Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Skrócą trasę do Krosna?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Data publikacji:
16-01-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Plan transportowy województwa podkarpackiego przewiduje budowę łącznicy kolejowej, pozwalającej ominąć Jasło w drodze z Rzeszowa do Krosna. Byłaby to rewolucja, bo podróż skróciłaby się dwukrotnie z obecnych dwóch i pół godziny. Plan planem – województwo dalekie jest od składania jednoznacznych deklaracji budowy nowego odcinka, ale budowy nie wyklucza.

W sprawie planów budowy łącznicy między dwoma liniami kolejowymi województwa podkarpackiego – linią nr 106 Rzeszów - Jasło i nr 108 Stróże - Krościenko, odpowiednio między Przybówką a Krosnem – Turaszówką napisał do nas nasz Czytelnik. Jak przypomniał, w „Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Województwa Podkarpackiego" opublikowanym w sierpniu 2013, łącznica jest postulowana.

Co w planie transportowym?

W planie transportowym czytamy dokładnie: "Obecnie minimalny czas przejazdu pociągiem pomiędzy Krosnem a Rzeszowem wynosi 2 godziny 35 minut. Po wybudowaniu łącznika, podróż taka zostałaby skrócona do ok. 75  minut. Aby  skrócić  czas  przejazdu  z  Krosna  do  Rzeszowa,  należy wybudować łącznicę kolejową, która pozwoli ominąć stację węzłową w Jaśle. Zaczynałaby się za przystankiem PKP Krosno-Turaszówka, a kończyła w Przybówce. Skróciłaby drogę o około 25 km. - Umożliwiłoby to około 140 tysiącom  ludzi  mieszkających  na  terenach  położonych  wzdłuż  linii  kolejowej  od  Zagórza  do  Krosno  podróż bezpośrednio do Rzeszowa w czasie krótszym o około 80 minut. Koncepcję budowy łącznika przygotowano w trzech wariantach:

  1. Pierwszy  jest  najdłuższy  (ponad  12,5  km),  ale  najbardziej  optymalny.  Powoduje  obsługę  przyległych miejscowości, szczególnie Wojaszówki. Orientacyjny koszt budowy to około 67 mln zł.
  2. Drugi  pomysł  od  poprzedniego  różni  się  tym,  że  linia  kolejowa  mija  dolinę  Wisłoka.  Nie  będzie  więc potrzebna budowa dwóch mostów na Wisłoku. Koszt to ponad 55 mln zł.
  3. Trzecia koncepcja zakłada, że linia przebiegać będzie po zachodniej stronie drogi woj. nr 990. Wadą tego pomysłu jest to, że pociąg nie będzie w stanie obsłużyć żadnej innej miejscowości. Na terenach, gdzie linia będzie  przebiegać,  jest  zbyt  mało  mieszkańców,  by  budować  stację  czy  przystanek.  Jest  to  wariant najkrótszy (9,3 km) i najtańszy – koszt wynosi ok. 46 mln zł.

Wszystkie  warianty  zostały  zaprojektowane  jako  linia  jednotorowa,  na  której  maksymalna  prędkość  wynosić będzie 120 km/h. Budowa łącznika to dobre rozwiązanie ze względu na modernizację linii Rzeszów – Ocice w kierunku Warszawy, dzięki czemu zwiększy się dostępność do południowej części województwa. Skrócenie linii kolejowej do Rzeszowa, rozładowałoby korki na drogach, prowadzących do stolicy Podkarpacia. Komunikacja południowej  części  województwa  z  Rzeszowem  odbywa  się  w  większości  autobusami  i  komunikacją indywidualną, a nie koleją właśnie ze względu na niekorzystny układ linii kolejowych.".

Autorami projektu łącznicy są Dariusz Niemczyk, inżynier budownictwa kolejowego z Krosna oraz prof. Włodzimierz Czeczuła z Politechniki Krakowskiej. Media pisały o projekcie w 2008 roku, kiedy to został zaprezentowany władzom miasta Krosna. Zyskał również akceptację pozostałych okolicznych samorządów.


Większy widok mapy

Połączyć rewitalizowane linie

Jak przypomina nasz Czytelnik linie, które miałaby połączyć łącznica, zostały poddane w pewnym stopniu rewitalizacji. Aktualnie linia nr 106 jest remontowana na ok. 17 km szlaku między Przybówką a Jasłem (koniec tej inwestycji przewidziano na koniec sierpnia 2014 roku), większość trasy tj. ponad 40 km szlaku już zmodernizowano w inwestycji zakończonej w 2013 roku. Do remontu pozostał krótki odcinek między Boguchwałą a Czudcem (który ma zostać mu poddany w bliskiej przyszłości wg zapowiedzi dyrektora ZLK w Rzeszowie Mieczysława Borowca, złożonej w wywiadzie dla Polskiego Radia Rzeszów).

Linia nr 108 została wyremontowana w kilku odcinkach, łącznie ok. 16 km (remont zakończono również w 2013 roku). W nowej perspektywie finansowej planuje się dokończenie remontu tej linii na odcinku gr. województwa (Siepietnica) - Jasło - Nowy Zagórz, jednak to nie jest jeszcze pewne, choć bardzo prawdopodobne.

–  Sam niedawno studiowałem kilka lat w Rzeszowie i dość dobrze poznałem na własnej skórze tamtejsze warunki drogowe - wyjazd z Rzeszowa w godzinach popołudniowego szczytu z okolic dworca PKS trwa ok. 1 godziny, zaś wjazd do miasta rano odbywa się często w tempie wolno jadącego rowerzysty, korki osiągają nawet kilka kilometrów długości. Oczywiście takie warunki drogowe zwiększają ryzyko wypadków, nie mówiąc o powszechnej frustracji kierowców i pasażerów. Mieszkańcy miasta i ludzie przebywający tam tymczasowo oddychają bardzo zanieczyszczonym przez spaliny samochodowe powietrzem. Atutem kolei jest dogodny i bezproblemowy dojazd do centrum – podsumowuje Czytelnik.

Bez deklaracji

O budowę łącznika upominał się latem 2011 roku w interpelacji do ministra infrastruktury poseł Piotr Babinetz. – PKP PLK SA przewiduje, że budowa łącznicy mogłaby być wykonana w przyszłej perspektywie finansowej po 2013 r., przy równoczesnym zaangażowaniu finansowym samorządów lokalnych – odpisał ówczesny wiceminister Andrzej Massel.

Jakie są szanse na nowe tory? – Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą prace na linii łączącej Rzeszów z Jasłem z wykorzystaniem środków RPO. Nie można wykluczyć, że pojawi się możliwość przeprowadzenie kolejnych inwestycji np.  z wykorzystaniem środków regionalnych UE – mówi rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK Maciej Dutkiewicz.

– Budowa łącznika kolejowego Krosno – Przybówka jest rozważana przez Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego w ramach wstępnego naboru przedsięwzięć priorytetowych o kluczowym znaczeniu dla rozwoju województwa podkarpackiego w perspektywie 2014 – 2020 – przyznaje Monika Konopka z biura prasowego urzędu marszałkowskiego.

Jak jednak zaznacza, PKP PLK jako potencjalny inwestor oraz zarządca infrastruktury kolejowej, nie zgłosił wyżej wymienionego zadania do realizacji w perspektywie 2014 – 2020. – Na chwilę obecną brak jest ostatecznych decyzji odnośnie tej inwestycji – podsumowuje Konopka.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Krosno: Miasto przejmie dworzec?

Infrastruktura

Krosno: Miasto przejmie dworzec?

Gazeta Wyborcza 13 listopada 2012

Przetarg na rewitalizację odcinka Przybówka – Jasło

Infrastruktura

Krosno: Otwarto nowy przejazd kolejowy

Infrastruktura

Krosno: Otwarto nowy przejazd kolejowy

Edroga.pl 24 stycznia 2013

Podkarpacie: Najpierw rewitalizacje, potem łącznica

Infrastruktura

Podkarpacie: Najpierw rewitalizacje, potem łącznica

pr, Rynek Kolejowy 22 stycznia 2014

Radni z Krosna chcą budowy kolejowej łącznicy omijającej Jasło

Infrastruktura

Zobacz również:

Krosno: Miasto przejmie dworzec?

Infrastruktura

Krosno: Miasto przejmie dworzec?

Gazeta Wyborcza 13 listopada 2012

Przetarg na rewitalizację odcinka Przybówka – Jasło

Infrastruktura

Krosno: Otwarto nowy przejazd kolejowy

Infrastruktura

Krosno: Otwarto nowy przejazd kolejowy

Edroga.pl 24 stycznia 2013

Podkarpacie: Najpierw rewitalizacje, potem łącznica

Infrastruktura

Podkarpacie: Najpierw rewitalizacje, potem łącznica

pr, Rynek Kolejowy 22 stycznia 2014

Radni z Krosna chcą budowy kolejowej łącznicy omijającej Jasło

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5