Najtańszą ofertę na odcinek Skierniewice – Czachówek Wschodni złożyło konsorcjum Mirbud – Transkol – Torkol. Dla dalszego odcinka do Pilawy najniższą cenę zaproponował Intop wraz z Trakcją SA i WKS Grybów. Niemal wszystkie oferty (w każdym z przetargów złożono ich po 9) mieszczą się w budżecie, co daje PLK SA duże pole manewru nawet w razie odrzucenia którejś z najtańszych propozycji.
Na podstawowy zakres zamówienia dla odcinka Skierniewice – Czachówek Wsch. inwestor jest gotów przeznaczyć 854 265 592,81 zł brutto. Złożono dziewięć ofert, spośród których w kosztorysie mieści się siedem: konsorcjum Mirbud – Transkol – Torkol (734 015 610,18 zł – najtańsza), Torpol (739 730 616,47 zł), konsorcjum ZUE – Track Tec Construction (761 530 536,70 zł), konsorcjum PORR – Trakcja System (764 892 025,62 zł), konsorcjum Trakcja SA – Sarinż (770 922 243,84 zł), konsorcjum Budimex – Budimex Kolejnictwo (786 187 917,26 zł) oraz Intercor (803 711 931,99 zł). Kosztorys przekroczyli: Strabag (869 131 725,21 zł) i konsorcjum ZRK DOM – Intop (884 308 773,85 zł).
Kwota przeznaczona na sfinansowanie przebudowy linii między Czachówkiem a Pilawą wynosi natomiast 1 576 367 401,73 zł brutto. Również tu ofert jest 9. Wyniki przedstawiają się następująco: niższe od kosztorysu są propozycje konsorcjum Intop – Trakcja SA – Intop Warszawa – WKS Grybów (1 272 071 001,72 zł – najtańsza), konsorcjum Mirbud – PBS Transkol – Torhamer – Most Sp. z o. o. (1 330 405 662,46 zł), konsorcjum Budimex – Budimex Kolejnictwo – Mostostal Kraków (1 333 010 684,26 zł), Strabagu (1 346 990 135,56 zł), Intercor (1 375 323 947,88 zł), konsorcjum PPM-T – Domost – Mostostal Kielce (1 508 277 645,73 zł), konsorcjum PORR – Trakcja System (1 509 840 024,76 zł) i konsorcjum Primost Południe – Torkol (1 549 459 470,50 zł). Jedyną ofertą, która przekroczyła budżet, jest ta złożona przez konsorcjum PNUIK Kraków – Nowak Mosty (1 745 180 095,23 zł).
Przebudowa linii 12 – towarowej obwodnicy Warszawy, umożliwiającej pociągom tranzytowym w relacji wschód – zachód ominięcie stolicy od południa – to jedna z ważniejszych inwestycji zaplanowanych przez PKP PLK na najbliższe lata. Jej znaczenie dostrzegły też organy unijne, przyznając na modernizację odcinka wschodniego (Czachówek Wschodni – Pilawa)
dofinansowanie z instrumentu „Łącząc Europę”. Linia jest częścią magistrali C-E20.
Przetarg na wspomniany odcinek wschodni
ogłoszono 30 grudnia 2024 r. Procedura wyboru wykonawcy modernizacji zachodniej części linii (Skierniewice – Czachówek Wsch.) rozpoczęła się
około dwóch tygodni później. Na przyszły rok zarządca infrastruktury zapowiedział
przetarg na modernizację odcinka końcowego (Pilawa – Łuków).
Jednym z kluczowych elementów inwestycji będzie
budowa nowego mostu przez Wisłę w Górze Kalwarii. Stary, jednotorowy obiekt jest obecnie wąskim gardłem, ograniczającym przepustowość dwutorowej w większości linii. Po wybudowaniu nowej przeprawy zostanie on wyburzony. Dodatkową korzyścią z oddania do użytku nowego mostu będzie połączenie go z kładką dla pieszych.
PLK SA przewidują także
odbudowę infrastruktury dla ruchu pasażerskiego. Pociągi osobowe nie jeżdżą po większej części długości linii 12 od roku 2000.