Partnerzy serwisu:
Pasażer

UTK raportuje poziom bezpieczeństwa na polskiej kolei

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
05-09-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UTK

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
UTK raportuje poziom bezpieczeństwa na polskiej kolei
fot. PKP PLKzdjęcie ilustracyjne
Polska kolej jest bezpiecznym środkiem transportu. Miernik wypadków czwarty rok z rzędu utrzymał poziom poniżej 2 wypadków na milion pociągokilometrów. Podobnie jak w 2022 r., w ubiegłym roku nie doszło do żadnego poważnego wypadku. Mniej było też ofiar śmiertelnych. Urząd Transportu Kolejowego opublikował „Sprawozdanie ze stanu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym 2023”.

W roku 2023 doszło do 669 wypadków na liniach i bocznicach kolejowych. Oznacza to wzrost ich liczby w porównaniu do 2022 r. o 25 wypadków (3,9%), przy czym na liniach kolejowych było więcej o 6 (1,2%), a na bocznicach kolejowych o 19 wypadków (15%).Mimo wzrostu liczby wypadków, ofiar śmiertelnych na sieci kolejowej było o 5 mniej niż rok wcześniej, a na bocznicach nikt nie zginął. W 2023 r. zostało również zgłoszonych 8 wypadków na liniach kolei wąskotorowych, o jeden więcej niż rok wcześniej.

Wypadki na styku systemu kolejowego

Wysoki odsetek zdarzeń pochodzi spoza systemu kolejowego. Znaczną część stanowią wypadki na przejazdach kolejowo-drogowych i przejściach oraz najechania na pojazd lub osobę poza przejazdami i przejściami. W 2023 r. na przejazdach kolejowo-drogowych i przejściach doszło do 190 wypadków (wzrost o 9 w porównaniu do 2022 r.). Zginęło w nich 39 osób o dwie osoby mniej niż w 2022 r. Od wielu lat główną przyczyną tych wypadków jest brak zachowania przez kierowców szczególnej ostrożności podczas wjazdu i przekraczania przejazdu. W Polsce na przejazdach kolejowo-drogowych dochodzi dziennie do około 12 niebezpiecznych sytuacji spowodowanych niewłaściwym zachowaniem użytkownika drogi. Każda z nich potencjalnie może zakończyć się wypadkiem i ofiarami.

W ubiegłym roku doszło do 165 wypadków wskutek najechania pojazdu kolejowego na osoby podczas przechodzenia przez tory poza przejazdami i przejściami na stacjach i szlakach. W zdarzeniach tych zginęło 117 osób, o 5 mniej niż w 2022 r.

Wypadki wewnątrz systemu

W ramach samego sytemu kolejowego nadal jednym z największych problemów pozostają zdarzenia polegające na niezatrzymaniu pojazdu kolejowego w miejscu, w którym powinien się zatrzymać bądź uruchomieniu pojazdu kolejowego bez wymaganego zezwolenia. Określane są one jako zdarzenia SPAD – (ang. signal passed at danger). W roku 2023 było 165 zdarzeń SPAD (kategorii B04 i C44) na liniach kolejowych oraz bocznicach kolejowych. W porównaniu do 2022 r. oznacza to wzrost o 8,6%

– Eliminacja błędów ludzkich jest ważna przy utrzymującej się liczbie zdarzeń typu SPAD, gdzie człowiek odgrywa kluczową rolę. Potrzebne są systemowe działania Jednym z nich jest wdrożenie Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS) oraz wprowadzenie jego uproszczonej wersji Limited Supervision na szeroką skalę w sieci kolejowej – uważa dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Według Prezesa UTK na zmniejszenie liczby zdarzeń, do których doszło przez błąd ludzki, wpłynie zmiana w systemie szkolenia i weryfikowania wiedzy maszynistów. Rok 2023 był pierwszym rokiem funkcjonowania Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów (CEMM) – stworzonego dzięki dofinansowaniu z Funduszy Europejskich. To projekt, który zapewnia nowy, przejrzysty system egzaminów na licencję i egzaminów na świadectwo dla kandydatów na maszynistę. Przeprowadza je Prezes UTK.

„Sprawozdanie ze stanu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym 2023” w formacie PDF można pobrać ze strony UTK.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Prawo i polityka

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Łukasz Malinowski 24 marca 2025

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

Pasażer

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

UTK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

Biznes

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

inf. pras. UTK, oprac. ms. 01 grudnia 2024

Październik 2024 na kolei. Ponad 2 mln pasażerów więcej niż rok temu!

Pasażer

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Biznes

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Urząd Transportu Kolejowego 16 września 2024

Zobacz również:

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Prawo i polityka

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Łukasz Malinowski 24 marca 2025

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

Pasażer

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

UTK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

Biznes

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

inf. pras. UTK, oprac. ms. 01 grudnia 2024

Październik 2024 na kolei. Ponad 2 mln pasażerów więcej niż rok temu!

Pasażer

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Biznes

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Urząd Transportu Kolejowego 16 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij