Zgodnie z naszą zapowiedzią z ubiegłego tygodnia, PKP PLK podpisała umowę z Porr na remont krótkiego odcinka Metropolitalnej Obwodnicy Kolejowej.
Przed rokiem PKP PLK
ogłosiła przetarg na prace na odcinkach linii 132 i 138 i kilku kolejnych, skupiające się na trasach Gliwice – Bytom, Chorzów Stary – Mysłowice oraz Dorota – Mysłowice Brzezinka w ramach północnej obwodnicy kolejowej Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. To trasa
mająca potencjalnie bardzo duże znaczenie dla całej metropolii.
Pierwotnie ten etap prac miał zostać zrealizowany do 2020 roku, ale opóźniły się prace nad studium wykonalności. Ogłoszenie przez PLK przetargu dopiero w ubiegłym roku spowodowało, że
postępowanie przypadło na "górkę" cenową. W pierwszym z dwóch zadań zgłosiło się tylko trzech wykonawców, w zadaniu drugim – jeden. Wszystkie oferty znacznie przekraczały kosztorys.
Na razie tylko jedno zadaniePKP PLK stosunkowo szybko (w ciągu dwóch miesięcy od czerwcowego otwarcia ofert) zdecydowała o unieważnieniu zadania drugiego, które obejmowało przede wszystkim odcinek linii nr 161 Katowice Szopienice Płn. – Chorzów Stary. W zakresie tej części oferta Trakcji PRKiI opiewała na 425 mln złotych, przy kosztorysie na poziomie 217 mln złotych. Kolejne dwa miesiące zajął wybór wykonawcy w zadaniu nr 1. Zwyciężył Porr z ofertą 315,6 mln złotych przy wartym 213 mln złotych kosztorysie.
Umowy na realizację prac wciąż jednak nie podpisano. Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", stanie się to w przyszłym tygodniu. Warto przypomnieć, że w grudniu Sejm
przegłosował dokapitalizowanie PKP PLK PLK kwotą 1,8 mld złotych z przeznaczeniem na dofinansowanie projektów, w których przekroczony został kosztorys.
Zadanie, które ma wykonać Porr obejmuje prace na czterokilometrowym odcinku linii nr 132 Bytom – Zabrze Biskupice i dalej na fragmencie linii nr 147 do p. odg. Maciejów, a także na piętnastokilometrowym odcinku linii nr 180 od posterunku Dorota do Mysłowic Brzezinki. Prace obejmą też tor nr 3 na linii 188 w stacji Bytom Bobrek. Prace z dziedziny sterowania ruchem na tejże stacji
PKP PLK zleciła oddzielnie.
Aktualizacja: Umowa z Porr podpisana
W unijnym biuletynie zamówień publicznych jest informacja o podpisaniu umowy z wykonawcą w dniu 15 stycznia.
Jest to zatem kolejna, szósta już inwestycja kolejowa, realizowana przez Porr na południu Polski. Wartość wszystkich sześciu kontraktów to 1,5 miliarda złotych (netto). Należą do nich m.in. podpisane w ubiegłym roku umowy na odcinki
Oświęcim – Czechowice-Dziedzice,
Katowice – Tychy czy
Toszek – Stare Koźle.