Partnerzy serwisu:
Biznes

RBF: Średnie przekroczenie kosztorysu PLK aż o 47 procent

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
13-12-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
RBF: Średnie przekroczenie kosztorysu PLK aż o 47 procent
Fot. Marcin Kucięba, SM42.pl
Od początku 2018 roku nasila się problem z rozstrzyganiem przetargów na wykonanie inwestycji PKP PLK. Forum Kolejowe Railway Business Forum (RBF) wystąpiło w tej sprawie do prezesa PKP PLK, proponując współpracę nad poszukiwaniem rozwiązań problemu.

W liście do prezesa PKP PLK Railway Business Forum podkreśla, że z dużym niepokojem obserwuje coraz poważniejszą sytuację dotyczącą przetargów na inwestycje kolejowe. – Po okresie drastycznego spadku wydatków PKP PLK na inwestycje w 2016 do wysokości 4,1 mld zł i w 2017 do 5,5 mld zł nastąpiło radykalne przyspieszenie, w ilości i wartości, ogłoszonych w 2018 roku przetargów – przypomina RBF. Zaistniała luka w wydatkach w tych dwóch latach, która wyniosła ok. 8 mld zł. – Nadrobienie jej poprzez skumulowanie, w krótkim okresie, przetargów musiało wywołać perturbacje na rynku i w konsekwencji doprowadziło do eskalacji praktyki, w której różnice między cenami szacowanymi a najniższymi ofertami wykonawców stają się niebezpieczne dla realizacji inwestycji kolejowych nie tylko w 2019 roku, ale w całej perspektywie unijnej – podkreśla Forum.

Jak podkreśla RBF, te różnice cen wystąpiły już w 2017 roku, a ich sumaryczna wielkość wyniosła 208 mln zł – co oznacza przekroczenie kosztorysu o 25%. To ostrzeżenie nie spowodowało jednak żadnej reakcji, w związku z czym sytuacja znacznie się pogorszyła w 2018 roku:

Przekroczenia kwoty szacowanej przez PKP PLK w 2018 roku
 
mat. RBF
Zdaniem RBF, obecne problemy przyniosą szereg konsekwencji: 
  1. Zahamowanie rozstrzygania przetargów stanowi niedobry sygnał do instytucji finansowych i pogłębia problemy z bieżącym finansowaniem oraz finansowaniem projektów rozwojowych branży – zarówno dotyczących wielkości produkcji, jak i opracowywania oraz wdrażania nowych rozwiązań.
  2. Niższe zamówienia ma materiały i wyroby dla infrastruktury kolejowej spowodują zmniejszenie ich produkcji, która będzie niezwykle trudna do nadrobienia, ale konieczna na pokrycie zamówień w okresie szczytowych wielkości inwestycji, przewidzianych w KPK.
  3. Wystąpi realne zagrożenie zmniejszenia, już w 2019 roku, inwestycji kolejowych, w stosunku do KPK, będące konsekwencją wydłużania procedur przetargowych w wyniku unieważniania kolejnych przetargów. To może mieć poważne skutki również w latach kolejnych. Będą one efektem kumulacji wydatków na inwestycje drogowe i kolejowe. Przy ich łącznym poziomie, sięgającym w kolejnych latach, po 35 mld zł dojdzie to sytuacji, w której wykonawcy wybierać będą przetargi i roboty o warunkach bardziej konkurencyjnych. Tu drogi mogą być chętniej wybierane niż kolej.
Powtórka sprzed kilku lat?

– Utrzymująca się sytuacja rodzi uzasadnione obawy, że zmierzamy do powtórzenia tej z 2014 roku w inwestycjach drogowych i z 2016 roku w kolejowych – alarmuje RBF, przypominając następstwa: spadek inwestycji na kolei spowodował zmniejszenie produkcji wyrobów o ok. 50% w stosunku do mocy produkcyjnych, a działania amortyzujące inwestora były spóźnione – wcześniejsze zakupy materiałów przyniosły efekt dopiero po I kw. 2017 roku. – Producenci zrealizowali własne inwestycje rozwojowe, zwiększyli możliwości produkcyjne tak, aby sprostać wielkościom zamówień, będących konsekwencją wydatków przewidzianych w KPK – i w takiej sytuacji pojawia się zagrożenie niższych wydatków PKP PLK na inwestycje kolejowe, przekładające się na zmniejszenie zamówień. Jeżeli zaistnieje, rodzić będzie poważniejsze problemy dla realizacji inwestycji kolejowych niż w 2016 roku, gdyż tamten rok był początkiem II perspektywy, a rok 2019 rozpoczyna okres maksymalnych wydatków, po 12 mld zł w kolejnych 3 latach – przypomina RBF.

Z punktu widzenia wykonawców problemy związane będą z brakiem ciągłości rozstrzyganych przetargów, a będą skutkować ich spiętrzeniem w kolejnych okresach. Przedłużanie się takiej sytuacji spowoduje większe zaangażowanie szeregu wykonawców w inwestycje drogowe, ograniczając możliwości wykonawstwa w kolejowych. – Podejmowane ostatnio decyzje PKP PLK SA w sprawie obniżenia wadium, wysokości i sposobu płatności gwarancji oraz zapowiedzi o możliwości waloryzacji realizowanych kontraktów są bardzo cenne i środowisko kolejowe przyjmuje je z uznaniem – podkreśla Forum (o zmianach tych pisaliśmy tutaj). Niemniej zdaniem RBF zagrożenia są tak poważne, że istnieje potrzeba podjęcia znacznie szerzej zakrojonych środków zaradczych.

– Trzeba dużego wspólnego wysiłku, w tym wsparcia inwestora, PKP PLK, przez branżę tak, aby sytuacja została opanowana a inwestycje w kolejnych latach były, w maksymalnym stopniu przewidywalne i wolne od praktyk hamujących je – pisze RBF, które proponuje pilne zorganizowanie spotkania kierownictwa PKP PLK, organizacji z branży kolejowej, przedstawicieli instytucji mających wpływ na realizację inwestycji kolejowych w celu przeanalizowania obecnej sytuacji w inwestycjach oraz wypracowania konkretnych działań, do wdrożenia od zaraz, dla skutecznej realizacji celów zawartych w KPK. – Nie może powtórzyć się zapaść z 2016 roku, tym bardziej, że do końca obecnej perspektywy unijnej pozostaje coraz mniej czasu. Doceniamy wysiłki i rezultaty prac Forum Inwestycyjnego i Rady Ekspertów do Spraw Kolejowych, jednak sytuacja jest na tyle poważna, że naszym zdaniem konieczne jest podjęcie niezwłocznie wszelkich możliwych dodatkowych działań ratunkowych dla realizacji inwestycji kolejowych – podsumowuje Forum, deklarując "konstruktywną współpracę"z PKP PLK.

Warto przypomnieć, że według wyliczeń zarządu PKP PLK, na inwestycje brakuje od 10 do 12 mld złotych. Część tych pieniędzy wyłoży budżet państwa.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5