Partnerzy serwisu:
Pasażer

SD85 zastąpiły SN84 w obsłudze połączeń z Krakowa [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
03-04-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy/PKP Intercity

Podziel się ze znajomymi:

PKP Intercity poinformowało, że do obsługi wszystkich połączeń z Krakowa, przebiegających przez odcinki niezelektryfikowane, skierowano spalinowe zespoły trakcyjne serii SD85. Zastąpiły one trójczłonowe jednostki serii SN84. Efektem tej zmiany jest wyraźna poprawa komfortu podróżowania. Już wkrótce używane pojazdy z Niderlandów pojawią się na nowej relacji łączącej Kraków z Hrubieszowem.

W 2020 roku SKPL Cargo przejęło 32 sztuki dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych serii DM90 z Niderlandów. Proces uzyskiwania niezbędnych dopuszczeń do ruchu okazał się wyjątkowo długotrwały – miało to miejsce dopiero pod koniec lutego 2024 w odniesieniu do pierwszego spośród sprowadzonych przez spółkę pojazdów, które otrzymały oznaczenie SD85. W tym samym roku rozpoczęto eksploatację ex-niderlandzkich jednostek w PKP Intercity, które wydzierżawiło je z myślą o obsłudze relacji z Krakowa do Jeleniej Góry i Zagórza, których trasy przebiegają przez odcinki niezelektryfikowane.

Jak poinformowało PKP Intercity w dniu 2 kwietnia, czerwone pojazdy o charakterystycznym designie ostatecznie zastąpiły wcześniej wykorzystywane znacznie starsze trójczłonowe spalinowe zespoły trakcyjne SN84, które wcześniej kursowały w Niemczech. Efektem zmiany jest duża poprawa komfortu podróżowania. – We wnętrzach pociągów są miękkie fotele w 1. i 2. klasie, rozkładane stoliki, przestrzenie wspólne dla większych grup i rowerzystów. Jest także klimatyzacja, a każdy pasażer ma dostęp do gniazdka do ładowania telefonów i laptopów. Składy są również dostępne dla osób z niepełnosprawnościami – informuje narodowy przewoźnik.

Obecnie SD85 można spotkać na trasach z Krakowa do Jeleniej Góry przez Kędzierzyn-Koźle, Nysę i Wałbrzych (IC Sudety oraz IC Szczeliniec) oraz do Zagórza przez Gorlice, Jasło, Krosno i Sanok (IC Wetlina oraz IC Bieszczady), ale już wkrótce z ich wykorzystaniem uruchomione zostanie jedno z dwóch planowanych nowych połączeń z Krakowa do Hrubieszowa przez Mielec, Tarnobrzeg, Stalową Wolę, Biłgoraj i Zamość. W przyszłości niderlandzkie jednostki zostaną zastąpione przez dwutrakcyjne pojazdy spalinowo-elektryczne Impuls 3 produkcji Newagu, których PKP Intercity zamówiło aż 35 sztuk.

Zespoły trakcyjne SD85 składają się z dwóch członów, osadzonych na dwóch wózkach klasycznych każdy. Silniki trakcyjne o mocy 478 kW każdy umożliwiają rozpędzenie pojazdu do maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 140 km/h, przy czym przyspieszenie rozruchu wynosi 0,76 m/s2. Długość jednostek wynosi niespełna 45 metrów, zaś liczba miejsc siedzących – 131. Pojazdy z tej serii powstały w Niemczech w latach 1996-1998 zakładach produkcyjnych Waggonfabrik Talbot, które zostały w roku 1995 przejęte przez Bombardiera.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 10 października 2025

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Tabor i technika

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 15 października 2025

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Tabor i technika

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Mikołaj Kobryński 06 października 2025

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Biznes

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Tabor i technika

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

Škoda Group pokazała wizualizacje nowych pociągów dla RegioJet

Tabor i technika

Zobacz również:

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 10 października 2025

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Tabor i technika

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 15 października 2025

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Tabor i technika

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Mikołaj Kobryński 06 października 2025

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Biznes

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Tabor i technika

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

Škoda Group pokazała wizualizacje nowych pociągów dla RegioJet

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij