NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

SRK i automatyka polem dla polskich innowacji

| redakcja 22.06.2016 1k

SRK i automatyka polem dla polskich innowacji
Fot. Michał Szymajda
Priorytetem PKP jest unowocześnianie kolei, zwiększanie komfortu, bezpieczeństwa i punktualności. To, co decyduje o sukcesie polskiej kolei, to nie tylko nowy tabor czy modernizacja torów, ale także te rozwiązania mniej widoczne na pierwszy rzut oka dla pasażera, jak np. nowoczesne systemy sterowania ruchem, czyli szeroko pojęta automatyzacja kolei o czym dyskutowano podczas debaty “Inicjatywa dla Infrastruktury”.
Mówiąc o systemach SRK należy pamiętać, że proces ich tworzenia od powstania koncepcji do uzyskania certyfikatu dopuszczenia do eksploatacji trwa kilka lat. Jest to ściśle związane z rygorystycznymi standardami bezpieczeństwa, które wymagają m.in. stosowania nadmiarowości sprzętowej tj. dwukanałowości, zróżnicowaniu programów sterujących opracowywanych przez niezależne zespoły programistów czy przeprowadzania kilkunastomiesięcznych prób eksploatacyjnych na poligonie doświadczalnym.

Dialog z użytkownikiem

– Zespół ponad 100 inżynierów, którym dysponujemy prowadzi stale pracę nad kilkunastoma projektami rozwojowymi. Ponadto PLK wymaga dostawy części zamiennych przez 25 lat, co oznacza, że oferowane wyroby powinny spełniać również przyszłe oczekiwania klienta. Dlatego bardzo ważnym elementem w procesach rozwojowych jest dialog techniczny z potencjalnym użytkownikiem prowadzony na każdym etapie projektu – powiedziała Anna Szczygielska członek zarządu Zakłady Automatyki Kombud SA podczas debaty “Inicjatywa dla Infrastruktury”.

Przykładem może być realizowany przez Kombud projekt badawczo-rozwojowy ESTER współfinansowany z PO Innowacyjna Gospodarka, którego celem było stworzenie Ekonomicznego Systemu Sterowania i Kierowania Ruchem Kolejowym dedykowanego dla linii małoobciążonych.

– Dzięki dobrze przygotowanej specyfikacji wymagań i stałemu feedbackowi, tj. opiniom użytkowników, pomimo wysokiego poziomu innowacyjności sprawnie udało nam się dopracować system, który umożliwia sterowanie ruchem kolejowym z jednego miejsca obecnie najdłuższym odcinkiem obejmującym prawie 100 km. Dzięki automatyzacji procesów wyeliminowaliśmy 5 budynków nastawni i 6 stanowisk dyżurnego ruchu, jak również usprawniliśmy organizację procesów utrzymania m.in. poprzez rozbudowany moduł diagnostyki. Wspomniane rozwiązanie jest przykładem na to, że poprzez automatyzację zarządca infrastruktury może ograniczyć znacząco koszty eksploatacji danej linii – powiedziała Szczygielska.

Stawiać na rozwój krajowych firm


Gdy mówimy o nowych wyrobach często zapominamy o problemie utrzymania systemów przez następne dziesięciolecia. Koszty utrzymania jak również dostępność serwisu oraz części zamiennych będą odgrywać znaczącą rolę.

– Musimy zdawać sobie sprawę z tego, że w pewnym momencie unijne źródło zostanie ograniczone i prawdopodobnie zagraniczne firmy, które dzisiaj budują polską infrastrukturę, opuszczą Polskę, szukając nowego, prosperującego rynku. Sprowadzenie części zamiennych oraz specjalistów potrafiących wykonać naprawy okaże się wtedy niezwykle kosztowne. Dlatego powinno stawiać się na rozwój rodzimych firm, które będą mogły zadbać o utrzymanie w sprawności wybudowanej infrastruktury przez kolejne dziesiątki lat. Wzorem w tym zakresie powinny być dla nas Niemcy, gdzie jak podkreślał w swoim wystąpieniu wicepremier Morawiecki 90 proc. przetargów w ramach prawa zamówień publicznych wygrywają firmy niemieckie, a 10 proc. zagraniczne. Dobrym przykładem jest również Korea Pd., gdzie miałem okazje studiować i pracować. Rząd Korei postanowił budować krajowe kompetencje zanim wdrożono program KDP. Inwestując znaczne środki w badania i rozwój własnych systemów kolejowych Korea w zaledwie kilkanaście lat dołączyła do czołówki światowych graczy i pod względem technologii pociągów szybkobieżnych ustępuje tylko Francji, Niemcom i Japonii – wyjaśniła członkini zarządu Kombudu.

Dziś ponad 400-kilometrowy odcinek łączy stolicę, Seul, z miastem Pusan; pociągi pokonują go w ciągu niespełna 2 godzin. Nowoczesne urządzenia SRK, które tam zastosowano, pozwalają na rozwinięcie pełnej prędkości (300 km/h) i bezpieczny przewóz nawet 330 000 pasażerów dziennie. Szczygielska zwraca uwagę, że Korea Południowa to jedno z wielu państw, które ma własny silny przemysł kolejowy zbudowany dzięki ścisłej współpracy zarządcy infrastruktury, krajowych instytutów naukowych i lokalnych producentów. Budowanie lokalnych kompetencji w obszarze kolei to gwarancja zapewnienia jej unowocześniania i sprawności.

Inwestycje w SRK poprawiają bezpieczeństwo


Kwestią bardzo ważną z perspektywy infrastruktury, o której warto dyskutować jest poprawa bezpieczeństwa. Jak wiemy kolej jest jednym z najbezpieczniejszych środków transportu w Polsce. Od 2011 roku liczba wypadków na kolei zmniejszyła się o jedną czwartą. Na poprawę bezpieczeństwa na kolei Grupa PKP przeznaczyła w ciągu ostatnich lat ponad 25 mld zł. Bezpieczeństwo jednak jest wartością, o którą trzeba ciągle dbać. Za 90 % wypadków kolejowych odpowiadają ludzie, dlatego w tym obszarze najważniejsze jest zastępowanie starych, wyeksploatowanych SRK nowymi zautomatyzowanymi systemami, które zapewniają bezpieczeństwo poprzez ograniczanie, a nawet eliminowanie błędów personelu.

– Przykładem mogą być komputerowe systemy stacyjne, które usprawniają i podnoszą komfort pracy dyżurnych. Funkcje systemu to nie tylko wizualizacja informacji o stanie urządzeń sterowania, ale również wsparcie informacyjne w procesie podejmowania decyzji m.in. dzięki wyprzedzającemu określaniu dostępności poleceń, zobrazowaniu selekcji przebiegu czy automatyzacje nastawiania przebiegowego zwrotnic i sygnałów. Kolej zautomatyzowana to kolej nie tylko bezpieczna, ale i efektywna – powiedziała Anna Szczygielska.

Mówiąc o bezpieczeństwie nie można pominąć przejazdów kolejowych, które są jednym z najbardziej niebezpiecznych obszarów infrastruktury kolejowej. Od początku roku doszło do ponad 70 wypadków i kolizji na przejazdach kolejowo-drogowych, w których zginęło 19 osób i 16 zostało ciężko rannych. Niechlubne statystyki nie pozostawiają wątpliwości, że jest to obszar wymagający poprawy.

– Większość, bo 59% zdarzeń kolejowych ma miejsce na przejazdach niestrzeżonych – oznakowanych jedynie znakami ostrzegawczymi. Tutaj poprawę bezpieczeństwa możemy w łatwy sposób osiągnąć instalując systemy samoczynnych sygnalizacji przejazdowych, które wymagają minimalnych nakładów inwestycyjnych. Jak również ich utrzymane nie generuje znaczących kosztów, gdyż nie wymagają stałej obsługi – proponuje członkini zarządu Kombudu.

W Polsce jest kilku producentów, którzy dysponują wolnym potencjałem produkcyjnym w tym zakresie. Zdaniem Szczygielskiej potrzebna jest tylko decyzja o kontynuacji prowadzonego w zeszłych latach krajowego programu poprawy bezpieczeństwa i likwidacji zagrożeń eksploatacyjnych na przejazdach kolejowych. Część dokumentacji przetargowej jest praktycznie gotowa, gdyż dwa postępowania obejmujące około 80 przejazdów zostały w poprzednim programie unieważnione.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Warszawa (5373)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Innowacje
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Warszawa (5373)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2022
NUMER 11/2022
Najnowszy numer miesięcznika „Rynek Kolejowy” dedykowany jest wyzwaniom, które stawia przed branżą zmiana otaczającej nas rzeczywistości… wcale zresztą nie pierwsza w ostatnich latach. Oprócz tego jak zwykle zapraszamy do lektury ciekawych wywiadów z samą czołówką producentów taboru i wykonawców infrastruktury. Nie brakuje również aktualności, takich jak rozbudowa portów, powrót pociągów na Litwę czy sytuacji transportu miejskiego.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5