PKP PLK wybrały najkorzystniejszą spośród 9 ofert, złożonych w przetargu na modernizację pierwszego odcinka linii 12. jej wartość wynosi 1,475 miliarda złotych brutto.
Przetarg na modernizacją tego fragmentu linii Skierniewice – Łuków
ogłoszono w styczniu bieżącego roku. Oferty otwarto w lipcu. Kryterium oceny była jedynie całkowita (tzn. obejmująca wszystkie 3 opcje – których łączna wartość w poszczególnych wycenach dorównywała zakresowi podstawowemu) cena brutto. – Wybrana została oferta firmy Trakcja SA z partnerem Sarinż Sp. z o. o. o wartości 1 475 927 522,19 zł brutto – informują PKP PLK.
Tańsza w ujęciu całościowym (1 428 968 197,74 zł brutto) propozycja Mirbud – Transkol – Torkol została odrzucona. To samo stało się z ofertami złożonymi przez Strabag, Intercor i konsorcjum ZRK DOM – Intop. Co ciekawe –
jak pisaliśmy po otwarciu ofert – gdyby brać od uwagę wyłącznie cenę zakresu podstawowego, Trakcja i Sarinż zajęłyby pod względem ceny dopiero piąte miejsce.
– Po uprawomocnieniu się wyboru i formalnościach kontrolnych planowane jest podpisanie umowy z wykonawcą – zapowiada zarządca infrastruktury. Prace mają rozpocząć się w przyszłym roku, a zakończyć – w 2029 r. Przebudowa 63-kilometrowego odcinka zostanie podzielona na trzy części: Skierniewice – Mszczonów, Mszczonów – Tarczyn i Tarczyn – Czachówek.
Linia Skierniewice – Łuków jest południową obwodnicą towarową Warszawy. Jej modernizacja – ważna nie tylko z powodów gospodarczych i społecznych, ale także z punktu widzenia mobilności wojskowej – zostanie dofinansowana przez Unię Europejską z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) oraz programu FEnIKS. Łączna wartość inwestycji jest szacowana na ok. 2,7 mld zł.
Efektem prac na linii Skierniewice – Czachówek będzie podniesienie prędkości do 120 km/h dla pociągów pasażerskich (które
powrócą tam po blisko 30 latach przerwy) i towarowych. Na stacjach Puszcza Mariańska, Mszczonów i Tarczyn oraz na przystankach Długokąty, Grabce, Grzegorzewice, Jeżewice, Gąski i Prażmów
zostaną wybudowane nowe perony, dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.
Na odcinku Czachówek Wschodni – Pilawa, dla którego
przetarg jest na etapie oceny ofert, jednym z najbardziej znaczących elementów inwestycji będzie budowa
nowego, dwutorowego mostu kolejowego przez Wisłę, połączonego z kładką dla pieszych. Obecna, jednotorowa przeprawa, będąca wąskim gardłem na dwutorowej w większości linii, będzie wyburzona. Co warte podkreślenia, przez większość czasu prace mają być prowadzone
przy zachowaniu przejezdności linii.