PKP Polskie Linie Kolejowe przekazały już plac budowy na terenie stacji Siedlce i Międzyrzec Podlaski konsorcjum firm: Pol-Aqua, Dragados, Vias y Construcciones oraz Electren. Oznacza to, że budowa LCS Łuków nareszcie może ruszyć.
Przetarg na budowę LCS Łuków ogłoszono w lipcu 2011 roku. W związku z licznymi pytaniami firm zainteresowanych przetargiem, pierwszy termin otwarcia ofert przesunięto na drugą połowę września. Zamawiający za najkorzystniejszą ofertę uznał konsorcjum z liderem Pol-Aqua, choć oferta opiewała na kwotę ponad 427 mln zł netto (najtańszą ofertę złożyła hiszpańska firma FCC Construction na kwotę 318 mln zł). Decyzją KIO unieważniono wybór PKP Polskich Linii Kolejowych. W ponownej ocenie ofert wybór również padł na konsorcjum firmy Pol-Aquy. Umowa została podpisana 30 sierpnia 2012 roku.
- Obecnie PKP PLK prowadzą drugi etap modernizacji linii Siedlce - Terespol. - przypomina Maciej Dutkiewicz z Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK. - Roboty obejmują stacje: Siedlce, Łuków i Międzyrzec Podlaski oraz odcinki szlakowe między tymi stacjami, ale w przypadku odcinków szlakowych chodzi tylko o system sterowania ruchem kolejowym i systemy telekomunikacyjne - zaznacza rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.
Maciej Dutkiewicz przypomina, że w ramach wcześniejszych robót, które zakończyły 2 lata temu, przeprowadzono modernizację torów obejmującą odbudowę nawierzchni i podtorza pomiędzy głównymi stacjami jak Siedlce - Łuków - Międzyrzec Podlaski, Biała Podlaska i Terespol oraz przeprowadzono też roboty modernizacyjne na małych stacjach, przystankach i posterunkach ruchu. Roboty obejmowały uproszczenie układów torowych, odbudowę nawierzchni i podtorza. - Przeprowadzono również modernizację obiektów inżynieryjnych jak wiadukty, mosty i przepusty. Roboty obejmowały budowę, modernizację lub rozbiórkę 60 konstrukcji inżynieryjnych (przepusty, mosty, tunel dla pieszych). Wykonano też modernizację sieci trakcyjnej na odcinku prawie 200 km - przypomina rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji. Po zakończeniu realizacji inwestycji czas przejazdu między stacjami Siedlce i Biała Podlaska ma zostać skrócony o 20 minut. Z trasy, która jest częścią międzynarodowego korytarza transportowego, będą mogły korzystać najcięższe pociągi towarowe, a ich maksymalna prędkość będzie mogła wynosić 120 km/h. Maksymalna prędkość pociągów pasażerskich to 160 km/h.
- Od marca rozpoczynają się prace na stacjach Siedlce, Międzyrzec i Łuków, z tym że prace w Łukowie rozpoczną się nieco później. Przekazaliśmy już plac budowy na stacjach Siedlce i Międzyrzec. Wykonawca może już przystępować do wstępnych robót. Będą one polegały przede wszystkim na rozbiórce istniejącej infrastruktury kolejowej - głównie torów, które nie są używane do ruchu pasażerskiego. Roboty będą trwały 35 miesięcy od daty podpisania umowy - tłumaczy Maciej Dutkiewicz. A zatem przebudowa stacji powinna zakończyć się w połowie 2015 roku. Projekt realizowany jest w systemie "Projektuj i buduj".
Całkowita wartość inwestycji to ok. 526 mln zł brutto.