NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

RŻD i SNCF rozpoczynają wodorową współpracę

| Przemysław Farsewicz 30.05.2021 1k

RŻD i SNCF rozpoczynają wodorową współpracę
fot. Alstom
Koleje Rosyjskie RŻD wraz z francuskim odpowiednikiem SNCF opracują pociąg wodorowy. Deklarowanym celem jest stopniowe przechodzenie wyłącznie na ekologiczny tabor.
Zastępca dyrektora generalnego Kolei Rosyjskich i główny inżynier Siergiej Kobzev oraz dyrektor ds. technologii, innowacji i projektów grupowych w grupie SNCF, Pierre Izard, podpisali harmonogram działań zmierzających do opracowania pociągu wykorzystującego wodorowe ogniwa paliwowe wraz z systemami wspomagania. W dokumencie zapisano także, że oba przedsiębiorstwa będą dążyć do wprowadzenia innych technologii, które przyczynią się do uczynienia sektora kolejowego bardziej ekologicznym.

Szeroka współpraca kolei rosyjskich i francuskich


Dokument ten określa kierunki współpracy Kolei Rosyjskich i SNCF przez najbliższe trzy lata w kwestiach bezpieczeństwa, projektowania, utrzymania i certyfikacji taboru towarowego i pasażerskiego. Przewiduje również współpracę przy opracowaniu rodzajów napędu, które pozwolą zmniejszyć zużycie oleju napędowego.

– Biorąc pod uwagę ambitne plany naszych firm i chęć współpracy w zakresie zielonych technologii, wierzę, że pomoże nam to szybciej osiągnąć te cele – podkreślił Siergiej Kobzev, Zastępca Dyrektora Generalnego Kolei Rosyjskich.

– Umowa ta jest wynikiem owocnej współpracy między SNCF a Kolejami Rosyjskimi. Ponieważ bezpieczeństwo jest absolutnym fundamentem tego partnerstwa, naszym celem jest dzielenie się wiedzą we wszystkich obszarach związanych z wykorzystaniem wodoru i technologii, które zmniejszą wpływ kolei na środowisko – powiedział Pierre Izard, Dyrektor ds. Technologii, Innowacji i Projektów Grupowych w Grupie SNCF.

Rosja będzie zmniejszać emisję CO2


Jak podkreśla rosyjski przewoźnik kolejowy, porozumienie paryskie zobowiązuje Rosję do zmniejszenia do 2030 roku emisji dwutlenku węgla o 30 proc. w stosunku do poziomu z 1990 roku. Tymczasem do końca 2020 roku Koleje Rosyjskie odnotowały redukcję emisji CO2 o 49 proc. względem 1990 roku. RŻD wykorzystuje dzisiaj w 85 proc. przewozu ludzi i towarów pociągi elektryczne. Udział Kolei Rosyjskich, jak poinformowano w komunikacie, w całkowitej emisji szkodliwych gazów do atmosfery w Rosji wynosi mniej niż 1 proc. Potwierdzają to także inwestycje taborowe. Spółka w 2020 roku zakupiła 566 nowych lokomotyw, z czego 328 to elektrowozy.

Koleje Rosyjskie planują od 2025 r. kupować wyłącznie lokomotywy elektryczne, a także lokomotywy zasilane gazem ziemnym i innymi alternatywnymi źródłami energii. W planach jest m.in. eksploatowanie lokomotyw napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi.

SNCF od 1990 roku zredukowała emisję CO2 o ponad 50 proc. w przeliczeniu na pasażera i tonę przewożonego ładunku. Obecnie we Francji transport kolejowy odpowiada za 0,4 proc. emisji gazów cieplarnianych w całym sektorze transportu - podano w komunikacie.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5