NUMER 05/2022
NUMER 05/2022
Temat numeru:
Rynek taboru kolejowego
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Rzońca: Nie mówimy o totalnej rewolucji w zakresie KDP

| Martyn Janduła 27.07.2017 2,8k

Rzońca: Nie mówimy o totalnej rewolucji w zakresie KDP
Fot. Marcel Raś, SM42.pl
Za sprawą ministra Adamczyka resort podjął się kolejnej dyskusji na temat wprowadzenia w Polsce Kolei Dużych Prędkości. Jaki ogląd na tę sprawę ma Komisja Infrastruktury i czy polscy producenci są gotowi do realizacji projektu, pytamy Bogdana Rzońcę, jej przewodniczącego.
Martyn Janduła, „Rynek Kolejowy”: Ostatnio, za sprawą Ministerstwa Infrastruktury, wraca ożywiona dyskusja o KDP w Polsce. Jakie jest pana zdanie na temat tej inwestycji?

Bogdan Rzońca, poseł i przewodniczący Komisji Infrastruktury: Jak spojrzymy na kraje rozwinięte, to rzeczywiście kolej dużych prędkości stanowi u nich 2-3% całej infrastruktury kolejowej. Nie mówimy więc tutaj o totalnej rewolucji w tym zakresie, tylko mówimy o potrzebie – o ile znajdą się środki – skomunikowania kluczowych aglomeracji w Polsce. Na razie rozważny jest wariant „Y”, ale też w polu widzenia widziane są połączenia z 18 aglomeracjami. Stąd też wnioskuję, że KDP w pierwszej kolejności zafunkcjonuje na tych najbardziej optymalnych i koniecznych liniach, a w następnej kolejności przyczyni się do poprawy skomunikowania z resztą kraju i będzie miała duże znaczenie dla rozwoju rodzimego przemysłu kolejowego. Mamy w Polsce takie firmy jak Alstom, który mocno inwestuje w najnowsze technologie, mamy też Pesę i Newag, wiodące polskie firmy, więc jest duży potencjał.

Podczas debaty padło nawet sformułowanie, że w Polsce mamy lepiej rozwinięty sektor produkcji taboru kolejowego niż samochodów. Rzeczywiście możemy się tym chwalić?

Specjaliści wiedzą, co mówią. Rzeczywiście, rywalizacja na rynku producentów urządzeń kolejowych, czy sprzętu kolejowego i taboru, doprowadziła do tego, że pojawiają się w Polsce bardzo wyspecjalizowane firmy produkujące na bardzo wysokim poziomie. Nasze produkty wysyłamy do Austrii, Włoch czy innych krajów. To bardzo zdrowy objaw. Oczywiście widać tutaj pewną dysproporcję techniczną, co wynika z lat zaniedbań na kolei, kiedy polska kolej była z tyłu za drogowcami. Jednak wtedy nakłady na kolej miały się jak 30 do 70 na korzyść drogownictwa. Teraz jest po równi i to jest ten moment, kiedy firmy kolejowe produkujące komponenty i tabor korzystają z tych pieniędzy i podnoszą poziom zaawansowania swoich produktów, co jest zauważane w Europie.

Czy w takim razie polscy producenci są gotowi na wprowadzenie KDP?


Posiadamy w kraju dobrze rozwinięte zaplecze naukowe, laboratoria, ale też solidnych producentów urządzeń na bardzo wysokim poziomie czy to z dziedziny energetycznej, czy produkcji szyn, podkładów szynowych oraz samych składów. Oczywiście pozostaje kwestia następnych lat, na ile polscy producenci będą konkurencyjni z zagranicznymi firmami, którzy de facto nie stoją w miejscu i też się rozwijają. Jedno jest pewne, Kolej Dużych Prędkości napędzi polską gospodarkę i naukę.

Czy Komisja Infrastruktury będzie się zajmować w najbliższym czasie tematem KDP?

Wspominałem już o tym, że będziemy szukać pieniędzy. W żadnej ustawie w Polsce, chociażby w tej z 2003 roku o transporcie kolejowym, nie ma nic o KDP. Krajowy Fundusz Kolejowy także nic nie wspomina o wpisach na KDP. Jeśli zajdzie taka potrzeba, a minister uzna, że tu jest możliwość zwiększenia wpływów Komisji Infrastruktury, to zajmiemy się tym tematem. Legislacyjne zmiany są najmniejszym problemem, gdyż możemy spokojnie usunąć wszystkie przeszkody prawne, żeby znaleźć finansowanie i zrealizować KDP na taką skalę, na jaką nas stać.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2022
NUMER 05/2022
Najnowszy numer "Rynku Kolejowego" poświęcamy tematowi taboru kolejowego. Doskonałą okazją do tego było Europejskie Forum Taborowe, który przyniosło wiele ważnych dyskusji. Przyszłością, która już teraz wjeżdża na tory są pociągi hybrydowe i wodorowe. Coraz bliżej jest też do uruchomienia środków unijnych, a przewoźnicy zaczynają ogłaszać przetargi.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5