NUMER 05/2022
NUMER 05/2022
Temat numeru:
Rynek taboru kolejowego
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Rzońca: Priorytet dla kolei biegnącej do granic kraju

| Bartosz Józefiak 21.05.2018 3,8k

Rzońca: Priorytet dla kolei biegnącej do granic kraju
Łupkówfot. jar
– Zabiegam o to, by nadać priorytet rewitalizacji liniom kolejowym biegnącym do przejść granicznych ze Słowacją, Białorusią i Ukrainą. Myślimy o rewitalizacji historycznej linii 102 od Przemyśla do przejścia granicznego Malhowice-Niżankowice – mówi poseł Bogdan Rzońca, przewodniczący komisji infrastruktury.
Sztandarową inwestycją rządu PiS na wschodzie jest Via Carpatia, czyli trasa S19, która ma połączyć Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję. Ale eksperci podkreślają, że zamiast nowej ekspresówki na wschód kraju bardziej skorzystałby na nowych połączeniach kolejowych. A z tym jest krucho. Ministerstwo Infrastruktury w zeszłym roku upubliczniło listę 100 linii kolejowych oraz odcinków z decyzją o likwidacji.

Ale politycy PiS nie tracą optymizmu. – W tej perspektywie finansowej na kolej wydamy 60 miliardów złotych. Takich kwot nigdy nie było – przekonuje Bogdan Rzońca, poseł PiS z Krosna, przewodniczący komisji infrastruktury. – Wiele z tych inwestycji zostanie podjętych właśnie na wschodzie – podkreśla.

Kolej na Ukrainę

Poseł przyznaje: pewne linie kolejowe są zdegradowane, a marszałkowie województw nie mają pieniędzy na ich odnowienie. – Marszałkowie za rządów PO wchodzili w kompetencje państwa, przejmując infrastrukturę i połączenia kolejowe. Ale samorządy wszystkiego nie załatwią – dodaje Rzońca. – Dostępność komunikacyjna jest konstytucyjną wartością. Państwo nie może się z tego wycofywać. Zabiegamy o to, żeby dokonano przeglądu linii kolejowych zaplanowanych do likwidacji. Chcemy, żeby ministerstwo wycofało się z likwidacji linii i przeznaczyło pieniądze na rewitalizację.

Poseł podaje też konkrety. – Zabiegam o to, by nadać priorytet rewitalizacji liniom kolejowym wiodącym w stronę przejść granicznych ze Słowacją, Białorusią i Ukrainą. Wtedy część przejazdów towarowych przeniesie się na kolej. Myślimy o rewitalizacji linii 102. To historyczna linia biegnąca od Przemyśla do przejścia granicznego Malhowice-Niżankowice i dalej do ukraińskiego Chyrowa i Ustrzyk Dolnych. Takie połączenie będzie istotne dla gospodarki. W okolicy funkcjonuje wielka firma chińsko – ukraińska, która miesięcznie wywozi kontenery swoich produktów do portu w Odessie. Po skomunikowaniu z Polską te towary mogłyby trafiać do polskich portów – dodaje przewodniczący komisji infrastruktury.

Więcej połączeń w Bieszczady

Poza inwestycjami w infrastrukturę ważna jest również zmiana siatki połączeń. – W grudniu zeszłego roku otworzyliśmy połączenie Kijów – Lwów – Przemyśl. W ciągu roku z Ukrainy do Przemyśla przyjechało 370 tysięcy pasażerów. To sukces – dodaje Rzońca.

Rzońca dodaje, że jego rząd na powrót zaczyna komunikować Bieszczady z resztą kraju. Przypomina o rewitalizacji linii 107 od Zagórza do Łupkowa. Bieszczady skorzystały też na otworzonym wiosną połączeniu Zagórz – Jasło. Dzięki niemu z Bieszczad można już dojechać do Warszawy, a nawet Gdyni.

Nowe połączenie z Łupkowa


Z połączenia Zagórz – Jasło zadowolona jest spółka SKPL Cargo, która jako podwykonawca PKP Intercity realizuje przewozy. Linia cieszy się dużą popularnością. – Od 23 czerwca tego roku będzie kolejne połączenie: Łupków – Zagórz – Jasło – Warszawa. To pozwoli na łatwiejszą podróż do stolicy – dodaje poseł.

Takie połączenie to spełnienie postulatów samorządowców, którzy domagali się skomunikowania Łupkowa z Zagórzem. Ale apetyt samorządowców jest większy. Marzy im się lepsze skomunikowanie Bieszczad, m.in. przez połączenia z Komańczy do Nowosielec czy Krościenka do Jasła. Bogdan Rzońca podkreśla, że priorytetem rządu jest odbudowa połączeń regionalnych.

– Przewozy Regionalne muszą głębiej analizować rynek i nie zadowalać się sukcesami. Ta spółka już sporo osiągnęła, w końcu jeszcze niedawno była pod kreską. Ale kolejarzom wciąż brakuje wagonów lub ciągników kolejowych. Myślimy także o tym, ale 60 miliardów nie wydamy za pstryknięciem palca – dodaje poseł.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2022
NUMER 05/2022
Najnowszy numer "Rynku Kolejowego" poświęcamy tematowi taboru kolejowego. Doskonałą okazją do tego było Europejskie Forum Taborowe, który przyniosło wiele ważnych dyskusji. Przyszłością, która już teraz wjeżdża na tory są pociągi hybrydowe i wodorowe. Coraz bliżej jest też do uruchomienia środków unijnych, a przewoźnicy zaczynają ogłaszać przetargi.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5