Do czasu wyjaśnienia przyczyny awarii składów ED74, pociągi kursujące pomiędzy Warszawą a Łodzią, będą w godzinach szczytu obsługiwane tradycyjnymi składami wagonowymi, gwarantującymi odpowiednią pulę miejsc siedzących. Poza godzinami szczytu na tory wyjadą pojedyncze pociągi ED74.
W ruszającym ze stacji Warszawa Wschodnia składzie serii ED 74 doszło do usterki automatycznego sprzęgu łączącego dwie grupy wagonów. O zdarzeniu PKP Intercity poinformowało firmę PESA Bydgoszcz - producenta pociągów.
PESA zobowiązała się do ustalenia przyczyn rozpięcia sprzęgu oraz dokonania modyfikacji mających zapobiec podobnym zdarzeniom w przyszłości. Było to pierwsze tego typu zdarzenie w pociągach eksploatowanych od połowy 2007 roku. Nikt z pasażerów ani obsługi pociągu nie odniósł najmniejszych obrażeń, jednak do czasu ustalenia przyczyn usterki przewoźnik zadecydował o wycofaniu z eksploatacji podwójnych składów.
Pojazdy serii ED74 należą do najnowocześniejszych pociągów elektrycznych w Polsce. Składy powstały specjalnie z myślą o obsłudze połączenia Warszawa - Łódź, w ramach kompleksowego projektu, obejmującego modernizację infrastruktury oraz wymianę taboru. Łącznie powstało 14 sztuk pojazdów serii ED74. Wszystkie pojazdy objęte są gwarancją producenta oraz serwisowane w należących do PESY zakładach ZNTK w Mińsku Mazowieckim.