Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Podkarpacie: Najpierw rewitalizacje, potem łącznica

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Data publikacji:
22-01-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
pr, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Podkarpacie: Najpierw rewitalizacje, potem łącznica
Pomysł budowy łącznicy skracającej drogę z Rzeszowa do Krosna jest zły. A w każdym razie – złą jest kolejność działań. Na Podkarpaciu jest wiele innych, znacznie bardziej palących inwestycji w infrastrukturę kolejową – uważa Paweł Rydzyński, dziennikarz „Rynku Kolejowego”.

Koncepcja budowy kilku- bądź kilkunastokilometrowej łącznicy omijającej Jasło, która miałaby „zbliżyć” do siebie Rzeszów i Krosno, oczywiście jest warta rozważenia w przyszłości. Poprawa wzajemnej dostępności dwóch największych podkarpackich rynków pracy, które starają się ciągnąć w górę najbiedniejszy region Polski, naturalnie jest bardzo istotna dla rozwoju regionu. Ale realizacja tej inwestycji przy pominięciu innych bardzo ważnych przedsięwzięć związanych z rozwojem infrastruktury kolejowej w woj. podkarpackim byłaby poważnym błędem.

Najpierw rewitalizacje

Po pierwsze, nie można bowiem zapominać, że budowa łącznicy może zmarginalizować Jasło – miasto liczące prawie 40 tys. mieszkańców (co w warunkach woj. podkarpackiego lokuje je w pierwszej dziesiątce największych ośrodków miejskich) i także jeden z ważniejszych rynków pracy w regionie. Władze woj. podkarpackiego powinny przede wszystkim dążyć do przeprowadzenia remontu (rewitalizacji) ciągu linii Rzeszów – Jasło – Krosno – Sanok/Zagórz w taki sposób, by uzyskać na niej docelowo prędkość 100-120 km/godz. Przy zakończeniu prac i uruchomieniu wówczas przyspieszonych pociągów w tej relacji, czas przejazdu na trasie Rzeszów – Krosno powinien wynieść ok. 80 min i stałby się wówczas konkurencyjny względem czasu przejazdu autobusem.

Niedawne uruchomienie przez Koleje Dolnośląskie pociągów w relacji Wrocław – Świdnica pokazało przecież, że nie trzeba wielkich inwestycji, lecz drobne w sumie prace rewitalizacyjne i uruchomienie pociągów przyspieszonych, by pociąg osiągnął czas przejazdu konkurencyjny wobec transportu drogowego. Przykład ten o tyle zasadny, że tak samo jak w przypadku zmiany kierunku w Jaśle przy jeździe z Rzeszowa do Krosna, tak samo jadąc z Wrocławia do Świdnicy, trzeba zmienić kierunek w Jaworzynie Śląskiej.

Racjonalnie gospodarować siecią PLK

Po drugie, budowa łącznicy nie powinna nastąpić do momentu, zanim nie odbędą się inne ważne inwestycje w infrastrukturę kolejową w regionie. Mam tu na myśli przede wszystkim rewitalizację linii nr 25 i przywrócenie przewozów pasażerskich na trasie Tarnobrzeg (Ocice) – Mielec – Dębica. Nie wspominając już o konieczności rewitalizacji linii „stykowej” z woj. małopolskim, z Jasła w kierunku Gorlic i Stróż, a także linii z Zagórza do Ustrzyk Dolnych. Na obu tych liniach także zawieszony jest obecnie ruch pasażerski.

Sieć PKP PLK na Podkarpaciu jest tak uboga, że należy nią racjonalnie „gospodarować”. Porywanie się na dużą inwestycję bez uprzedniego zadbania o mniejsze, raczej trudno będzie zaliczyć do działań racjonalnych.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łącznica w Kalwarii Zebrzydowskiej prawie gotowa [zdjęcia] [dron]

Fotorelacje

Łącznica w Kalwarii Zebrzydowskiej prawie gotowa [zdjęcia] [dron]

Marcin Guzik wadowiceonline.pl 23 marca 2023

Krosno: Kasa biletowa zamknięta. Najbliższa czynna kasa - w Jaśle

Pasażer

Krosno: Kasa biletowa zamknięta. Najbliższa czynna kasa - w Jaśle

Gazeta Wyborcza, 19 września 2010 20 września 2010

Krosno: Tory do półtunelu

Infrastruktura

Krosno: Tory do półtunelu

Rafał Jasiński/Nowiny24, 13 października 2010 14 października 2010

Krosno: Otwarto nowy przejazd kolejowy

Infrastruktura

Krosno: Otwarto nowy przejazd kolejowy

Edroga.pl 24 stycznia 2013

Radni z Krosna chcą budowy kolejowej łącznicy omijającej Jasło

Infrastruktura

Zobacz również:

Łącznica w Kalwarii Zebrzydowskiej prawie gotowa [zdjęcia] [dron]

Fotorelacje

Łącznica w Kalwarii Zebrzydowskiej prawie gotowa [zdjęcia] [dron]

Marcin Guzik wadowiceonline.pl 23 marca 2023

Krosno: Kasa biletowa zamknięta. Najbliższa czynna kasa - w Jaśle

Pasażer

Krosno: Kasa biletowa zamknięta. Najbliższa czynna kasa - w Jaśle

Gazeta Wyborcza, 19 września 2010 20 września 2010

Krosno: Tory do półtunelu

Infrastruktura

Krosno: Tory do półtunelu

Rafał Jasiński/Nowiny24, 13 października 2010 14 października 2010

Krosno: Otwarto nowy przejazd kolejowy

Infrastruktura

Krosno: Otwarto nowy przejazd kolejowy

Edroga.pl 24 stycznia 2013

Radni z Krosna chcą budowy kolejowej łącznicy omijającej Jasło

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5