NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

SA102 i SA104 wpisane do rejestru zabytków

| Kasper Fiszer 13.09.2017 6,3k

SA102 i SA104 wpisane do rejestru zabytków
Pojazd SA102-002fot. Kasper Fiszer
Pojedyncze egzemplarze typów ZNTK 207M i Kolzam 208M zostaną zachowane. Przewozy Regionalne nie zadecydowały jeszcze o ich dalszym losie. Autobusy szynowe chciałoby natomiast pozyskać Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Sląskiej, które rozpoczęło organizację muzeum.
Wyprodukowane w latach 90. polskie autobusy szynowe, które stacjonują obecnie w Chojnicach, nie zostaną pocięte na złom. Jak poinformowało nas bowiem Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej, pojazdy SA104/SA122-001 i SA102-001 zostały wpisane do rejestru zabytków, co przekreśla możliwość ich fizycznej likwidacji. Starania organizacji o zachowanie pojedynczych sztuk krótkich serii prototypowych szynobusów trwały ok. półtora roku.

Zabytkiem stał się egzemplarz w najlepszym stanie technicznym

– Na początku 2016 r. Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej wystąpiło do spółki Przewozy Regionalne z propozycją zachowania do celów muzealnych dwóch pojazdów serii SA104/122 oraz SA101 [lub] SA102. PR nie były tym zainteresowane, wówczas zdecydowaliśmy się [więc] na próbę ich ochrony poprzez wpis do rejestru zabytków, co spotkało się [początkowo] z odmową i brakiem zainteresowania ze strony służb konserwatorskich. W międzyczasie spółka PR próbowała sprzedać pojazdy na złom – mówi Łukasz Romaniecki, prezes SMK Jaworzyna Śląska [próby sprzedaży SA104 miały miejsce w 2015 r. – przyp. kf].

Ostatecznie jednak w tym roku wszczęte zostało postępowanie prowadzone przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Gdańsku, które zakończyło się na początku września wpisem do rejestru. – Podczas wizji lokalnej w Sekcji Chojnickiej spółki Przewozy Regionalne, w której uczestniczył przedstawiciel naszej organizacji, do zachowania wybrany został pojazd SA102-002, ponieważ jest on w najlepszym stanie technicznym i wizualnym – ocenia Łukasz Romaniecki. SA104-001 to jedyny wyprodukowany egzemplarz serii.

PR nie podjęły decyzji ws. wykorzystania pojazdów

SMK chciałoby, by oba autobusy szynowe trafiły do będącego w fazie organizacji muzeum tworzonego przez stowarzyszenie na bocznicy Jaworzyna Śląska – Pastuchów. Stacjonuje tam już inny pojazd z podobnego okresu – SN81-004, który przed zmianą właściciela użytkowany był w łódzkim oddziale PR. – Spółka Przewozy Regionalne nie podjęła jeszcze decyzji co do przeznaczenia wspomnianych pojazdów – stwierdza jednak Dominik Lebda, specjalista ds. public relations w Biurze Zarządu i Rozwoju Kadr Przewozów Regionalnych. Przedstawiciel przewoźnika potwierdził natomiast fakt wpisu SA104-001 i SA102-002 do rejestru zabytków.

Autobus szynowy SA102-002 to przedstawiciel rodziny pojazdów ZNTK 207M. Na przełomie lat 80. i 90. ówczesne PKP planowało zamówienie olbrzymiej partii lekkich wagonów tego typu w celu obsługi linii o mniejszych potokach podróżnych. Ostatecznie zamiast 220 sztuk poznańskie Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego wyprodukowały tylko sześć – trzy dwuczłonowe (SA101) i trzy trójczłonowe (SA102). Podobną genezę powstania ma pojazd SA104-001 (Kolzam 208M). To rozwinięcie konstrukcyjne niezbyt udanego modelu SN81, który również został stworzony w zakładach w Raciborzu. W związku z trudną sytuacją gospodarczą lat 90. kolej zamówiła tylko jeden egzemplarz serii – wyprodukowany w 1995 r.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5