Partnerzy serwisu:
Biznes

Rząd przyjął Wieloletni program inwestycji kolejowych do 2013

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
08-11-2011
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Ministerstwo Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

Podczas posiedzenia 7 listopada 2011 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia „Wieloletniego programu inwestycji kolejowych do roku 2013 z perspektywą do roku 2015”, przedłożoną przez ministra infrastruktury.

Program sporządzono na 3 lata, tj. do 2013 r., przede wszystkim ze względu na konieczność jego dostosowania do budżetu Unii Europejskiej 2007–2013. Zarysowano w nim także perspektywę do 2015 r. Inwestycje objęte programem wynikają z zapisów: „Strategii dla transportu kolejowego do roku 2013” i „Master Planu dla transportu kolejowego w Polsce do roku 2030”. Inwestycje te są priorytetowe na szczeblu krajowym lub wynikają z zawartych przez Polskę umów i porozumień międzynarodowych.

To pierwszy dokument kompleksowo prezentujący infrastrukturalne przedsięwzięcia kolejowe, uwzględniający nowe regulacje dotyczące wieloletniego planowania wydatków inwestycyjnych ze środków publicznych. Jego wdrożenie zapewni spójność działań inwestycyjnych prowadzonych na polskich liniach kolejowych.

Program zakłada budowę nowej infrastruktury kolejowej oraz modernizację i odtworzenie (rewitalizację) istniejącej. Uwzględnia też prace przygotowawcze dla kolejnych inwestycji, w tym dla kolei dużych prędkości.

Do ważniejszych przedsięwzięć objętych programem należą:

  • modernizacja linii kolejowej E 65/C-E 65 z Warszawy do Trójmiasta,
  • pilotażowe wdrożenie systemu sterowania ruchem ERTMS/ETCS i ERTMS/GSM-R na odcinku Legnica – Węgliniec – Bielawa Dolna,
  • modernizacja 335 km torów Centralnej Magistrali Kolejowej między Warszawą a Katowicami i Krakowem, umożliwiająca zwiększenie prędkości jazdy pociągów do 200 km/h,
  • zakończenie budowy łącznicy do lotniska Okęcie w Warszawie,
  • realizacja wielu projektów istotnych dla poszczególnych województw, m.in. na odcinkach: Kościerzyna – Gdynia; Krzyż – Gorzów Wielkopolski. Toruń – Bydgoszcz oraz modernizacja przejazdów kolejowych tworzących największe zagrożenie dla bezpieczeństwu komunikacji lądowej w całym kraju,
  • realizacja zadań inwestycyjnych mających na celu wyeliminowanie miejscowych ograniczeń prędkości (tzw. wąskich gardeł), m.in. udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych w ruchu towarowym na Śląsku, przebudowa przystanku Warszawa Stadion.

Do programu włączono projekty, których realizacja odpowiada zapotrzebowaniu na przewozy oraz zwiększa dostępność transportową, poprawia też spójność terytorialną kraju i europejskiej przestrzeni kolejowej. Zapewnia również zwrot środków finansowych w postaci wymiernych efektów rzeczowych, tj. zmodernizowania i odtworzenia m.in. 2,3 tys. km linii oraz korzyści społecznych i rynkowych wynikających z możliwości ich użytkowania. Program nie obejmuje zadań dotyczących eksploatacji i utrzymania infrastruktury kolejowej.

Program zakłada realizację ponad 100 projektów, na które w latach 2011–2013 trzeba będzie przeznaczyć 20,44 mld zł. Na tę kwotą złożą się m.in.: środki unijne, publiczne środki krajowe (z budżetu państwa i Funduszu Kolejowego) oraz środki własne PKP Polskich Linii Kolejowych.

W programie ujęto wszystkie kolejowe inwestycje infrastrukturalne przewidziane do realizacji w ramach: Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”, Regionalnych Programów Operacyjnych, a także innych programów. Ponieważ program zakłada maksymalne wykorzystanie środków unijnych w ramach PO „Infrastruktura i Środowisko” oraz RPO, wymaga wkładu krajowego. Ze względu na niewystarczające środki na pokrycie tego wkładu (koniecznego do wykonania PO„IiŚ”), PLK będą musiały pozyskać ok. 910 mln euro kredytu z EBI z gwarancją Skarbu Państwa.

Inwestycje programu realizowane będą przez PLK, które zarządzają liniami kolejowymi o długości 22 tys. km. W dobrym stanie technicznym jest 36 proc. sieci, dostatecznym – 35 proc, a niezadowalającym – 29 proc.

Niedofinansowanie napraw na drogach kolejowych spowodowało przede wszystkim znaczne obniżenie maksymalnej prędkości na wielu z nich, a wieloletnie zaniedbania przyczyniły się do złego stanu technicznego. Dlatego konieczne są natychmiastowe prace odtworzeniowe elementów infrastruktury, począwszy od torów przez obiekty inżynieryjne, a na urządzeniach energetyki, automatyki i telekomunikacji kończąc.

Przewidywane efekty programu to m.in.:

• skrócenie czasu przejazdu między największymi polskimi miastami przez:

  • podwyższenie maksymalnej prędkości jazdy pociągów ze 160 km/h do 200 km/h dla 595 km torów,
  • zakończenie do 2013 r. prac przygotowawczych do budowy pierwszej w Polsce linii dużych prędkości Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław, co stworzy warunki do rozpoczęcia jej budowy w 2014 r.

• zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu jazdy m.in. przez:

  • zdecydowaną poprawę stanu techniczno-eksploatacyjnego 3 205 km torów,
  • budowę nowoczesnych systemów zabezpieczenia ruchu na 1 340 przejazdach kolejowo-drogowych,
  • budowę 338 bezkolizyjnych skrzyżowań dwupoziomowych,
  • wyposażenie 800 km linii w urządzenia ERTMS, poprawiające poziom bezpieczeństwa prowadzenia ruchu kolejowego i zwiększające przepustowość,
  • rozwijanie transportu emitującego relatywnie mniej dwutlenku węgla w stosunku do transportu samochodowego i lotniczego,
  • zdecydowane zwiększenie dostępności komunikacyjnej, a także powiązań międzyregionalnych nie tylko ze stolicą;
  • zwiększenie mobilności mieszkańców.

W programie przewidziano jego monitorowanie. Będzie to oznaczać przygotowywanie raportów z jego przebiegu, wizyty kontrolne na miejscu realizacji, spotkania z przedstawicielami instytucji zaangażowanych w jego wdrażanie oraz analizy dokumentów wykonawczych. Z monitorowania programu będą sporządzane bieżące informacje, cykliczne raporty i sprawozdania.


Z Wieloletnim Programem Inwestycji Kolejowych można zapoznać się tutaj.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ministerstwo chce elastycznego wydawania pieniędzy z WPIK

Biznes

Ministerstwo chce elastycznego wydawania pieniędzy z WPIK

Puls Biznesu 22 października 2012

Aktualizacja WPIK jeszcze w marcu

Biznes

Aktualizacja WPIK jeszcze w marcu

jm, Rynek Kolejowy 09 marca 2015

Duże zmiany w projektach kolejowych. Jest nowy WPIK

Infrastruktura

Duże zmiany w projektach kolejowych. Jest nowy WPIK

Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy 27 marca 2015

Zobacz również:

Ministerstwo chce elastycznego wydawania pieniędzy z WPIK

Biznes

Ministerstwo chce elastycznego wydawania pieniędzy z WPIK

Puls Biznesu 22 października 2012

Aktualizacja WPIK jeszcze w marcu

Biznes

Aktualizacja WPIK jeszcze w marcu

jm, Rynek Kolejowy 09 marca 2015

Duże zmiany w projektach kolejowych. Jest nowy WPIK

Infrastruktura

Duże zmiany w projektach kolejowych. Jest nowy WPIK

Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy 27 marca 2015

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij