taka, na jaką nas stać – podsumował Świerkot.

Czechy: KDP jako kręgosłup regionu

– Tworzymy system spójności czeskiej mobilności. Chcemy być krajem tranzytowym, węzłem kolejowym ruchu transeuropejskiego – zadeklarował przewodniczący Sekcji Transportu Izby Handlowej Republiki Czeskiej Jan Sechter. Wpisanie linii dużych prędkości łączących kraje regionu do sieci bazowej TEN-T uznał za wielki sukces Grupy Wyszehradzkiej. – KDP nie ma być odrębnym segmentem transportu pasażerskiego, ale nowym kręgosłupem, tworzonym przez takie połączenia, jak Berlin – Praga – Wiedeń czy Katowice – Ostrawa – dodał. Po tych samych odcinkach sieci będą kursowały ekspresy międzynarodowe z małą liczbą zatrzymań i regionalne, obsługujące większą liczbę miast.

Czeskie władze starają się o maksymalizację efektów ekonomicznych kolei dużych prędkości poprzez synergię z sąsiadami – zwłaszcza z Niemcami i Polską. – KDP uwolni przepustowość na liniach konwencjonalnych dla przewozów towarowych, w tym – do polskich portów – stwierdził. Odnosząc się do doświadczeń zagranicznych, Sechter przywołał szwajcarski horyzontalny rozkład jazdy oraz hiszpańską standaryzację obiektów inżynieryjnych, obniżającą ich koszty jednostkowe.

Chiny: Opłacalność to nie wszystko

Największą na świecie sieć kolei dużych prędkości wybudowano w Chinach. Ekspert ds. polityki międzynarodowej i Azji w Instytucie Sobieskiego Radosław Pyffel omówił chińskie doświadczenia z kolejami dużych prędkości – zastrzegając, że większości z nich nie da się przenieść do Europy. – Dziś 28 tys. km chińskich linii wciąż jest w budowie, jednak przez długi czas szybka kolej stanowiła dla Chin kompleks: długo nie udawało się rozpocząć procesu jej tworzenia. Władze państwowe podeszły do tej kwestii z determinacją, ponieważ to skuteczność, a nie wybory, jest kryterium jej legitymizacji – zwrócił uwagę ekspert.

W latach 90. XX wieku średnia prędkość chińskiego dalekobieżnego pociągu komercyjnego wynosiła zaledwie 48 km/h. Po eksperymencie z technologią Maglev, który uznano za nieudany (choć padają deklaracje uruchomienia niebawem magnetycznych pociągów o prędkości 600 km/h), zdecydowano się na konwencjonalną KDP. Chińczycy skonstruowali własny tabor o prędkości 350 km/h, ale w oparciu o podzespoły z Niemiec i Japonii. Średni koszt budowy 1 km linii jest szacowany na 17-20 mln dolarów – finansowanie zapewniają w większości banki, przy mniejszościowym udziale rządów lokalnych i sprzedaży obligacji. – Większość tras nie zarabia na siebie. Dopłacając do nich, rząd osiąga jednak inne korzyści: skrócenie czasu przejazdu między miastami (do tego stopnia, że lotnicze połączenia krajowe do 500 km przestały się opłacać), awans ośrodków średniej wielkości (czyli w warunkach chińskich – np. 2-milionowych), poprawę wpływu na środowisko, rozwój przemysłu i know-how oraz nowe atuty w ekspansji na globalnym południu – wyliczył Pyffel.

Jak dodał, w polskich warunkach wskazane byłoby dostosowanie prędkości maksymalnej do niewielkich raczej odległości między głównymi ośrodkami. – Jeśli Europejski Zielony Ład się utrzyma, również on będzie wymuszał dalsze inwestycje w kolej – uzupełnił.

Pierwszą część relacji z debaty publikujemy tutaj.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Polska sieć KDP będzie kosztowna, ale potrzebna

Infrastruktura

Polska sieć KDP będzie kosztowna, ale potrzebna

Roman Czubiński 10 czerwca 2024

Którędy i jak szybko pojedziemy polską KDP?

Infrastruktura

Którędy i jak szybko pojedziemy polską KDP?

Roman Czubiński 25 kwietnia 2024

Kalifornia (USA): Rusza budowa Brightline West

Infrastruktura

Kalifornia (USA): Rusza budowa Brightline West

Łukasz Malinowski 27 kwietnia 2024

Korea Południowa: Nowe EZT Hyundaia rozpędzą się do 320 km/h

Tabor i technika

USA budują swoją pierwszą linię KDP

Infrastruktura

USA budują swoją pierwszą linię KDP

Przemysław Farsewicz 31 marca 2024

Pociąg dużych prędkości... na wodór!

Innowacje

Pociąg dużych prędkości... na wodór!

Mikołaj Kobryński 28 stycznia 2024

Zobacz również:

Polska sieć KDP będzie kosztowna, ale potrzebna

Infrastruktura

Polska sieć KDP będzie kosztowna, ale potrzebna

Roman Czubiński 10 czerwca 2024

Którędy i jak szybko pojedziemy polską KDP?

Infrastruktura

Którędy i jak szybko pojedziemy polską KDP?

Roman Czubiński 25 kwietnia 2024

Kalifornia (USA): Rusza budowa Brightline West

Infrastruktura

Kalifornia (USA): Rusza budowa Brightline West

Łukasz Malinowski 27 kwietnia 2024

Korea Południowa: Nowe EZT Hyundaia rozpędzą się do 320 km/h

Tabor i technika

USA budują swoją pierwszą linię KDP

Infrastruktura

USA budują swoją pierwszą linię KDP

Przemysław Farsewicz 31 marca 2024

Pociąg dużych prędkości... na wodór!

Innowacje

Pociąg dużych prędkości... na wodór!

Mikołaj Kobryński 28 stycznia 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5