NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Śląski marszałek wyjaśnia, dlaczego pociągi do Cieszyna i Wisły jeszcze nie pojadą

| Michał Szymajda 07.06.2022 9,6k

Śląski marszałek wyjaśnia, dlaczego pociągi do Cieszyna i Wisły jeszcze nie pojadą
Fot. ms (zdjęcie ilustracyjne)
Brak reaktywacji pociągów ze Skoczowa do Cieszyna z 1 lipca budzi spore zdziwienie, bowiem infrastruktura kolejowa po modernizacji jest już niemal gotowa. Marszałek województwa śląskiego wyjaśnia, dlaczego tak się dzieje, choć są to wyjaśnienia mało przekonujące. Przy okazji poznaliśmy też projektowaną od grudnia liczbę par pociągów do Cieszyna i Wisły.
Kolejowy aktywista i redaktor portalu Koleje Śląskie Cieszyńskiego Błażej Forjasz postanowił dokładnie wypytać marszałka województwa śląskiego, Jakuba Chełstowskiego, o przyczyny opóźnienia reaktywacji pociągów do Cieszyna i Wisły od strony Skoczowa.

W sieci płynie prąd i czeka na pociągi

Forjasz zaznacza, że na linii nr 190 między Skoczowem a Cieszynem płynie już prąd elektryczny, a tory są gotowe, natomiast na szlaku Goleszów – Cieszyn trwają obecnie prace końcowe związane z zawieszeniem sieci trakcyjnej, budową elementów małej architektury na przystankach Cieszyn Uniwersytet, Bażanowice oraz Goleszów Górny. PKP Polskie Linie Kolejowe informują, że termin oddania do użytku linii do Cieszyna, a co za tym idzie możliwość przejazdu odcinkiem Skoczów – Cieszyn, jest wyznaczony na 1 lipca 2022 roku. Jednak pociągi Kolei Śląskich, ani żadnego innego pasażerskiego operatora, tego dnia nie pojadą. Dlaczego?

W piśmie urzędnicy marszałka informują, że w Regulaminie Sieci 2021/2022 brak było linii 190 na odcinku od Skoczowa do Cieszyna, a to „wiązało się z brakiem możliwości złożenia zamówienia oraz wytrasowania pociągu w rocznym rozkładzie jazdy 2021/2022”. To zaskakujące wyjaśnienie. Np. Koleje Dolnośląskie nie mają bowiem problemu z uzyskaniem od PKP PLK możliwości wjazdu np. na zrewitalizowaną właśnie linię do Sobótki i Świdnicy, choć taka możliwość pojawiła się w połowie obowiązywania rocznego rozkładu jazdy. Takie przykłady można mnożyć, także jeśli chodzi o reaktywację linii, gdzie wjeżdżało np. Polregio.

Jakiego jeszcze argumentu używa urząd, aby pociągi z Cieszyna do Goleszowa i Skoczowa nie pojechały? Tego dotyczącego czterodniowych (!) robót na infrastrukturze pomiędzy Kobiórem a Pszczyną w dniach 8-12 sierpnia. Te prace, realizowane poza zrewitalizowaną linią, zdaniem urzędu „mogą uniemożliwić odpowiednie skorygowanie rozkładu jazdy pod uruchomienie nowych pociągów, zaś to z kolei przyczyni się do zmian w kursowaniu pociągów Skoczów – Cieszyn już w pierwszych dniach kursowania”. Zdaniem urzędu lepiej więc tego pociągu nie uruchamiać…

Podobnej argumentacji używa urząd w wypadku linii 191 na odcinku Ustroń – Wisła Głebce. Tutaj jednak PLK udostępni linię od 4 września.

Realny powód? Niskie prędkości w pierwszych tygodniach od uruchomienia

Z Systemu Konstrukcji Rozkładów Jazdy (SKRJ) spółki PKP Polskie Linie Kolejowe wynika, że linia kolejowa nr 190 na odcinku Skoczów – Cieszyn przejdzie odbiory techniczne do 30 czerwca, a następnie przez dwa tygodnie będzie miała miejsce „wstępna eksploatacja w okresie z prędkością obniżoną do 40 km/h z ograniczeniami do 20 km/h na przejazdach, od 15 lipca 2022 możliwe będzie zaś uruchomienie linii z pełnymi parametrami technicznymi (prędkość maksymalna 80 km/h z ograniczeniami prędkości do 60-70 km/h na części łuków). Te pierwsze ograniczenia lepiej przemawiają za wstrzymaniem się z „rozruchem” linii niż wspomniane argumenty marszałka. Podróż z takimi prędkościami nie jest bowiem zachęcająca dla potencjalnych, nowych pasażerów.

Z kolei, jak informuje Błażej Forjasz na podstawie danych z SKRJ, na linii kolejowej 191 z Goleszowa do Wisły odbiory techniczne będą trwać do 30 września. Wstępna eksploatacja będzie mieć miejsce przez następne dwa tygodnie na podobnych zasadach jak na linii 190, a dopiero od 15 października 2022 możliwe będą kursy z maksymalnymi dla linii prędkościami (80 km/h między Ustroniem a Wisłą Obłaziec z ograniczeniami prędkości do 60-70 km/h na pozostałej części linii).

Pociągi łączone w pary w Goleszowie

Wygląda na to, że pociągi Kolei Śląskich ruszą z Cieszyna do Goleszowa 4 września, a z Wisły do Goleszowa i dalej w kierunku Katowic dopiero w grudniu. Ile ich będzie?

Od 11 grudnia KŚ uruchamiać będą 8 par pociągów na odcinku Chybie Mnich – Wisła Głębce (pociągi relacji Katowice – Wisła Głębce). W dni wolne od pracy będzie 10 par pociągów (7 par z Wisły do Katowic, 1 para z Wisły do Częstochowy, 2 pary z Wisły do Gliwic (jedna para przez Knurów i Rybnik). Na odcinku Goleszów – Cieszyn będzie kursować 7 par pociągów i 6 w dni wolne od pracy. W Goleszowie pociągi z Cieszyna będą łączone z pociągami z Wisły i dalej będą zmierzać w kierunku Katowic i wspomnianych wyżej miast dla relacji z Wisły.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5