24,158 mld euro, czyli ponad 100 mld zł zostanie przeznaczone w najbliższych latach na wsparcie gospodarki niskoemisyjnej, ochronę środowiska, przeciwdziałania i adaptację do zmian klimatu, transport, bezpieczeństwo energetyczne, ochronę zdrowia i kulturę. Konferencją w Warszawie, z udziałem wiceministra rozwoju regionalnego Adama Zdziebło, rozpoczęły się konsultacje Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Głównym celem POIiŚ 2014-2020 będzie wsparcie gospodarki efektywnie korzystającej z zasobów i przyjaznej środowisku oraz sprzyjającej spójności terytorialnej i społecznej. Zaproponowany cel główny wynika z jednego z priorytetów strategii Europa 2020. Dlatego w porównaniu do obecnie realizowanego POIiŚ 2007-2013, w nowym programie zostanie położony większy nacisk na wsparcie gospodarki skutecznie korzystającej z dostępnych zasobów, przez co sprzyjającej środowisku i jednocześnie bardziej konkurencyjnej ekonomicznie.
– Najwięcej, bo ponad 17,5 mld euro, planujemy przeznaczyć na sektor transportu, czyli na drogi, koleje, transport miejski, lotniczy i morski. Drugi w kolejności będzie sektor środowiska – ponad 3,4 mld euro. Na znaczeniu, w porównaniu do obecnej perspektywy, zyskają energetyka i zdrowie – zapowiedział wiceminister rozwoju regionalnego Adam Zdziebło. - Chcemy płynie przejść z jednej perspektywy unijnej do kolejnej. Zależy nam na uniknięciu luki w finansowaniu inwestycji. Dlatego już teraz planowane są przetargi na duże projekty infrastrukturalne, tak żeby rozpocząć ich finansowanie jeszcze w 2014 roku – poinformował wiceminister Adam Zdziebło.
W ramach priorytetu III „Rozwój infrastruktury transportowej przyjaznej dla środowiska i ważnej w skali europejskiej” o dofinansowanie projektów inwestycyjnych będą mogły się ubiegać podmioty działające w branży kolejowej. Budżet całego tego priorytetu ma wynieść 14 mld 688 mln euro. Kto będzie mógł się ubiegać o wsparcie? Beneficjentami POIiŚ 2014-2020 będą zarówno podmioty publiczne (w tym jednostki samorządu terytorialnego) oraz podmioty prywatne (przede wszystkim duże przedsiębiorstwa).
W odniesieniu do projektów transportowych wygląda to następująco:
-
transport miejski – jednostki samorządu terytorialnego (w tym ich związki i porozumienia) oraz działające w ich imieniu jednostki organizacyjne i spółki specjalnego przeznaczenia, zarządcy infrastruktury służącej transportowi miejskiemu, przewoźnicy świadczący usługi transportu pasażerskiego,
-
transport kolejowy – zarządcy infrastruktury kolejowej (w tym dworcowej) oraz przedsiębiorstwa kolejowych przewozów pasażerskich i towarowych,
-
transport drogowy – zarządca krajowej infrastruktury drogowej (GDDKiA),
-
transport lotniczy – podmioty zarządzające portami lotniczymi leżącymi w sieci TEN-T, krajowy organ zarządzania przestrzenią powietrzną (PAŻP),
-
transport wodny śródlądowy – organy administracji właściwe w sprawach gospodarowania wodami oraz żeglugi na śródlądowych drogach wodnych (RZGW, urzędy żeglugi śródlądowej),
-
transport morski – zarządy portów, urzędy morskie, zarządcy kolejowej lub drogowej infrastruktury dostępu do portów morskich,
-
poprawa bezpieczeństwa w ww. gałęziach transportu – służby ratownicze (ratownictwo techniczne) oraz organy administracji i instytuty badawcze działające w obszarze bezpieczeństwa ruchu drogowego;
Konsultacje społeczne potrwają do 21 października 2013 r. Do udziału zaproszeni są wszyscy zainteresowani, w szczególności przedstawiciele jednostek samorządów terytorialnych, partnerzy społeczno-gospodarczy, przedstawiciele administracji rządowej oraz organizacji pozarządowych. Po zakończeniu konsultacji wszystkie uwagi zgłoszone w czasie ich trwania zostaną rozpatrzone w trakcie prac nad ostateczną wersją POIiŚ 2014-2020.
Program Infrastruktura i Środowisko będzie przyjmowany przez Radę Ministrów, a następnie przesłany do akceptacji Komisji Europejskiej.
Udział w spotkaniach jest bezpłatny. Planowany terminarz spotkań przedstawia się następująco:
-
28 sierpnia 2013 r. w Warszawie;
-
18 września 2013 r. w Poznaniu;
-
4 października 2013 r. w Krakowie;
-
21 października 2013 r. w Łodzi.