NUMER 09/2021
NUMER 09/2021
Temat numeru:
Kolej 2021
szukaj
Śledź nas:

SKPL chce uruchomić pociągi do Ciechocinka

| Kasper Fiszer 13.03.2017 1,9k

SKPL chce uruchomić pociągi do Ciechocinka
Dworzec w Ciechocinkufot. Kasper Fiszer
Prywatny przewoźnik SKPL Cargo chce uruchomić pociągi z Aleksandrowa Kujawskiego do Ciechocinka. Nie będzie to jednak możliwe bez dotacji ze strony lokalnych samorządów. Te analizują obecnie propozycję spółki.
Czy do znanej miejscowości uzdrowiskowej wkrótce powrócą pociągi pasażerskie? O uruchomienie przewozów na linii z Aleksandrowa Kujawskiego stara się prywatny operator SKPL Cargo. Przewoźnik liczy na wsparcie ze strony lokalnych samorządów, którym przedstawił ofertę wznowienia komunikacji dzięki sprowadzonym niedawno czeskim wagonom motorowym serii 810.

– Zainteresowanie samorządów jest dość spore, co pozwala nam ocenić szanse na uruchomienie tej linii jako wysokie – mówi Albert Mikołajczyk z SKPL Cargo. W lutym przewoźnik spotkał się już z starostą aleksandrowskim, wójtem gminy Aleksandrów oraz burmistrzami Aleksandrowa Kujawskiego i Ciechocinka. – Przedstawiona oferta zawiera oprócz proponowanego rozkładu jazdy także wstępną kalkulację uwzględniającą różne warianty prowadzenia ruchu pociągów – tłumaczy przedstawiciel spółki.

Przejęcie infrastruktury pozwoliłoby na obniżenie kosztów

Zaznacza też, że finansowy udział lokalnych władz jest warunkiem koniecznym dla zbilansowania przedsięwzięcia. – Jak wiadomo, przewozy pasażerskie na liniach lokalnych nie osiągną samodzielnie progu rentowności. Możemy się do niego zbliżyć i minimalizować koszty, aby dotacja ze strony samorządu była jak najniższa – mówi.

Jedną z propozycji mających ograniczyć konieczny wkład jest przejęcie od PKP PLK linii nr 245. – Nie jest to jednak warunek konieczny dla funkcjonowania takiego przedsięwzięcia – zaznacza Albert Mikołajczyk. Istotną przeszkodą w przejęciu infrastruktury byłby z pewnością status linii o znaczeniu państwowym, jaki posiada kujawska trasa.

Pierwsze zadanie dla sprowadzonych „motoraków”?

Dotychczas grupa SKPL utrzymywała regularny ruch pasażerski na normalnotorowych trasach do Bytowa i Węgorzewa (jedynie w sezonie turystycznym), na wąskotorówce w Pleszewie (codziennie) i w Zbiersku (latem). Dawniej prowadziła przewozy także na kilku innych sieciach wyłączonych ze struktur PKP wąskotorowych kolei dojazdowych. Atutem przewoźnika ma być jednak nie tylko doświadczenie, ale i park taborowy, którym dysponuje.

– Najlepszym rozwiązaniem dla tego typu linii kolejowych wydają się wagony motorowe serii 810 – ocenia bowiem Albert Mikołajczyk. – Czeskie jednostki gwarantują sporą pojemność wynoszącą 55 miejsc siedzących, a wykorzystanie wagonu motorowego pozwala na maksymalne skrócenie czasu potrzebnego na zmianę kierunku jazdy na stacjach końcowych – tłumaczy. SKPL może uruchamiać także klasyczne składy wagonów 102A (tzw. ryflaków). Każdy z nich zapewnia 68 miejsc siedzących.

Sześć lat bez pociągów osobowych

Na razie lokalni samorządowcy analizują ofertę złożoną przez SKPL Cargo. Przewoźnik przygotował wstępnie dwa warianty rozkładu jazdy, według którego mógłby obsługiwać połączenie. Jak zapewnia Albert Mikołajczyk, uwzględniają one zarówno potrzeby mieszkańców, jak i kuracjuszy.

Codzienny ruch pociągów osobowych kursujących po linii nr 245 został zawieszony w 2011 r. po wycofaniu przez Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego dotacji dla Przewozów Regionalnych. Trzy lata później sezonowe pociągi weekendowe uruchomiła tam Arriva, do Ciechocinka docierały też turystyczne składy Turkol. Obecnie linia wykorzystywana jest bardzo sporadycznie.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Kujawsko-pomorskie (594)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 09/2021
NUMER 09/2021
Oddajemy w Państwa ręce specjalny, dedykowany TRAKO numer miesięcznika "Rynek Kolejowy"! Będzie on dostępny na targach w Gdańsku. Zachęcamy do odwiedzenia nas na stoisku nr 38 w hali B. To jedna z niewielu okazji, by spotkać się z naszymi ekspertami oraz zespołem redakcyjnym i sprzedażowo-konferencyjnym!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5