Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju odpowiada trzy zmiany Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych. Jedna z nich oznacza zmiany harmonogramu kluczowych inwestycji w infrastrukturę.
Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych do roku 2015 to najważniejszy dokument dla inwestycji PKP PLK. Zawiera listę projektów infrastrukturalnych do zrealizowania. Przyjmuje go Rada Ministrów, ale przygotowuje minister właściwy ds. kolei, czyli Zbigniew Klepacki.
Na najbliższym posiedzeniu Rady Ministrów mają zostać przyjęte dwie ważne zmiany w dokumencie będącym mapą inwestycji infrastrukturalnych do przeprowadzenia w najbliższym czasie. Pierwszy ma pozwolić na zgłoszenie 6 przygotowanych przez PKP PLK projektów do konkursu finansowanego w ramach nowego mechanizmu Unii Europejskiej - Connecting Europe Facility (Łącząc Europę).
Ogłoszenie pierwszego konkursu przez Komisję Europejską ma nastąpić jesienią 2014 r. Sześć projektów przygotowanych przez PKP PLK ma łączną wartość ok. 10,2 mld zł. Celem projektu jest udokumentowanie ze strony rządowej, że zapewnione będzie dla tych projektów finansowanie wkładu krajowego w wysokości ok. 1,3 mld zł środków budżetu państwa oraz ok. 1,5 mld zł środków kredytu EBI objętego gwarancją Skarbu Państwa.
Druga zmiana to, jak czytamy w biuletynie rządowym, „konieczne przesunięcia w harmonogramach realizacji głównych projektów inwestycyjnych ujętych w tym Programie. Z uwagi, iż zmiany te dotyczą projektów współfinansowanych ze środków UE, wymagają przesunięć w zakresie dostępnych źródeł finansowania w limitach rocznych, co wymaga zmiany Programu w drodze uchwały Rady Ministrów. Czekamy na informację od PKP PLK na temat projektów, dla których zmianę terminu wykonania zgłosił zarządca.
Przed miesiącem Rada Ministrów przyjęła w trybie obiegowym jeszcze jedną zmianę w WPIK – aktualizację w zakresie danych (kosztów, wydatków, wskaźników) dla projektu poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk. To umożliwiło uzyskanie od Ministra Finansów decyzji o zapewnieniu finansowania inwestycji.