Środków finansowych na wydłużenie linii 250 SKM do Wejherowa należy poszukiwać w ogólnokrajowych funduszach pomocowych UE. Na takim stanowisku stoją władze woj. pomorskiego.
Urzędnicy z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego uważają, że inwestycja ta bez żadnych wątpliwości powinna ta zostać wykonana w najbliższych latach, gdyż w istotny sposób przyczyni się do wzrostu atrakcyjności transportu szynowego w komunikacji trójmiejskiej.
– Przedsięwzięcie wchodzi w skład przedsięwzięć strategicznych wymienionych w Regionalnego Programu Strategicznego Mobilne Pomorze, a więc jest w planach Strategii Województwa Pomorskiego. Potwierdzamy, że nadal nie są rozwiązane kwestie finansowe. Uważamy za zasadne, w pierwszej kolejności aplikować o środki z funduszy centralnych – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Sławomir Lewandowski z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
Analiza wykazała zasadność realizacji
Kilka dni temu informowaliśmy, że zakończyło się przygotowywanie analizy, która wykazała zasadność przedłużenia linii 250 (Gdańsk Gł. – Rumia) do Wejherowa. Autorzy opracowania doszli do wniosku, że najbardziej zasadna jest budowa dwóch torów na całym odcinku Rumia – Wejherowo, biegnących równolegle do linii 202 (Stargard Szczeciński – Gdańsk). Jako warianty alternatywne rozpatrywano też m.in. przedłużenie linii 250, ale tylko poprzez budowę 1 toru, jak również brak przedłużenia linii 250, przy jednoczesnym przeprowadzeniu prac inwestycyjnych na linii 202.
Rozpatrywano też koncepcję budowy dwóch nowych torów na odcinku Rumia – Reda i jednego na odcinku Reda – Hel. W rekomendacjach dokumentu napisano, że równolegle z budową linii 250 dążyć należy do kompleksowej modernizacji linii 202 na odcinku Rumia – Wejherowo oraz do całkowitego oddzielenia na tej trasie (także w obrębie stacji) ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego.
PO IiŚ uzupełnia się z RPO WP
W kontekście deklaracji przedstawiciela UMWP, iż środków na przedłużenie linii 250 należy poszukiwać w funduszach ogólnokrajowych (a nie w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Pomorskiego), przypomnieć należy, że spośród inwestycji – zakończonych w ostatnim czasie bądź aktualnie realizowanych – istotnych dla rozwoju kolei aglomeracyjnej i regionalnej na Pomorzu, ze środków ogólnokrajowego Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” finansowana jest m.in. budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz program „Rozwój SKM” (w jego ramach zawiera się m.in. modernizacja składów EN 57 oraz peronów SKM), a ze środków RPO WP współfinansowane są remonty linii Gdynia – Kościerzyna i Reda – Hel.
W ramach RPO WP był też współfinansowany zakup 6 autobusów szynowych do obsługi linii kościerskiej i helskiej. Z kolei zakup 10 autobusów szynowych związanych z projektem PKM (długo wyczekiwany przetarg na zakup tych pojazdów ma zostać ogłoszony w najbliższych dniach, maksymalnie w najbliższych tygodniach) będzie współfinansowany z PO IiŚ.