Partnerzy serwisu:
Biznes

Wzrosła średnia prędkość pociągów towarowych w Polsce

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
16-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
13-09-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UTK

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Wzrosła średnia prędkość pociągów towarowych w Polsce
fot. Szymon Grochowski/PKP PLK
W 2023 r. średnia prędkość pociągów towarowych wyniosła 25,4 km/h. To wzrost o 9,1% w porównaniu z 2022 r. Wyższa jest również średnia prędkość liczona na podstawie danych z SEPE2. Lepsze wyniki niż przed rokiem wypracowały też pociągi intermodalne – niezależnie od metody liczenia. Pociągi intermodalne osiągają wyższą średnią prędkość w porównaniu z innymi składami towarowymi.

Pociągi towarowe

Parametr średniej prędkości pociągów towarowych jest liczony na dwa sposoby:

  • Na podstawie danych sprawozdawczych przewoźników
Przewoźnicy towarowi składają informację o swojej średniej prędkości handlowej w danym roku. Parametr ten jest liczony jako iloraz odległości dzielącej punkt początkowy i końcowy trasy (km) i rzeczywistego czasu wykonania trasy rozkładowej (z uwzględnieniem postojów) dla danego przewoźnika. Wynik dla całego rynku liczony jest jako średnia prędkości każdego z przewoźników, ważona wielkością wykonanej przez niego pracy eksploatacyjnej.

Prędkość pociągów obliczona w ten sposób wyniosła w 2023 r. 25,4 km/h, co w porównaniu do 23,2 km/h w 2022 r. oznacza wzrost o 9,1%.

  • Na podstawie danych z Systemu Ewidencji Pracy Eksploatacyjnej (SEPE2)
System Ewidencji Pracy Eksploatacyjnej (SEPE2) jest dodatkowym źródłem danych o prędkościach pociągów towarowych. Pozyskiwane wartości umożliwiają obliczenie średniej prędkości dla pociągów towarowych i pociągów intermodalnych.

Średnia prędkość dla pociągów towarowych z wykorzystaniem danych z systemu SEPE2 wyniosła:
  • 29,2 km/h – liczona jako średnia arytmetyczna ze średnich prędkości wszystkich 409,3 tys. pociągów towarowych wytrasowanych w 2023 r. (27,1 km/h w 2022 r.);
  • 18,7 km/h – liczona ze wzoru prędkości, którym jest iloraz drogi i czasu. Taki wynik powstaje przy podzieleniu łącznej pracy eksploatacyjnej w 2023 r. (69 053 806 pociągokilometrów) przez łączny czas przejazdu pociągów towarowych (3 696 868 godzin). W 2022 r. było to 16,9 km/h.
Średnia prędkość pociągów towarowych wzrosła rok do roku w przypadku obliczenia jej na podstawie tych dwóch metod. Na taki wynik wpływ miała m.in. mniejsza liczba pociągów uruchomionych w 2023 r.

Pociągi intermodalne

Średnia prędkość dla pociągów intermodalnych obliczona z wykorzystaniem danych z systemu SEPE2 wyniosła:
  • 35,1 km/h – liczona jako średnia arytmetyczna ze średnich prędkości wszystkich 51,9 tys. pociągów intermodalnych wytrasowanych w 2023 r. (32,1 km/h w 2022 r.);
  • 24,4 km/h – liczona ze wzoru prędkości, którym jest iloraz drogi i czasu. Taki wynik powstaje przy podzieleniu łącznej pracy eksploatacyjnej w 2023 r. (12 810 312 pociągokilometrów) przez łączny czas przejazdu pociągów intermodalnych (524 802 godziny). W przypadku tak liczonej prędkości wzrost wyniósł 3,1 km/h (21,1 km/h w 2022 r.).
Średnia prędkość handlowa, liczona jako iloraz średnich prędkości pociągów kategorii intermodalnych, wzrosła o 3 km/h w stosunku do 2022 r. Przewozy w 2023 r. różniły się od tych sprzed roku. Część tras pociągów była dzielona z racji braku możliwości bezpośredniego trasowania pociągów do granic państwa czy obszarów portowych. Oprócz tego wolumen przewozów w 2023 r. był niższy niż w 2022 r.

Szczegółowe dane dotyczące średniej prędkości przewoźników na różnych trasach można znaleźć w „Sprawozdaniu z funkcjonowania rynku kolejowego” w rozdziale 2.3.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Przewozy towarów niebezpiecznych w 2024 roku

Biznes

Przewozy towarów niebezpiecznych w 2024 roku

Urząd Transportu Kolejowego 23 maja 2025

Wyniki przewozów towarowych w marcu 2025 roku

Biznes

Wyniki przewozów towarowych w marcu 2025 roku

Urząd Transportu Kolejowego 01 maja 2025

Dzięki pracom PLK przyspieszyły pociągi towarowe

Infrastruktura

Ile towarów przewiozła kolej we wrześniu 2024?

Biznes

Ile towarów przewiozła kolej we wrześniu 2024?

Urząd Transportu Kolejowego 01 listopada 2024

UTK: Coraz więcej lokomotyw dwunapędowych i wagonów towarowych

Tabor i technika

UTK: Coraz więcej lokomotyw dwunapędowych i wagonów towarowych

Urząd Transportu Kolejowego 26 października 2024

Zobacz również:

Przewozy towarów niebezpiecznych w 2024 roku

Biznes

Przewozy towarów niebezpiecznych w 2024 roku

Urząd Transportu Kolejowego 23 maja 2025

Wyniki przewozów towarowych w marcu 2025 roku

Biznes

Wyniki przewozów towarowych w marcu 2025 roku

Urząd Transportu Kolejowego 01 maja 2025

Dzięki pracom PLK przyspieszyły pociągi towarowe

Infrastruktura

Ile towarów przewiozła kolej we wrześniu 2024?

Biznes

Ile towarów przewiozła kolej we wrześniu 2024?

Urząd Transportu Kolejowego 01 listopada 2024

UTK: Coraz więcej lokomotyw dwunapędowych i wagonów towarowych

Tabor i technika

UTK: Coraz więcej lokomotyw dwunapędowych i wagonów towarowych

Urząd Transportu Kolejowego 26 października 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij