Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Rusza duży program elektryfikacyjny na Łotwie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
17-11-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
IRJ/Koleje Łotewskie/lp, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Rusza duży program elektryfikacyjny na Łotwie
Fot. Егор Журавлёв, lic. CCA 2.0/Wikimedia Commons
Koleje Łotewskie LDZ opublikowały plany związane z elektryfikacją istniejących linii kolejowych. Dziś sieć liczy 257 km, a po zakończeniu programu będzie miała łącznie 839 km. Jednocześnie będą wprowadzane zmiany w systemie zasilania – z prądu stałego na zmienny.

Wart 1,3 mld euro program będzie wsparty unijnymi środkami. Łotwa otrzyma 347 mln euro dofinansowania z Funduszu Spójności. Wdrażanie programu zostanie podzielone na trzy fazy.

Faza pierwsza programu zostanie zrealizowana w latach 2019–2023. Zakłada ona elektryfikację linii Rzeżyca – Krustpils – Windawa oraz Krustpils – Dyneburg. Dzięki temu na terenie kraju zostanie stworzony zelektryfikowany korytarz wschód – zachód, przebiegający przez centralną część Łotwy.

W latach 2020 – 2025 ruszy faza druga programu. Z Dyneburga sieć trakcyjna zostanie poprowadzona do miejscowości Indra na granicy z Białorusią, a także z miejscowości Krustpils w kierunku Aizkraukle. Na odcinku Aizkraukle – Škirotava system zasilania zostanie zmieniony z prądu stałego na zmienny. Ułatwi to transport towarów z Białorusi do terminalu towarowego w Salaspils koło Rygi.

Faza trzecia programu będzie polegała na zmianie systemu zasilania – z prądu stałego na zmienny na pozostałych liniach kolejowych w rejonie Rygi. Te zadania zostaną wykonane w latach 2025–2030.

Z analiz przeprowadzonych przez specjalną firmę doradczą wynika, że łotewskiej sieci kolejowej będzie opłacała się budowa sieci trakcyjnej. Koszty transportu towarów taborem spalinowym są coraz wyższe, a dodatkowo po 2020 roku potrzebna będzie częściowa wymiana taboru spalinowego.

LDZ szacuje, że dzięki elektryfikacji koszty transportu towarów spadną średnio o 1 euro za każdą przewiezioną tonę ładunków. W tej chwili tylko 14% łotewskiej sieci kolejowej ma sieć trakcyjną, podczas gdy unijna średnia wynosi 55%. Dzięki planowanemu programowi w ciągu najbliższych 10 lat Łotwa osiągnie wskaźnik około 59%.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

inf. pras PKP PLK 24 lipca 2023

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Infrastruktura

Łotwa z unijnymi pieniędzmi na elektryfikację linii kolejowych

Infrastruktura

Korupcja w Kolejach Łotewskich? Prezes aresztowany

Śšwiat

Korupcja w Kolejach Łotewskich? Prezes aresztowany

IRJ/lp, Rynek Kolejowy 19 sierpnia 2015

Zobacz również:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

inf. pras PKP PLK 24 lipca 2023

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Infrastruktura

Łotwa z unijnymi pieniędzmi na elektryfikację linii kolejowych

Infrastruktura

Korupcja w Kolejach Łotewskich? Prezes aresztowany

Śšwiat

Korupcja w Kolejach Łotewskich? Prezes aresztowany

IRJ/lp, Rynek Kolejowy 19 sierpnia 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5