Stacja Legnica przejdzie przebudowę za 27 mln złotych. Efektem mają być: perony wyposażone w windy, czytelne oznakowanie, przystosowanie stacji do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania. Odnowiona zostanie hala główna, która podobnie jak perony, zachowa historyczny charakter.
Jak informuje PKP PLK, po uzyskaniu pozwolenia na budowę, prace rozpoczynają się od renowacji hali w rejonie peronu nr 5. Rozebrane zostanie poszycie i osłony hali. Wykonawca musi bezpiecznie zdemontować szklane, metalowe i drewniane elementy. Następnie stalowa konstrukcja zostanie wypiaskowana i zabezpieczona powłoką antykorozyjną. Po pomalowaniu konstrukcji będą montowane nowe elementy ścian i dachu. Na czas prac teren zostanie odpowiednio wygrodzony i oznakowany. Prace nie będą wpływały na rozkładowy ruch pociągów.
Stacja Legnica będzie wyposażona w 4 windy, ułatwiające podróżnym dostęp do peronów. Zostaną zamontowane naprzeciw schodów, prowadzących z przejścia tunelowego na perony nr: 2, 3, 4, 5. Przebudowane zostaną dwa główne perony nr 3 i nr 4, na których koncentruje się odprawa pasażerska. Zamontowane będzie nowe oświetlenie i odnowione dawne posterunki dyżurnych ruchu. Dojścia będą wyposażone w system oznakowania dotykowego (tzw. ścieżki dotykowe), który ułatwi dostęp do pociągów osobom niedowidzącym.
Przebudowa obejmie również główne przejście tunelowe legnickiej stacji. Obiekt zyska na estetyce, zamontowane będzie nowe oświetlenie. W zachodniej ścianie przejścia (naprzeciw schodów) będą wejścia do wind. Wraz z modernizacją peronów (nr 3 i 4) przebudowane zostaną schody, dostosowane do nowej wysokości peronów. Zachowane i odnowione zostaną oryginalne kute balustrady schodów.
Renowacja hali peronowej to duże przedsięwzięcie. Jeden z największych tego typu obiektów w kraju ma 120 m długości, blisko 60 m szerokości i 20 m wysokości. Wymienione zostaną pokrycia z blachy, uzupełnione przeszklenia, zainstalowane nowe rynny. Zaplanowano też odtworzenie świetlika dachowego w oparciu o dostępne materiały archiwalne.
Ze względu na historyczny charakter stacji, prace już na etapie projektowym wymagały uzgodnień konserwatorskich. Zostaną zachowane historyczne elementy, a nowe będą uzupełniane tak, by harmonizowały z zabytkowym charakterem obiektu.
Projekt realizowany jest w trybie projektuj i buduj. Dotychczas wykonawca przygotował projekt. Wykonał monitoring kanalizacji, odwodnienia oraz części instalacji. Sprawdzono oryginalną kolorystykę elementów konstrukcji hali.
Wartość umowy na realizację zadania pn.: „Dostosowanie stacji Legnica do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się” wynosi ok. 27 mln zł (netto). Projekt jest finansowany z budżetu państwa. Zakończenie prac, jeśli nie będzie potrzeby dodatkowych działań lub ustaleń, m.in. ze względu na charakter obiektu, planowane jest w przyszłym roku - informuje inwestor.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.