Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Kupili od DB piętrowe wagony sypialne. Pojadą u naszych sąsiadów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
23-05-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Słowacki operator EVU Yosaria Trains kupił od Kolei Niemieckich 17 stosunkowo nowoczesnych wagonów sypialnych. Zamierza za ich pomocą uruchamiać komercyjne pociągi nocne.

Na obecne zakupy spółki Yosaria Trains składa się 17 piętrowych wagonów sypialnych typu 171 i 172 (na górnym pokładzie okna są wyłącznie od strony przedziałów). I jednych i drugich wyprodukowano w połowie lat 90-tych po 27. Typ 171 posiada przedziały jednoosobowe deluxe, dwu i czteroosobowe, model 172 wyłącznie przedziały dwu i czteroosobowe.

Wagony nie były eksploatowane od końca 2016 roku (wówczas DB zawiesiły siatkę nocnych połączeń City Night Line), a część z nich o kilka lat dłużej. Z zewnątrz straciły swój blask a nawet pokryły się zielonym nalotem. Mają jednak spory potencjał, co udowadniają Koleje Austriackie, które posiadają łącznie 10 takich wagonów zbudowanych w 1996 roku. Można je zobaczyć głównie w pociągu Zurych – Wiedeń. Wagony te mogą kursować z prędkością 200 km/h.

Pierwsze dwa wagony słowacki przewoźnik kompleksowo zmodernizował i przebudował już w roku 2020, jednak pandemia sprawiła, że nie zdecydował się na kontynuowanie projektu i uruchomienie połączeń. Tym razem 17 kolejnych wagonów pojechało do zakładu ŽOS Vrútky, gdzie będzie wykonywana ich modernizacja. Z tego co udało nam się ustalić, Yosaria w poprzednich miesiącach przetransportowała do Słowacji jeszcze więcej wagonów typu 171 i 172, które kupiła od DB. Łącznie na Słowacji może być ich aż 39.

Pierwsze połączenie nocne, na zasadach komercyjnych, Yosaria Trains chce wykonywać na trasie Humenne – Bratysława już od grudnia 2023. Ma na to stosowne pozwolenia od słowackiego odpowiednika UTK. Otrzymano je w końcu 2022 roku. Pociąg ma odjeżdżać ze słowackiej stolicy o 22:05 i dojeżdżać do Humennego na wschodzie kraju o 8:10. Kurs w drugą stronę zaplanowano na 20:30 z dojazdem do Bratysławy na 6:42. W celu prowadzenia pociągów YT kupiła cztery lokomotywy – dwie elektryczne, jedną spalinową i jedną manewrową.

Prawdopodobnie tak duża liczba wagonów nie będzie wykorzystywana wyłącznie przez operatora. Głód nowoczesnych pojazdów do przewozów nocnych jest w Europie coraz większy i być może Yosaria stanie się poolem dla tego rodzaju pojazdów.

Zdjęcie transportu wagonów na Słowację otrzymaliśmy dzięki uprzejmości prowadzącego profil Kolej Okiem Pitagorasa, za co bardzo dziękujemy! 
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

DB podały datę otwarcia nowej stacji w Stuttgarcie opóźnionej o kilka lat

Infrastruktura

DB podały datę otwarcia nowej stacji w Stuttgarcie opóźnionej o kilka lat

Przemysław Farsewicz 02 sierpnia 2025

Niemcy: Tragiczne wykolejenie pociągu DB. Przez ulewy?

Infrastruktura

Szwajcarzy rozwiązują rozkładowe problemy DB

Tabor i technika

Szwajcarzy rozwiązują rozkładowe problemy DB

Przemysław Jezierski 26 lipca 2025

DB: ICE 3neo z Berlina do Warszawy po 2030 r.

Pasażer

DB: ICE 3neo z Berlina do Warszawy po 2030 r.

Deutsche Bahn 10 lipca 2025

Siemens. ICE 3neo na testach w Żmigrodzie. Po co?

Tabor i technika

Zobacz również:

DB podały datę otwarcia nowej stacji w Stuttgarcie opóźnionej o kilka lat

Infrastruktura

DB podały datę otwarcia nowej stacji w Stuttgarcie opóźnionej o kilka lat

Przemysław Farsewicz 02 sierpnia 2025

Niemcy: Tragiczne wykolejenie pociągu DB. Przez ulewy?

Infrastruktura

Szwajcarzy rozwiązują rozkładowe problemy DB

Tabor i technika

Szwajcarzy rozwiązują rozkładowe problemy DB

Przemysław Jezierski 26 lipca 2025

DB: ICE 3neo z Berlina do Warszawy po 2030 r.

Pasażer

DB: ICE 3neo z Berlina do Warszawy po 2030 r.

Deutsche Bahn 10 lipca 2025

Siemens. ICE 3neo na testach w Żmigrodzie. Po co?

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij