Zgodnie z zawartymi właśnie porozumieniami między Rosją a Serbią spółka RŻD International będzie modernizować systemy sterowania ruchem wraz ze stworzeniem centrum dyspozytorskiego. Koleje Rosyjskie i Republika Serbii podpisały umowę o „wspólnej realizacji” projektu modernizacji linii kolejowej Belgrad – Vrbnica – Czarnogóra (Bar).
W ramach zawartego właśnie dodatkowego kontraktu – będącego pierwszym efektem memorandum ze stycznia 2019 r. – spółka RŻD International odnowi i zmodernizuje systemy związane ze sterowaniem ruchem kolejowym i komunikacją. Powstać ma też nowe centrum dyspozytorskie.
W tym tygodniu władze Serbii, Rosji i Kolei Rosyjskich podpisały również umowę o wspólnej realizacji projektu związanego z przebudową infrastruktury kolejowej na odcinku Valjevo – granica z Czarnogórą. To część linii łączącej Belgrad z Barem na adriatyckim wybrzeżu. Strony zobowiązały się do „aktywnego rozwijania wzajemnie korzystnej współpracy”. Według wcześniej zawartego memorandum strona rosyjska ma być odpowiedzialna za dokumentację projektową z perspektywą realizacji prac.
Rosja i Serbia współpracują przy przebudowie infrastruktury kolejowej od wielu lat. Koleje Rosyjskie uczestniczyły do tej pory w modernizacji ponad 200 km infrastruktury kolejowej w różnych regionach Serbii. Obecnie trwają prace przy budowie tunelu w Čortanovci i wiaduktu w równinie zalewowej Dunaju na odcinku Stara Pazova – Nowy Sad linii Belgrad – Budapeszt.
Pierwszą umowę, o wartości 940 mln dolarów, RŻD International i Koleje Rosyjskie zawarły w 2013 r. Obejmuje ona budowę drugiego toru wraz z elektryfikacją na 15-kilometrowym odcinku linii Belgrad – Pancewo, przebudowę sześciu odcinków o łącznej długości 112 km wchodzących w skład paneuropejskich korytarzy transportowych, przebudowę (wraz z dobudową drugiego toru) 40,4 km linii Stara Pazova – Nowy Sad, przebudowę 77,6-kilometrowego odcinka Resnik – Valjevo na linii z Belgradu do Baru, a także dostawę spalinowych zespołów trakcyjnych.
Drugi kontrakt – o wartości 230 mln euro – został zawarty na początku tego roku. Obejmuje on drugi etap przebudowy linii Stara Pazova – Nowy Sad wraz z jej dostosowaniem do prędkości 200 km/h. RŻD International przygotowuje także dokumentację projektową dla przebudowy 210-kilometrowej trasy Valjevo – Vrbnica – granica z Czarnogórą.
Projekty RŻD na terenie Serbii, mat. RŻD International