Z badań przeprowadzonych przez Przewozy Regionalne wynika, iż pociąg Interregio „Giewont” z Częstochowy do Zakopanego odznacza się dużą popularnością, zwłaszcza wśród turystów. Czy wytrasowanie pociągu linią Żywiec – Sucha Beskidzka, która miała zostać wyłączona z eksploatacji, było dobrym posunięciem?
Pociąg Interregio „Giewont” jest jedynym weekendowym bezpośrednim połączeniem kolejowym łączącym województwo śląskie (m.in. Częstochowę czy Katowice) z Podhalem. Prawdopodobnie dlatego cieszy się ono dużą popularnością, głównie wśród turystów, a wytrasowanie pociągu linią Żywiec – Sucha Beskidzka, która miała zostać wyłączona z eksploatacji, stanowi dodatkowy czynnik warunkujący takie wnioski. Posiada ona bardzo duże znaczenie wśród turystów i lokalnych społeczności.
Mieszkańcy i miłośnicy kolei prowadzą działania w celu modernizacji linii Żywiec – Sucha Beskidzka. W związku z częstym podważaniem ich postulatów, m. in. poprzez opinie o małej efektywności trasy, zapytaliśmy Przewozy Regionalne jaka jest popularność połączenia realizowanego przez spółkę właśnie linią Żywiec – Sucha Beskidzka. Przypomnijmy, że linia ta miała zostać przez PKP Polskie Linie Kolejowe przeznaczona do wyłączenia z eksploatacji. – Z przeprowadzonych przez nas w lutym br. badań marketingowych, wynika że pociąg Interregio "Giewont" odznaczał się sporą popularnością. Pociągiem tym podróżowało średnio ponad 180 pasażerów, ale frekwencja w poszczególnych dniach była zróżnicowana – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Michał Stilger z biura prasowego Przewozów Regionalnych.
– Godziny i terminy kursowania oraz trasa pociągu zostały dostosowane głównie do potrzeb turystów wybierających się na Żywiecczyznę, Podhale i w Tatry. Uważamy, że skierowanie pociągu przez Żywiec i Jeleśnię było dobrą decyzją. Z pewnością IR "Giewont" zwiększył dostępność komunikacyjną Beskidu Żywieckiego i Beskidu Średniego – powiedział Michał Stilger.
Na chwilę obecną Przewozy Regionalne planują utrzymać to połączenie także w przyszłorocznym rozkładzie jazdy, ale Michał Stilger zaznacza, że prace nad nim cały czas trwają. W ciągu tygodnia nie ma połączeń w relacji Żywiec – Sucha Beskidzka. IR „Giewont” jest jedynym bezpośrednim pociągiem umożliwiającym podróż pomiędzy tymi miejscowościami oraz ogólnie z województwa śląskiego do Zakopanego.