NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Rozproszone systemy automatyki i sterowania w pojazdach szynowych

| Zbigniew Drągowski, WAGO.PL 13.07.2021 412

Rozproszone systemy automatyki i sterowania w pojazdach szynowych
Norma EN 45545fot. Wago Elwag
Kiedyś pojazdy szynowe były wyposażone w proste urządzenia do zadawania prędkości, hamowania i oświetlenia. Później dodano urządzenia rejestrujące drogę, czas przejazdu i prędkość. Dziś rozbudowane systemy sterowania w pojazdach muszą obsługiwać dużą liczbę sygnałów dwustanowych i analogowych zbieranych z napędów, systemów diagnostycznych czy wspomagających.
Sygnały zbierane są z rozproszonych obszarów, często znacznie oddalonych od nadrzędnego sterownika. Aby połączyć główną szafę sterowniczą z urządzeniami wykonawczymi, potrzebna jest duża ilość przewodów, rozprowadzonych w wydzielonych kanałach i duktach na całej długości pojazdu. To nie tylko strata miejsca i zwiększenie wagi pojazdu, ale również wzrost kosztów oprzewodowania i tym samym całej inwestycji.

Można to jednak zrobić inaczej, zbierając sygnały lokalnie, z wydzielonych członów pojazdu, a następnie przesyłać je po magistrali komunikacyjnej, np. ETHERNET czy CAN do sterownika centralnego. Stworzenie tego rodzaju wysp pozwala lokalnie sterować systemami diagnostyki i mniejszymi systemami wspomagającymi pracę pojazdu.

Wyspy CAN WAGO
Rozwiązania oparte na komponentach WAGO z powodzeniem zostały już wdrożone w taborze tramwajowym i kolejowym. Centralnym punktem wyspy jest interfejs WAGO z rodziny XTR, spełniający wymagania normy taborowej (EN 50155) i palnościowej (EN 45545). Wyspy rozmieszczone są np. na członach pojazdu według wymogów sieci ETHERNET lub CAN, albo w obrębie jednego lub kilku systemów pojazdu. Sygnały dwustanowe zbierane są lokalnie, a dodatkowo modularność systemu WAGO pozwala na skonfigurowanie sygnałów analogowych.

Poza tym po dołożenie gateway CAN, RS-232/RS-485 możliwa jest komunikacja z innymi sieciami lub systemami, które nie posiadają otwartego protokołu komunikacyjnego. System 750 XTR bez problemów współpracuje z najpopularniejszymi sterownikami na rynku transportu szynowego.

Zastosowanie wysp z interfejsem XTR zwiększa szybkość i ilość przesyłanych oraz przetwarzanych danych. Daje również możliwość łatwej rozbudowy o kolejne funkcjonalności. Co ważne, zdecydowanie upraszcza to oprzewodowanie oraz poprawia przejrzystość i niezawodność całego układu.

WAGO-I/O-SYSTEM 750 XTR w konfiguracji wysp CAN został sprawdzony i działa już w blisko 200 zmodernizowanych i nowych pojazdach w Polsce.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Wrocław (1111)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Wrocław (1111)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5