Partnerzy serwisu:
Pasażer

Polska kolej po raz pierwszy sprzedała więcej biletów przez internet niż w kasach

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-07-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UTK

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Polska kolej po raz pierwszy sprzedała więcej biletów przez internet niż w kasach
fot. Paul Hanaoka/Unsplash
Pasażerowie kolei coraz chętniej kupują bilety w aplikacjach mobilnych i internecie. Odsetek takich podróżnych wzrósł w czasie pandemii, ale dopiero teraz, pierwszy raz w historii prowadzenia statystyk przez Urząd Transportu Kolejowego, ta forma zakupu biletów stała się najpopularniejsza i wyprzedziła tradycyjne okienka kasowe.

Jak wynika z komunikatu UTK, w 2022 r. pociągami podróżowało 342,2 mln osób, najwięcej od dekady. W ubiegłym roku pasażerowie kolei kupili przez aplikacje mobilne i internet 35% biletów, a w kasach biletowych 29,3%. Udział kanałów internetowych w liczbie sprzedawanych biletów zwiększył się o 7,1 punktu procentowego rok do roku. Najczęściej przez Internet kupowane są bilety jednorazowe, relacji dalekobieżnych i z odpowiednim wyprzedzeniem. Wśród kanałów dystrybucji biletów od kilku lat odnotowuje się także wyższe wykorzystanie automatów biletowych, zarówno stacjonarnych na stacjach i przystankach, jak i tych zamontowanych w pojazdach. W 2021 r. na zakup biletu w biletomacie stacjonarnym zdecydowało się 8,3% podróżny, a w pojazdach 0,9%. W 2022 r. było to już odpowiednio 8,4% i 1,1%.

Udział kanałów dystrybucji wg liczby sprzedanych biletów w latach 2019-2022



Największe spadki w kanałach dystrybucji biletów od lat dotyczą stacjonarnych kas biletowych. W 2018 r. ich udział wynosił jeszcze ponad 50%, w 2022 r. był już poniżej 30% wszystkich sprzedanych biletów. Pierwszy raz inne kanały dystrybucji okazały się bardziej popularne niż kasy. Zmniejszyło się także zapotrzebowanie na zakup biletów u drużyn konduktorskich. W 2021 r. udział takich biletów w ogólnej sprzedaży wynosił 21,5%, a w 2022 r. spadł do poziomu 20,8%. Zazwyczaj taka forma pozyskania biletu wiąże się z dodatkowymi kosztami – czytamy w komunikacie prasowym.

W 2022 r. udział internetowej sprzedaży biletów w ogólnych przychodach z ich dystrybucji wzrósł o 7,3 punktu procentowego (z 27 % do 34,3%), natomiast udział w przychodach z biletów zakupionych w kasach biletowych spadł o 5,1 punktu procentowego. Najczęściej to w kasach sprzedawane są bilety długookresowe, które generują większy przychód, dlatego spadek przychodów nie jest tak znaczący, jak w przypadku spadku udziału w sprzedaży.

Udział kanałów dystrybucji w przychodach z tytułu sprzedaży biletów w latach 2021-2022



Jak podaje UTK, o blisko 100 mln wzrosła liczba biletów kolejowych sprzedanych w 2022 r. w porównaniu z 2021 r. Najwięcej, bo 49,5%, sprzedano biletów jednorazowych. Było ich o 50,4 mln więcej niż w 2021 r., co dało wzrost udziału biletów jednorazowych w ogóle sprzedanych biletów o 0,9 punktu procentowego (z 48,6%). Również zwiększyła się sprzedaż biletów okresowych - o 38,5 mln w porównaniu do 2021 r., ale udział tej kategorii spadł o 0,6 punktu procentowego (z 41,9% do 41,3%). Podobnie w przypadku kategorii „pozostałych biletów”, których sprzedano więcej o 8,2 tys., lecz udział tej grupy był niższy o 0,3 punktu procentowego (z 9,5% do 9,2%).

Udział poszczególnych rodzajów biletów w ogólnej liczbie sprzedaży w latach 2019-2022

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Prawo i polityka

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Łukasz Malinowski 24 marca 2025

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

Pasażer

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

UTK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

Biznes

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

inf. pras. UTK, oprac. ms. 01 grudnia 2024

Październik 2024 na kolei. Ponad 2 mln pasażerów więcej niż rok temu!

Pasażer

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Biznes

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Urząd Transportu Kolejowego 16 września 2024

Zobacz również:

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Prawo i polityka

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Łukasz Malinowski 24 marca 2025

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

Pasażer

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

UTK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

Biznes

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

inf. pras. UTK, oprac. ms. 01 grudnia 2024

Październik 2024 na kolei. Ponad 2 mln pasażerów więcej niż rok temu!

Pasażer

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Biznes

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Urząd Transportu Kolejowego 16 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij