NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Stacja Jaworzyna Śląska otwarta po przebudowie [zdjęcia]

| inf. pras. oprac. jm 27.09.2019 3,6k

Stacja Jaworzyna Śląska otwarta po przebudowie [zdjęcia]
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Stacja Jaworzyna Śląska otwarta po przebudowie [zdjęcia]
Stacja Jaworzyna Śląska otwarta po przebudowie [zdjęcia]
Stacja Jaworzyna Śląska otwarta po przebudowie [zdjęcia]
Stacja Jaworzyna Śląska otwarta po przebudowie [zdjęcia]
Stacja Jaworzyna Śląska otwarta po przebudowie [zdjęcia]
PKP PLK poinformowały o udostępnieniu pasażerom wszystkich peronów stacji Jaworzyna Śląska po wartej 40 mln zł przebudowie. Co warto zauważyć, termin jest zgodny z zapowiedziami inwestora.
W listopadzie ubiegłego roku PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na drugi i ostatni etap modernizacji stacji Jaworzyna Śląska. Główne prace dotyczyły wydłużenia przejścia pod torami i przebudowy peronu nr 2. Kontrakt wart 24 mln zł netto wygrała (po skutecznym odwołaniu w KIO) firma Intop z Warszawy. 

Wykonawca zadeklarował w ofercie najkrótszy czas realizacji inwestycji - zaledwie 10 miesięcy. Jak informuje PKP PLK, prace zostały zakończone, a przebudowany peron i przejście zostały udostępnione pasażerom. Oznacza to wypełnienie terminu kontraktowego. Warto zauważyć, że zapowiedzi PLK sprzed roku były ostrożne i mówiły o zakończeniu prac do końca 2019 roku. Na szczęście pasażerowie nie musieli czekać aż tak długo. 

Co na odnowionej stacji? 

Jak podaje inwestor, przejście podziemne na stacji w Jaworzynie Śląskiej ma 120 metrów – zostało przedłużone prawie o 50 metrów. Ułatwi dostęp do peronów i budynku dworcowego. Mieszkańcy zyskują oczekiwaną od lat możliwość bezpiecznego przejścia przez linię kolejową, przebiegająca przez miasto. Trasa przejścia od strony ul. Powstańców została poprowadzona wygodną pochylnią ze ścieżką naprowadzającą, ułatwiającą przejście osobom niewidomym. Trzy windy na perony zapewniają wygodny dostęp do pociągów wszystkim podróżnym. Przejście ma zadaszenie, którego konstrukcja harmonizuje z historycznymi, odrestaurowanymi wiatami peronowymi. Nowy obiekt jest dobrze oświetlony. Dla wygody podróżnych wyposażono go w nagłośnienie. Monitoring zwiększa bezpieczeństwo na terenie kolejowym - podaje PLK.

- Dla transportu kolejowego ważna jest odpowiednia, żelbetowa konstrukcja obiektu. Zastosowane rozwiązanie zapewnia możliwość przejazdu nad przejściem wszystkich pociągów, zarówno pasażerskich jak i towarowych (o nacisku na oś do 221 kN) - podkreśla inwestor. Ostatni etap inwestycji na stacji Jaworzyna Śląska, poza przedłużeniem przejścia na druga stronę stacji, objął również modernizację środkowego peronu nr 2. Teraz obiekt jest wyższy i ułatwi podróżnym wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Winda gwarantuje dogodny dostęp do pociągów osobom o ograniczonych możliwościach poruszania. Renowację przeszła drewniana wiata. Wraz z wiatami z sąsiednich dwóch peronów utrzymuje historyczny charakter stacji. Wykonanie zadania wymagało też przebudowy torów i urządzeń sterowania ruchem. Dobry stan obiektu zapewni wykonane odwodnienie - czytamy.

Dwuetapowa inwestycja


Wcześniej, w 2018 roku, zakończono przebudowę dwóch peronów i istniejącego przejścia. Na przebudowę stacji Jaworzyna Śląska przeznaczono blisko 40 mln zł netto (brutto 48,6 mln zł). Wartość ostatniego zadania „Rozbudowa przejścia pod torami wraz z przebudową peronu nr 2 w stacji Jaworzyna Śląska” wyniosła ponad 24 mln zł netto. Ogółem na modernizacje linii Wrocław – Jelenia Góra nr 274 przeznaczono ok. 730 mln zł z Funduszu Kolejowego, środków własnych PLK oraz budżetowych. Efektem jest skrócenie czasu przejazdu do 1h 40 min dla najszybszych pociągów i ok. 2 h dla pociągów osobowych. Efekt osiągnięto dzięki modernizacji torów, sieci trakcyjnej, urządzeń sterowania, mostów i wiaduktów - podaje PLK.

W ramach inwestycji dla potrzeb podróżnych zmodernizowano kilkanaście stacji i przystanków, To m.in. Jelenia Góra, Wałbrzych Miasto, Imbramowice, Janowice Wielkie i ostatnio zakończona przebudowa stacji Świebodzice. W przebudowie jest stacja Wałbrzych Szczawienko, a w budowie dodatkowy przystanek Wałbrzych Centrum. Na trasie blisko Wrocławia widać perony nowobudowanego przystanku Mokronos Górny, ze środków RPO. Podobne finansowanie mają przystanki w Jeleniej Górze - przebudowane Jelenia Góra Cieplice i Jelenia Góra Sobieszów oraz nowe Jelenia Góra Zabobrze i Jelenia Góra Przemysłowa.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej na temat:

Linia 274 (34)
Intop (9)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5