Partnerzy serwisu:
Biznes

Siemens z dużym kontraktem w Iranie. Polskie firmy na razie bez sukcesów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
05-10-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Siemens z dużym kontraktem w Iranie. Polskie firmy na razie bez sukcesów
Fot. Kabelleger / David Gubler, CCA 4.0/Wikimedia CommonsLokomotywa ER24PC Safir
Jak na razie apetyty polskich producentów taboru, dotyczące otwierającego się rynku w Iranie, pozostają niezaspokojone. Kolejny duży kolejowy kontrakt w tym kraju podpisał natomiast Siemens.

Siemens podpisał kontrakt dotyczący wsparcia modernizacji linii kolejowych oraz dostawy komponentów potrzebnych do budowy kolejnych 50 lokomotyw spalinowych ER24PC, nazywanych IranRunner lub Safir. Kontrakt został podpisany 3 października podczas wizyty w Iranie Sigmara Gabriela – niemieckiego ministra ekonomii i energii. Na początku roku Siemens podpisał już memorandum dotyczące dalszej współpracy z Iranem.

– Siemens jest dumny, że może wesprzeć proces głębokich przemian w irańskiej infrastrukturze. Będziemy ściśle współpracować z Kolejami Irańskimi i Grupą MAPNA odpowiedzialną za produkcji lokomotyw, w celu budowy zrównoważonego ekonomicznego rozwoju tego kraju, którego częścią jest kolej – powiedział Siegried Russwurm, członek zarządu Siemens.

To nie pierwszy kontrakt Siemensa

W 2010 roku, na podstawie kontraktu z 2006 roku, Siemens dostarczył do Iranu 30 lokomotyw ER24PC, a do kolejnych 120 dostarczył części, które już w Iranie zmontował koncern MAPNA. Całość warta była 294 mln euro. Obecny kontrakt na dostawę komponentów do 50 lokomotyw pozwoli zbudować irańskiej firmie 50 kolejnych ER24PC w Iranie. Spalinowe lokomotywy ER24PC, nazywane w Iranie Safir, przystosowane są do prowadzenia pociągów pasażerskich z prędkością do 160 km/h. Silnik, który je napędza pochodzi z wytwórni MTU i ma moc 3200 KM.

Polskie firmy do eksportu potrzebują wsparcia rządu

Rynkiem irańskim interesują się także polskie firmy. W związku z gruntowną modernizacją kolei Irańczycy poszukują w Europie partnerów z branży. Temu służyła m.in. wizyta ambasadora Iranu w bydgoskiej Pesie w 2015 r.

– Śledzimy trendy światowe w branży kolejowej, wiemy gdzie warto pojawić się z produktami, ale bez reformy Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych, trudno nam będzie sprzedać cokolwiek na przykład na rynek irański, gdzie chcielibyśmy się pojawić – mówił na początku roku Tomasz Zaboklicki, prezes Pesy Bydgoszcz. W czerwcu natomiast, podczas przekazania pierwszych pociągów Pesy dla niemieckiego przewoźnika NEB, minister rozwoju Mateusz Morawiecki zapewnił, że reforma instytucji udzielających kredyty eksportowe będzie prowadzona. Ma spowodować ułatwienie sprzedaży polskich produktów na rynkach także poza UE.

– Na świecie jest tak, że większym problemem jest sfinansowanie kontraktu niż jego fizyczne wykonanie. Mamy tego świadomość, dlatego planujemy przebudowę KUKE, PAIZu i WPH. Wspólnie razem mają one tworzyć całość z punktu widzenia przedsiębiorcy przy pozyskiwaniu i realizacji kontraktów zagranicznych. Zaznaczam, że odpowiednie gwarancje podłożone pod kontrakty poza Polską lub kredyty dla strony kupującej, a także leasing, są niezmiernie ważnym elementem układanki gospodarczej. Mamy tego świadomość i będziemy teraz głęboko przebudowywać naszą finansową architekturę eksportową – mówi Morawiecki.

Iran rozbudowuje kolej

Iran w ciągu ostatnich kilku lat mocno inwestuje, z pomocą chińskich partnerów, w rozbudowę linii i tabor. Ten bliskowschodni kraj chce zwiększyć udział transportu kolejowego w przewozach i powiększyć liczbę linii kolejowych dwukrotnie, z obecnie istniejących 13 000 kilometrów do 25 000. Linie są przebudowywane na dwutorowe, teraz mają być również elektryfikowane. Budowane będą też zupełnie nowe odcinki, które mają być przystosowane do rozwijania prędkości rzędu 250 km/h. Iran chce rozbudowywać także połączenia transgraniczne i do portów. Chce stać się państwem tranzytowym dla towarów przewożonych z Turcji do Indii i Chin.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Vectron na nietypowych testach w Żmigrodzie [zdjęcia]

Tabor i technika

Vectron na nietypowych testach w Żmigrodzie [zdjęcia]

Jakub Madrjas 19 lipca 2023

Siemens z zamówieniem na Vectrony za 300 mln euro

Tabor i technika

Siemens z zamówieniem na Vectrony za 300 mln euro

inf. pras oprac. JM 11 maja 2023

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Vectron na nietypowych testach w Żmigrodzie [zdjęcia]

Tabor i technika

Vectron na nietypowych testach w Żmigrodzie [zdjęcia]

Jakub Madrjas 19 lipca 2023

Siemens z zamówieniem na Vectrony za 300 mln euro

Tabor i technika

Siemens z zamówieniem na Vectrony za 300 mln euro

inf. pras oprac. JM 11 maja 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5