NUMER 01-02/2023
NUMER 01-02/2023
Temat numeru:
Przewozy kolejowe 2022
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Stadler bliżej decyzji o budowie fabryki na Ukrainie

| Kasper Fiszer 07.05.2021 3,6k

Stadler bliżej decyzji o budowie fabryki na Ukrainie
Jednostka Stadlera w Estonii fot. Ivar Leidus, lic. CC BY-SA 3.0 Estonia
Stadler bliżej decyzji o budowie fabryki na Ukrainie
Stadler bliżej decyzji o budowie fabryki na Ukrainie
Koleje Ukraińskie zaproponowały Stadlerowi, by ten otworzył w tym kraju fabrykę taboru. Przewoźnik zapowiada przetargi na pojazdy różnych segmentów i liczy, że jeśli szwajcarski koncern zdobędzie któreś z zamówień, przeniesie produkcję np. do kijowskich zakładów zajmujących się dziś głównie remontem pociągów elektrycznych. Podpisano niedawno dokument wyrażający wspólne intencje, ale warto pamiętać że ma on charakter wstępny.
Jak poinformowały dziś Koleje Ukraińskie (Ukrzaliznycia, UZ), szwajcarski producent taboru podpisał z ukraińską spółką wstępne porozumienie w sprawie otwarcia na terytorium Ukrainy zakładu produkcji taboru kolejowego. Stadler ma też wspólnie z przewoźnikiem pracować nad rozwojem ukraińskiego transportu pasażerskiego, w tym w zakresie pozyskiwania środków na niezbędne inwestycje. – Jeśli Stadler CIS AG wygra jeden z przetargów na dostawę taboru i otrzyma zamówienie od UZ, rozważy możliwość otwarcia produkcji w naszym kraju – tłumaczy Biuro Prasowe kolei.

Fabryka oznaczałaby zastrzyk dla ukraińskiej gospodarki

– Jesteśmy zainteresowani współpracą ze światowymi producentami taboru kolejowego, który sprawdził się już na innych kolejach, w tym eksploatujących sieci szerokotorowe [a więc o rozstawie takim, jaki obowiązuje na Ukrainie] – stwierdził Iwan Juryk, prezes UZ. Dodał, że jednym z głównych założeń takiego partnerstwa, w tym ze Stadlerem, miałoby być prowadzenie produkcji na Ukrainie. To ma dać zastrzyk środków miejscowej gospodarce. Koleje Ukraińskie zaproponowały koncernowi, by ten utworzył swoją fabrykę na bazie kijowskich zakładów naprawczych taboru elektrycznego.

Szwajcarzy mieli według relacji UZ wizytować tamten oraz kilka innych zakładów w lutym tego roku. Koleje Ukraińskie przekonują, że byłby on znakomitą bazą, bo już dziś zajmuje się taborem podobnego typu. Wkrótce mógłby zaś produkować jednostki ruchu lokalnego i regionalnego, a także służące do obsługi pociągów City Express (to zapowiedziane niedawno przedsięwzięcie mające doprowadzić do poprawy standardu przewozów dalekobieżnych).

UZ będzie rozmawiać także z innymi producentami

Wspomniane porozumienie podpisane zostało przez przedstawicieli UZ i Stadlera w obecności wicepremiera i ministra przemysłu Ukrainy oraz wiceministra infrastruktury tego kraju. Przewoźnik zaznacza, że dokument nie oznacza przerwania rozmów z innymi dużymi producentami taboru. – Liczymy na pomoc państwa w finansowaniu inwestycji w sektor przewozów pasażerskich – czytamy również w informacji prasowej.

Szerokotorowe jednostki Stadlera eksploatowane są z powodzeniem np. na sieci Kolei Białoruskich (Biełaruskaja Czyhunka, BCz). Wykorzystywane tam Flirty kursują głównie w ruchu międzyregionalnym, obsługując połączenia dzienne średniego zasięgu. Pojazdy tej rodziny można spotkać również w Estonii.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2023
NUMER 01-02/2023
W najnowszym numerze miesięcznika szczegółowo podsumowaliśmy udany dla kolei rok 2022. Oprócz tego na tapet wzięliśmy temat inflacji, kryzysu gospodarczego i podwyżek cen biletów. Jak zawsze polecamy ciekawe rozmowy, w tym z. A. Popko, T. Myrdą, M. Rodkiem, K. Skorikiem i W. Jurkiewiczem, R. Mordak, T. Lehnertem czy P. Czekałą i T. Prejsem.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5