Mieszkańcy 60-tysięcznych Siemianowic Śląskich przynajmniej na razie nie doczekają się wznowienia regularnych przewozów pasażerskich. Przez miasto przejeżdżają teraz bez postoju pociągi PKP Intercity. Po zakończeniu objazdów kolej ponownie zniknie.
15 czerwca na linię 161 łączącą Katowice z Chorzowem
powróciły pociągi pasażerskie. Regularny ruch na tej trasie został zlikwidowany już w 1968 r. Prawie 60 lat później odcinek został wykorzystany w związku z ograniczoną przepustowością stacji Katowice i prowadzących do niej głównych ciągów.
Nie ma konkretnych kroków zmierzających do wznowienia ruchu planowego
Na linię skierowano więc kilka kursów PKP Intercity, które omijają najważniejszą stację Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Przejeżdżają za to przez 60-tysięczne Siemianowice Śląskie, jednak się tam nie zatrzymują. Zarządca infrastruktury, PKP PLK, tłumaczy, że nie ma tam zdatnych do użytku peronów. Rozważa przy tym ich odbudowę, przy czym kluczowym warunkiem realizacji prac jest deklaracja zamiaru ich wykorzystania przez samorząd regionalny lub przewoźnika.
Wszystko wskazuje na to, że na trasę Katowice Szopienice Północne – Siemianowice Śląskie – Chorzów Stary ostatecznie regularne, a nie tylko objazdowe pociągi nie powrócą. – Na ten moment nie wpłynęły do nas formalne wnioski w tej sprawie – mówi bowiem Bartłomiej Wnuk, rzecznik prasowy Kolei Śląskich. To wojewódzka spółka pełniłaby najpewniej rolę operatora, obsługuje bowiem inne wznawiane po wieloletniej przerwie połączenia, w tym
reaktywowaną kilka tygodni temu trasę Orzesze – Tychy.
Przewoźnik gotowy na nowe zadania
KŚ nie wykluczają przy tym uruchomienia pociągów, jeśli w przyszłości pojawi się taka koncepcja. – Jako przewoźnik regionalny deklarujemy gotowość do obsługi nowych tras – zapewnia nasz rozmówca. Przypomnijmy, że wraz z początkiem lipca spółka zainauguruje kursy w relacji z lotniska w Pyrzowicach do Gliwic przez Katowice i przez Tarnowskie Góry. Jednocześnie nieco wcześniej poinformowała, że może nie być gotowa pod względem taborowym i kadrowym na odtworzenie
ruchu do Kłobucka.
Dodajmy, że o powrót codziennych pociągów do Siemianowic zabiegają lokalne władze. Prezydent miasta Rafał Piech przedstawił w styczniu na swoich profilach społecznościowych pomysł budowy infrastruktury pasażerskiej w dwóch punktach miasta. Oparł się tu na koncepcji stworzonej przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię, która jednak na razie nie została wybrana do realizacji.