NUMER 01-02/2020
NUMER 01-02/2020
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Kolej Polska – Litwa
szukaj
Śledź nas:

SKM Warszawa: Chcemy być pierwszym wyborem w aglomeracji

| Roman Czubiński 01.02.2020 58

SKM Warszawa: Chcemy być pierwszym wyborem w aglomeracji
fot. WU
Warszawska Szybka Kolej Miejska zakończyła rok 2019 z dużym przyrostem liczby pasażerów. Przewoźnik podjął starania o wykorzystanie funduszy unijnych przeznczonych na tabor mimo zerwania kontraktu z Pesą. W dalszej przyszłości SKM zamierza uruchomić nowe linie i zabiegać w PKP PLK, by to właśnie pociągi aglomeracyjne miały na sieci pierwszeństwo przed dalekobieżnymi.
Zgodnie z przewidywaniami po zakończeniu przez PKP PLK prac na liniach 20 i 447 liczba przewiezionych pasażerów na wszystkich liniach SKM ponownie wzrosła. – Ogółem w 2019 roku pociągami linii S1, S2, S3 i S9 podróżowało blisko 22,05 mln osób – informuje rzecznik prasowy SKM Kamil Migała. W stosunku do roku poprzedniego przyrost wynosi ponad 16,5%. – Pokazuje to również, jak duże zapotrzebowanie na przewozy koleją występuje w obrębie stołecznej aglomeracji. Obok metra pociągi to obecnie najszybszy środek transportu umożliwiający przemieszczanie się na tym obszarze – komentuje Migała.

Nowy przetarg na większą liczbę pojazdów

Do najważniejszych dla SKM wydarzeń należały te związane z pozyskaniem nowego taboru. Koniec października przyniósł niespodziewaną decyzję o odstąpieniu od umowy z Pesą na dostawę 13 Elfów drugiej generacji. Powodem było niedotrzymanie przez producenta terminów dostaw. Zgodnie z harmonogramem do końca ubiegłego roku Pesa powinna była wyprodukować i dostarczyć 10 z 13 zamówionych elektrycznych zespołów trakcyjnych, lecz – jak argumentuje przedstawiciel SKM – nic nie wskazywało na to, że będzie w stanie wypełnić te zobowiązania. – Decyzja była poprzedzona licznymi działaniami w celu wypracowania optymalnego rozwiązania tej sytuacji dla obu stron oraz szczegółowymi analizami prawnymi i biznesowymi – zapewnia rzecznik.

W grudniu SKM ogłosiła nowy przetarg na dostawę 21 pojazdów wraz z usługą utrzymania przez siedem lat i przeszkoleniem pracowników. Ezt mają być dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, a także wyposażone w klimatyzację, monitoring, nowoczesny system informacji pasażerskiej, automaty biletowe, hotspoty Wi-Fi, ładowarki USB oraz defibrylatory. Termin ich dostawy ustalono na 30 listopada 2022 roku. Zakup będzie dofinansowany kwotą ponad 200 mln zł z funduszy unijnych (POIiŚ). – Nowy tabor znacznie zwiększy możliwości przewozowe spółki. Dzięki temu możliwe będzie uruchamianie dłuższych pociągów i tym samym zapewnienie większej liczby miejsc dostępnych dla pasażerów na trasach cieszących się największą frekwencją oraz kolejnych aglomeracyjnych połączeń – deklaruje Migała.

W roku 2019 SKM zaczęła też wdrażać system eco-drivingu. – Proces obejmuje zbieranie danych o ilości energii elektrycznej i charakterze jej zużycia, które następnie są monitorowane i analizowane w celu optymalizacji. Daje to możliwość porównania sposobu jazdy maszynistów i wdrożenie w procesie szkoleniowym elementów oszczędnej gospodarki energią elektryczną – wyjaśnia rzecznik. Korzyści mają aspekt zarówno ekologiczny, jak i finansowy. Według rozmówcy RK przewoźnik zaoszczędził dzięki temu w ubiegłym roku ponad 1 mln zł.

S3 do Radzymina, S1 w trakcji podwójnej

Już w nowym roku na mocy porozumienia władz poszczególnych gmin z warszawskim Zarządem Transportu Miejskiego trasę linii S3 wydłużono do Radzymina. – Mieszkańcy tych terenów zyskali szybkie i dogodne połączenie z centrum Warszawy i Lotniskiem Chopina, a także z Legionowem. Pierwsza od 2013 roku zmiana relacji pociągów SKM, polegająca na włączeniu do siatki połączeń kolejnych miejscowości, to również szansa na dalszy rozwój terenów położonych wzdłuż nowej trasy oraz zmniejszenie korków na trasach dojazdowych do stolicy – przekonuje Migała. Pierwsze pociągi SKM dotarły do Radzymina 2 stycznia.

Spółka ma szerokie plany rozwojowe na rok 2020. – Chcemy wydzierżawić dwa ezt przystosowane do pracy w trakcji wielokrotnej – informuje rzecznik. Taki krok pozwoli zapewnić większą liczbę miejsc, przede wszystkim na cieszącej się największą frekwencją linii S1. Obsługa pociągów SKM została wyposażona w urządzenia mobilne, ułatwiające wykonywanie codziennych obowiązków: pracownicy będą mogli zgłaszać usterki bezpośrednio w czasie rzeczywistym, dołączając do wiadomości zdjęcie lub film. – Przyspieszy to obieg informacji, pozwoli szybciej reagować na ewentualne problemy, a w efekcie przełoży się na większą dostępność i niezawodność posiadanego taboru, wzrost jakości przewozów i wygodę pracowników – wyjaśnia przedstawiciel przewoźnika.

Jutro Piaseczno, pojutrze – Zegrze

Dalsze plany, obejmujące okres po zakończeniu prowadzonej przez PKP PLK modernizacji warszawskiego węzła kolejowego, obejmują obsługę nowych połączeń. – [Planujemy] uruchomienie nowej linii łączącej Ożarów Mazowiecki z Rembertowem przez Warszawę Gdańską – zapowiada Migała. SKM zamierza też uruchomić pociągi do Piaseczna i Zegrza. – Do najważniejszych zadań stojących przed SKM należy współpraca z Kolejami Mazowieckimi poprzez koordynację rozkładów jazdy oraz lobbowanie w kwestii zmiany priorytetu w ruchu pociągów na rzecz pociągów aglomeracyjnych – podkreśla rzecznik.

Za swoją misję i najważniejsze zadanie na przyszłość SKM uważa zmianę nawyków komunikacyjnej mieszkańców aglomeracji warszawskiej. – Celem, do którego dążymy, jest to, aby wybór transportu szynowego na terenie stołecznej aglomeracji podczas codziennych dojazdów do pracy, szkoły czy domu był kwestią tzw. pierwszego wyboru. Dzisiaj jest nim niestety indywidualny transport samochodowy – podsumowuje Migała.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2020
NUMER 01-02/2020
Tematem najnowszego numeru jest kolej pomiędzy Polską a Litwą. W raporcie m. in. rozmowa z ministrem Jarosławem Narkiewiczem, opis miliardowych inwestycji w infrastrukturę w tym kraju, harmonogram budowy Rail Baltiki i obecny stan połączeń pomiędzy krajami. Polecamy również raport dotyczący rosnącego problemu z liczbą maszynistów.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5