PKP Polskie Linie Kolejowe poszukują wykonawcy, którym zlecą opracowanie dokumentacji przedprojektowej modernizacji linii kolejowej nr 220 na trasie z Olsztyna do Gutkowa. Inwestycja ta jest ważna z punktu widzenia powstania w przyszłości kolei miejskiej, gdyż w ramach tego projektu powstać mają trzy przystanki. Na razie zadanie to znajduje się na liście rezerwowej i uzależnione będzie od dostępnych oszczędności.
Przedmiotem poszukiwań PKP Polskich Linii kolejowych jest wykonawca, który opracuje dokumentację przedprojektową dla projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 220 na odcinku Olsztyn – Gutkowo”. Zadanie to stara się o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko – Mazurskiego na lata 2014-2020, a jego realizacja uzależniona będzie od oszczędności, które zostaną po innych projektach.
Przedmiotem analiz studialnych jest linia kolejowa nr 220 Olsztyn Główny – Bogaczewo na odcinku Olsztyn Główny – Gutkowo w km 1,466 – 8,800, wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Prace rozpoczną się od pierwszego rozjazdu na stację Olsztyn Główny do stacji końcowej Gutkowo. Na przygotowanie dokumentacji PLK chcą wydać 1,2 mln zł netto, a wykonawca będzie miał 119 dni na opracowanie wielowariantowej analizy i przygotowanie trzech scenariuszy inwestycji.
Linia w złym stanie
PLK wskazują w przedmiotowym fragmencie linii nr 220 na niezadowalający stan techniczny nawierzchni kolejowej, podtorza oraz infrastruktury towarzyszącej. Nawierzchnię stanowią podkłady drewniane oraz strunobetonowe z lat 1986-87, kiedy wykonywano ostatnią naprawę główną. Na zaledwie dostateczny określa się z kolei stan urządzeń sterowania ruchem kolejowym, natomiast jako zły, zarządca określa stan obiektów obsługi podróżnych, utrudniający wygodne z nich korzystanie.
Wykonawca ustali i zarekomenduje optymalne rozwiązania dla projektu w kontekście prognoz przewozowych, szczególnie pod kątem dostosowania infrastruktury i obsługi ruchu regionalnego. PKP PLK wymagają co najmniej trzech wariantów – bezinwestycyjnego, który zakłada utrzymywanie obecnych parametrów technicznych infrastruktury i 2 warianty inwestycyjne zakładające przeprowadzenie inwestycji, prowadzącej do osiągnięcia zadowalających parametrów technicznych.
Bliżej kolei miejskiejInwestycja, dla której PLK zamierzają przygotować studium wykonalności, jest strategicznym zadaniem, który przybliży Olsztyn do stworzenia w regionie kolei aglomeracyjnej. To właśnie od tych prac zależy w zasadzie wciągnięcie kolei w ramy systemu transportowego miasta. W ramach tego programu zakłada się budowę dwóch przystanków kolejowych na terenie Olsztyna. Pierwszy znalazłby się na wysokości zespołów szkół ekonomiczno-handlowych i elektronicznych w km. 3,700 linii 220. Drugi przystanek pojawiłby się na wysokości ul. Hozjusza w km 5,400 w okolicach znajdującego się tam przejazdu kat. B. Wcześniej w ramach tej inwestycji powstać miał także przystanek
przy zbiegu al. Wojska Polskiego i ul. 1-go Maja z obu stron torów – od strony zewnętrznej. Powstanie on jednak w ramach zadania
dla linii nr 216 z Olsztyna do Działdowa.
Dla zwiększenia przepustowości szlaku Olsztyn – Gutkowo, Polskie Linie Kolejowe planują odtworzenie zlikwidowanej w latach 60. Mijanki Likuzy w km 4,300 wraz z budową jednego toru i peronu wyspowego. Z kolei na stacji Gutkowo planuje się przebudowę jednego z dwóch peronów (drugi z nich zostanie przebudowany w ramach inwestycji na linii 221 Gutkowo – Braniewo). Stali bywalcy Plaży Miejskiej w Olsztynie ucieszą się z planowanej budowy przejścia pod torami w km 3,115 w miejscu obecnego przejścia pieszego w poziomie szyn w ciągu ul. Jeziornej.
Składanie ofert ma trwać do 8 sierpnia 2017 roku. PLK ocenią je pod kątem ceny (60%) oraz terminu realizacji studium wykonalności (40%).