NUMER 03/2019
NUMER 03/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Plany rozwojowe Grupy PKP
szukaj
Śledź nas:

Rząd podniósł wartość KPK do 69,6 mld złotych, cała linia Poznań-Szczecin na liście podstawowej

| Jakub Madrjas 19.02.2019 125

Rząd podniósł wartość KPK do 69,6 mld złotych, cała linia Poznań-Szczecin na liście podstawowej
fot. PKP PLK
Rada Ministrów przyjęła uchwałę podnoszącą wartość Krajowego Programu Kolejowego o 3,2 mld złotych. Chodzi o uratowanie projektu połączeń do portów, które mają być dofinansowane w ramach funduszu CEF. Na listę podstawową przesunięto też środkowy odcinek linii Poznań - Szczecin, dzięki czemu być może zostanie zmodernizowana w całości w obecnej perspektywie unijnej.
Jak informuje rząd, zmiana Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku (KPK 2023) dotyczy zwiększenia o 3,2 mld zł środków na realizację przedsięwzięć konkursowych współfinansowanych w ramach instrumentu finansowego „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF). Na realizację KPK do 2023 r. przeznaczone jest 66,4 mld zł. Po zmianach wydatki na program zostaną zwiększone o 3,2 mld zł. Na podniesienie wartości programu liczył zarząd PLK - od roku właściwie wszystkie przetargi spółki mają znacznie przekroczone kosztorysy przez wszystkich oferentów.

Porty uratowane? 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. - KPK to od dziś blisko 70 mld zł. - powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel na briefingu prasowym. O planie ratunkowym dla projektów "portowych" PLK, dla których najpierw dwukrotnie nie udało się kupić z wyprzedzeniem materiałów, a następnie dwukrotnie ogłaszano przetarg na właściwe prace, pisaliśmy tutaj. Oferty w drugim przetargu były jeszcze wyższe niż w pierwszym.

Jak informuje rząd, pieniądze zostaną przeznaczone na projekty poprawiające infrastrukturę kolejową prowadzącą do portów morskich: poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni; poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu oraz poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk.  

Poznań - Szczecin wcześniej?

Z 3,2 mld złotych, o które podniesiono wartość KPK, 1,8 mld zł będzie pochodzić z budżetu państwa na dokapitalizowanie spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. 1,4 mld zł ma pochodzić z kredytu, który zaciągną PKP Polskie Linie Kolejowe SA w Europejskim Banku Inwestycyjnym (EBI).

Środki zostaną przeznaczone nie tylko na współfinansowanie projektów portowych, ale także inwestycji na linii kolejowej E59 między Poznaniem a Szczecinem, w tym odcinka Wronki – Słonice, który został przesunięty z listy rezerwowej na podstawową w związku z uzyskaniem dofinansowania unijnego. To bardzo ważna zmiana - ten odcinek miał być realizowany w dalszej kolejności.





Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42837)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42837)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2019
NUMER 03/2019
Ten numer „Rynku Kolejowego” jest pierwszym zamykanym przez nas w tym roku, więc zdecydowaliśmy się na pokazanie planów Grupy PKP na najbliższą przyszłość. Nadal głównymi tematami pozostają budowa struktury holdingowej, wspólny bilet czy tempo realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Zarządy spółek mówią o postępach i wytężonej pracy, ale część pasażerów i wykonawców patrzy na te kwestie inaczej. O tym wszystkim w raporcie i innych tekstach.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5