| IRJ/lp, Rynek Kolejowy ⚫ 18.05.2015 ⚫
231
Komisja złożona z pięciu członków parlamentu została powołana w grudniu 2013 roku. Jej zadaniem jest wyjaśnienie, na jakim etapie nastąpił błąd w związku z projektem uruchomienia szybkich połączeń m.in. z Holandii do Belgii. Wśród przesłuchiwanych mają pojawić się m.in. holenderscy ministrowie transportu od połowy lat dziewięćdziesiątych, w tym była minister transportu Tineke Netelenbos, a także były wiceminister finansów Gerrit Zalm. Swoją wersję niepowodzenia projektu przedstawią także menedżerowie z Kolei Holenderskich NS oraz z Kolei Belgijskich SNCB. Na przesłuchaniach nie zabraknie oczywiście przedstawicieli producenta wadliwych pociągów – firmy AlsaldoBreda.
Gdzie popełniono błąd?
Przesłuchania mają pomóc znaleźć odpowiedź na pytanie, dlaczego planowane połączenie po linii dużych prędkości HSL-Zuid nigdy nie zostało uruchomione i czy nie doszło do nadużyć. Komisja planuje zbadać m.in.: proces przetargu na dostawy taboru do obsługi linii HSL Zuid, a także jego rozstrzygnięcie, rolę państwa w przyznaniu koncesji na prowadzenie przewozów po szybkiej linii, a także m.in. proces dopuszczenia pociągów Fyra do eksploatacji na holenderskiej sieci kolejowej.
Były odszkodowania
To kolejny etap postępowania w sprawie fiaska projektu Fyra. Wcześniej doszło do porozumienia między producentem a podmiotami, które zamówiły pociągi. Do Kolei Holenderskich miało trafić łącznie 16 pociągów, a do Kolei Belgijskich 3 składy. Belgijscy kolejarze żądali początkowo 27 mln euro odszkodowania oraz ewentualnych kosztów dodatkowych. Jednak po ustanowieniu odszkodowania w wysokości 2,5 mln euro, wszystkie inne roszczenia automatycznie zostały anulowane, ponieważ obie strony chciały uniknąć ciągnących się latami kosztownych procesów sądowych.
Wcześniej z producentem porozumiały się Kolej Holenderskie. Dziewięć pociągów włoski producent zdołał dostarczyć zamawiającemu, jednak składy zaraz po włączeniu do eksploatacji musiały zostać wycofane z obsługi tras, ponieważ wykazywały wiele usterek. Straty Kolei Holenderskich z powodu potężnych problemów związanych z projektem oszacowano ostatecznie na 247 mln euro. Na mocy porozumienia zawartego z producentem pociągów, AnsaldoBreda miał wypłacić Holendrom odszkodowanie w wysokości 125 mln euro.
Problemy z pociągami pojawiły się już na etapie dostaw. Opóźnienia w harmonogramie sięgnęły kilku lat. Gdy uruchomiono pierwsze składy, okazało się, że pociągi są kompletnie nieprzygotowane do przewozów w warunkach zimowych, dlatego też po kilku dniach eksploatacji, już na początku 2013 roku, trzeba było wycofać je z eksploatacji.
Więcej z regionu:
Polska (46250)Warszawa-Radom: Itaka poleci do Taby i Tivatu
1k
Pasażer Biuro podróży Itaka zaoferuje swoim klientom zorganizowane wyjazdy wakacyjne z wylotem z portu Warszawa-Radom do egipskiej Taby oraz Tivatu w Czarnogórze. Nowe kierunki wczasowe są już dostępne w systemie rezerwacyjnym. Itaka rozpoczęła także sprzedaż krótkich wyjazdów typu city-break do Paryża i Rzymu – miast, do których z Radomia będą latać PLL LOT.
Toruń: Tramwaj do os. JAR. Przygotowania do rozwieszana sieci trakcyjnej
575
Zintegrowany transport Brak mrozów sprzyja postępom prac na budowie nowej linii tramwajowej, która będzie biegła od centrum Torunia aż do pętli przy ul. Heweliusza. Część torowiska jest już prawie gotowa i niebawem rozpocznie się montaż sieci trakcyjnej.
Kolejna maszynistka w Kolejach Mazowieckich
1,6k
Tabor i technika Mamy kolejną maszynistkę – podały Koleje Mazowieckie. Pani Dagmara jako pierwsza kobieta uzyskała autoryzację na autobusy szynowe.
Łódź: Wojska Polskiego – mimo zimy przebudowa trwa
495
Zintegrowany transport Przy ul. Wojska Polskiego i Strykowskiej trwają intensywne prace, związane z przebudową linii tramwajowej na Doły. Wykonawca wykorzystuje dodatnie temperatury i stara się zmieścić w nowym terminie, przesuniętym z wiosny na jesień bieżącego roku.
Kraków: Nie będzie podwyżki cen biletów. W zamian ostre cięcia?
1,3k
Zintegrowany transport W środę 11 stycznia krakowscy radni odrzucili prezydencki projekt podwyżek cen biletów. Oznacza to też odłożenie kwestii integracji z koleją oraz – jak zapowiadają władze Krakowa – spore cięcia w połączeniach tramwajowych i autobusowych.
Łódź: Liczba pasażerów komunikacji miejskiej rośnie, ale częstotliwość bazowa nie
638
Zintegrowany transport Łódzki samorząd poinformował o stałym wzroście liczby podróżujących komunikacją miejską. Ma to swoje odzwierciedlenie w rozkładach jazdy, bo część połączeń kursuje częściej lub na dłuższych trasach. Nie ma natomiast planów powrotu do standardów obowiązujących przed wybuchem pandemii koronawirusa.
GZM: Zmiany w taryfie dopiero pod koniec lutego
541
Zintegrowany transport Nie 16 stycznia, a prawdopodobnie 28 lutego. Intensywne prace nad aplikacją powodem zmiany terminu wejścia w życie nowej taryfy ZTM.
Trzy oferty na naprawy wielkopolskich EN76
1,6k
Tabor i technika Województwo wielkopolskie właśnie otworzyło oferty w przetargu na naprawę P4 swoich Elfów pierwszej generacji. Naprawy jednostek EN76 chcą wykonać trzy podmioty, choć tylko jedna propozycja mieści się w budżecie samorządu.
Kraków: Bliżej przebudowy ulicy Kościuszki
552
Zintegrowany transport Zadanie polegające na opracowaniu dokumentacji projektowej dla przebudowy torowiska tramwajowego w ciągu ulic Zwierzynieckiej i Kościuszki zostało ujęte w tegorocznym budżecie miasta. W ciągu najbliższych miesięcy spodziewane jest uzyskanie pozwolenia na budowę, a następnie rozpoczęcie robót budowlanych.
No-show. Czy linie mogą anulować rezerwację? LOT odpowiada Stanowskiemu
4,1k
Pasażer Niepojawienie się pasażera na pierwszym z wielu lotów zabukowanych pod jednym numerem rezerwacyjnym skutkuje anulacją pozostałej części podróży. Robią tak tradycyjne linie lotnicze. Przewoźnicy budżetowi prowadzą politykę sprzedażową, którą można porównać do kupna biletu do kina. Brak lotu tam, nie oznacza anulacji rejsu powrotnego. Czy działanie tradycyjnych operatorów jest zgodne z prawem? Prawnicy uważają, że nie. A kilka lat temu hiszpański Sąd Najwyższy, w sprawie przeciwko Iberii, orzekł, że takie działania są nielegalne.
IRJ/lp, Rynek Kolejowy - redaktor
Wiecej z regionu:
Polska (46250)
Oferty pracy w branżach infrastrukturalnych >