Na chwilę obecną Siemens wyprodukował 9 lokomotyw Vectron dla PKP Cargo, 3 są dostarczone, 3 kolejne są w fazie finalnego montażu. Zgodnie z kontraktem 3 następne lokomotywy zostaną przekazane PKP Cargo do końca lutego bieżącego roku. Następne 3 lokomotywy przewoźnik otrzyma z końcem lipca, kolejne 3 z końcem sierpnia. Do tego czasu będzie dysponował 12 lokomotywami.
Produkcja pudeł i ostoi elektrowozów odbywa się w Monachium, wózki do lokomotyw produkowane są w Austrii w zakładzie w Grazu. Później w Monachium odbywa się zespolenie tych elementów i montaż osprzętu elektrycznego.
– Proces produkcji lokomotywy Vectron może się zamknąć w 6 miesiącach. W tej chwili Siemens przeszedł na filozofię produkcji lokomotyw na tak zwaną półkę. Jest to trend obserwowany od lat w sektorze automotive. A więc produkujemy lokomotywy w standardzie, a następnie są one dostosowywane do warunków konkretnego zamówienia na ostatnim etapie produkcji. Mam tu na myśli malowanie, czy zabudowę konkretnych systemów na żądanie przewoźnika. W przypadku PKP Cargo jest to na przykład system wideomonitoringu. Dzięki takiej filozofii produkcji Siemens może się poszczycić bardzo krótkimi terminami dostaw gotowych produktów – powiedział Przemysław Okoń, odpowiadający za realizację kontraktu z PKP Cargo z ramienia Siemens sp z.o.o. (umowa na dostawę lokomotyw została podpisana we wrześniu 2015, podczas targów Trako – dop. red.).
Zapotrzebowanie na lokomotowy wielosystemowe będzie rosnąć
Lokomotywy, które Siemens dostarczył do poznańskiej bazy PKP Cargo, są trójsystemowe. Ostatnie trzy pojazdy w ramach zamówienia na 15 elektrowozów, będą czterosystemowe, z dodatkowym systemem zasilania 1,5 kW prądu stałego.
– Zainteresowanie lokomotywami wielosystemowymi jest bardzo duże, szczególnie mocno widać to na rynku austriackim i niemieckim. Na przykład Austriacy rozpisali ostatnio przetarg na 200 lokomotyw różnego typu w planowanej umowie ramowej. Rynek jest więc naprawdę dynamiczny, coraz więcej towarów w tej części Europy przewozi się koleją – ocenił Przemysław Okoń. – Wiemy, że tabor eksploatowany w Polsce ma nierzadko powyżej 35 lat, więc te lokomotywy z racji wieku będą wycofywane. Jeśli przewoźnicy chcą być konkurencyjni na rynku, muszą inwestować w tabor nowoczesny. Są oczywiście dwie drogi do zdobycia nowych lokomotyw: albo leasing, dość popularny na rynku polskim, albo droga PKP Cargo, poprzedzona badaniami rynkowymi i biznesplanem, która kończy się zakupem lokomotyw na własność – dodaje przedstawiciel Siemensa.
Szkolenie i przeglądy po stronie Siemensa
Szkolenie maszynistów instruktorów PKP Cargo odbywa się na miejscu w Poznaniu, kolejna grupa maszynistów przeszkolona zostanie w Czechowicach-Dziedziecach i w zakładzie PKP Cargo we Wrocławiu, gdzie dotrą kolejne Vectrony. Zgodnie z kontraktem Siemens ma przeszkolić 60 maszynistów instruktorów, szkolenie przejdą też pracownicy warsztatowi.
Przeglądy prewencyjne lokomotyw także będą odbywać się w trzech wspomnianych lokalizacjach, w pełni odpowiadać będzie za nie Siemens. Będą prowadzone przez producenta do poziomu P4, czyli do 1 mln. 200 tys. kilometrów.
Rozmowę z Wojciechem Derdą, członkiem zarządu ds operacyjnych PKP Cargo, dotyczącą taborowych planów przewoźnika, przeczytasz TUTAJ.