NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Rumuni kupują duńskie spalinowe pociągi o wątpliwej reputacji

| Michał Szymajda 09.10.2017 115

Rumuni kupują duńskie spalinowe pociągi o wątpliwej reputacji
Fot. Hugh Llewelyn, lic. CCA 2.0/ Wikimedia Common
Po tym jak w sierpniu 2016 Koleje Duńskie zdecydowały o wycofywaniu spalinowych zespołów trakcyjnych IC4, znalazł się na nie kupiec. Pociągi, których nie chcą w Skandynawii, pojadą do Rumunii.
Proces wyłączania z ruchu niemal nowych, bo zaledwie 10-letnich pojazdów rozpoczął się w zeszłym roku. Spalinowe czteroczłonowe pojazdy DSB wycofuje z radością, ponieważ od 2007 roku, czyli od momentu wprowadzenia na tory, są one przyczyną bardzo licznych odwołań pociągów. IC2, z uwagi na poważne problemy techniczne zagrażające bezpieczeństwu, kilkukrotnie były wycofywane z ruchu. Szala goryczy przelała się w marcu tego roku, gdy od jednego z pociągów odpadła w czasie jazdy pompa hydrauliczna, którą później znaleziono na szlaku. Wcześniej zdarzały się np. odpadnięcia baku z paliwem.

Kadafi na priorytetowej liście dostaw

Pech wisiał nad kontraktem z włoską AnsaldoBredą od początku. Zamówione w 2000 roku pociągi zaczęły docierać do Danii dopiero w… 2007 roku (od grudnia 2010 kursują na trasach intercity). Co ciekawe, podobne problemy producent miał również z dostawą szybkich pociągów V250 Albatros dla Kolei Holenderskich. Także w tym wypadku mocno opóźnione w dostawach pociągi gubiły na torach części. Obecnie, po upadłości, dawne zakłady AnsaldoBreda są własnością koncernu Hitachi.

Pociąg IC4 stał się powodem skandalu dyplomatycznego, kiedy jeden z nich został przekazany w ramach prezentu na 40 lat rządów dla Muammara Kadafiego – dyktatora Libii. Darczyńcą składu, który wyposażono m.in. w skórzane białe kanapy, był Silvio Berlusconi –były premier Włoch. Koleje Duńskie nie wiedziały nic o podarunku aż do momentu, gdy w internecie pojawiły się zdjęcia składu. To zwiększyło frustrację Duńczyków, którzy oczekiwali miesiącami na kolejne pociągi.

Wygodne, lekkie, szybkie. I awaryjne

Pudło pojazdów wykonane jest z aluminium. Bryła pociągów została, podobnie jak Pendolino, zaprojektowana przez grupę designerów z Pinifariny. Napędzają je 4 silniki Iveco, które łącznie dają 3000 KM mocy i potrafią rozpędzić pociąg do aż 200 km/h. Maksymalnie można ze sobą połączyć cztery czterowagonowe zestawy.

Teraz okazuje się, że pociągi trafią do Rumunii. Kupi je Astra TransCarpatic – prywatny przewoźnik realizujący w Rumunii przewozy dalekobieżne, blisko związany z producentem taboru Astra. To daje nadzieję na przebudowę pociągów po to, aby zmniejszyć ich awaryjność. Obecnie mówi się o możliwości zakupu 15 bardzo komfortowych pojazdów z 82 wyprodukowanych i przyjętych na stan DSB (ostatni w 2013 roku). Co ciekawe – DSB sprzedaje je Astrze bez gwarancji.

Dania powoli odchodzi od eksploatacji spalinowych zespołów trakcyjnych klasy intercity. Obecnie realizowany plan elektryfikacji wielu linii sprawi, że nie będą już potrzebne. Pociągi IC4, o których mowa, mają zostać wycofane do roku 2024. Część z nich rozpocznie obsługę linii regionalnych.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tydzień z firmą

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5