Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Społecznicy zmusili Polregio do przyznania się, ile straciło na EU07

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
08-09-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Społecznicy zmusili Polregio do przyznania się, ile straciło na EU07
Fot. Marcin Myszak, Ilostan Pojazdów Trakcyjnych
W ubiegłym roku spółka Polregio (jeszcze pod nazwą Przewozy Regionalne), celowo utajniła kwoty, za jakie sprzedała kupione przed laty i odstawione w krzaki lokomotywy elektryczne EU07. Do wyjawienia wartości sprzedaży zmusiło spółkę dopiero postanowienie sądu na wniosek Sieci Obywatelskiej Watchdog Polska.

Przypomnijmy – w 2011 roku spółka Przewozy Regionalne kupiła od PKP Intercity sześć lokomotyw serii EU07 za 960 tys. zł każda. Po zakupie zostały odstawione w krzaki i nigdy nie poprowadziły żadnego pociągu przewoźnika. Co jeszcze dziwniejsze, Przewozy Regionalne wynajmowały lokomotyw do obsługi połączeń i założyły zakup kolejnych w swojej strategii taborowej. Mimo to, w ubiegłym roku nieużywane lokomotywy postanowiono sprzedać.

Mimo, że spółka należy poprzez Agencję Rozwoju Przemysłu do Skarbu Państwa, informacja na temat ceny sprzedaży została celowo utajniona – podmioty chcące wziąć udział w postępowaniu zostały zobowiązane do zachowania tajemnicy na temat wysokości złożonej w publicznym postępowaniu oferty. Podania informacji o kwocie sprzedaży odmówił "Rynkowi Kolejowemu" rzecznik spółki; nie udzielono jej też w trybie dostępu do informacji publicznej.

Sądowa walka o jawność


Opisana przez "Rynek Kolejowy" obstrukcja w dostępie do informacji publicznej zainteresowała Sieć Obywatelską Watchdog Polska – stowarzyszenie walczące o jawność i przejrzystość życia publicznego. W październiku 2019 roku stowarzyszenie rozpoczęło walkę o ujawnienie ceny sprzedaży. Podobnie jak "Rynkowi Kolejowemu", stowarzyszeniu nie udzielono informacji, powołując się ogólnikowo na ,,tajemnicę przedsiębiorcy”. – Złożyliśmy więc skargę na decyzję do sądu, wykazując w niej m.in., że powoływanie się w ten sposób na ,,tajemnicę przedsiębiorcy” bez wykazania ku temu przesłanek, jest niewystarczające, by odmówić nam informacji. Spółka nie wykazała też, w jaki sposób ujawnienie ceny sprzedaży lokomotyw miałoby zagrozić jej pozycji - opisuje stowarzyszenie.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie po rozpoznaniu sprawy uchylił w lipcu 2020 roku decyzję Polregio. – W ocenie Sądu [spółka] nie wyjaśniła jakie działania zostały faktycznie podjęte w celu zachowania w poufności żądanych informacji, a tym samym, że został spełniony wymóg formalny tajemnicy przedsiębiorcy określony w art. 11 ust. 4 u.z.n.k. Nie można też uznać, aby w zaskarżonej decyzji została należycie rozważona tajemnica przedsiębiorcy w sensie materialnym. Ogólnikowe twierdzenia w tym względzie nie mogą zastąpić merytorycznego uzasadnienia decyzji.(…) Brak wyczerpującego uzasadnienia zaskarżonej decyzji nie pozwala ocenić prawidłowości samego rozstrzygnięcia, a przedstawiony w nim powód odmowy udostępnienia informacji publicznej z uwagi na ochronę tajemnicy przedsiębiorcy, czyni nieweryfikowalnym – napisał sąd w uzasadnieniu.

Ile w końcu straciły PR? 


Jak pisze Roksana Maślankiewicz z Wachdog Polska, po wyroku sądu Polregio udzieliło w końcu (17 sierpnia 2020 r.) żądanej informacji: "Łączna kwota, za którą Spółka Polregio (dawniej “Przewozy Regionalne”) sprzedała lokomotywy EU07-154, EU07-155, EU07-160 i EU07-2017 w postępowaniu PBU4-631-007.1/2019 wyniosła 2 635 000,77 zł netto. 

Ponieważ cena zakupu każdej lokomotywy wyniosła 960 tys. zł brutto (780,5 tys. zł netto) oznacza to, że różnica w cenie zakupu i sprzedaży nie była wcale tak duża – sprzedaż czterech z sześciu lokomotyw, których dotyczył wniosek, przyniosła bowiem, jak wynika z oświadczenia, średnio 659 tys. zł netto. Stoi to jednocześnie w sprzeczności ze stwierdzeniem spółki, że kwota zakupu lokomotyw kilkukrotnie przewyższała ich faktyczną wartość.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Lubuskie: Ruszył skład wagonowy Polregio

Biznes

Lubuskie: Ruszył skład wagonowy Polregio

Jakub Madrjas 20 lipca 2023

Ruszyła nowa wakacyjna kampania reklamowa Polregio [FILMY]

Pasażer

Mediator w sporze związków z Polregio

Biznes

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Lubuskie: Ruszył skład wagonowy Polregio

Biznes

Lubuskie: Ruszył skład wagonowy Polregio

Jakub Madrjas 20 lipca 2023

Ruszyła nowa wakacyjna kampania reklamowa Polregio [FILMY]

Pasażer

Mediator w sporze związków z Polregio

Biznes

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5