Rada Ministrów przyjęła zaktualizowany Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych. Jest w nim aż 18 nowych inwestycji o łącznej wartości ponad 700 mln zł.
Aktualizacja harmonogramów, kosztów projektów oraz wskazanie inwestycji, których kontynuacja planowana jest w perspektywie finansowej 2014-2020, to główne zmiany wprowadzone do Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych do 2015 r. (WPIK). Aktualizacja Programu pozwoli na realizację 18 nowych inwestycji o wartości ponad 700 mln zł. Będą to m.in. linie objazdowe dla inwestycji realizowanych w perspektywie 2014-2020 oraz najpilniejsze inwestycje w zakresie bezpieczeństwa. Dodany został również jeden nowy projekt regionalny – Jeleniogórska Kolej Aglomeracyjna.
Zgodnie ze zaktualizowanym Programem, łącznie na realizację inwestycji kolejowych przewiduje się ok. 46,5 mld zł, w tym 31,6 mld zł w ramach perspektywy 2007-2013 oraz 14,9 mld zł w ramach perspektywy 2014-2020. Program obejmuje prace modernizacyjne na 6000 km torów, na których zwiększona zostanie prędkość oraz dopuszczalne naciski na oś. Prace obejmą również 4000 km sieci trakcyjnej oraz około 600 skrzyżowań dwupoziomowych.
Najważniejsze zmiany programu dotyczące poszczególnych projektów to powrót budowy dworca Łódź Fabryczna do finansowania z funduszy unijnych, zwiększenie wartości modernizacji linii Kraków – Katowice do 2,7 mld zł oraz przesunięcie terminu zakończenia na 2018 r. Dodano też cztery nowe projekty w grupie RPO oraz linie objazdowe dla inwestycji planowanych w perspektywie 2014-2020, jak również najpilniejsze inwestycje w zakresie bezpieczeństwa, których realizację nakazał Urząd Transportu Kolejowego.
Analizę zaktualizowanego WPIK wraz z wartościami i terminami zakończenia projektów oraz metodami finansowania opublikowaliśmy w portalu Monitor. Zapraszamy!
