NUMER 01-02/2023
NUMER 01-02/2023
Temat numeru:
Przewozy kolejowe 2022
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Łączenie Elfów Kolei Śląskich w Goleszowie trwa 20 minut. 10 razy dłużej niż powinno

| Roman Czubiński 20.12.2022 13,5k

Łączenie Elfów Kolei Śląskich w Goleszowie trwa 20 minut. 10 razy dłużej niż powinno
Fot. Roman Czubiński
Pociąg Kolei Śląskich, rozdzielany w Goleszowie na część do Wisły i Cieszyna, traci na postój na tej stacji cały kwadrans. Łączenie jednostek w drodze powrotnej trwa aż 20 minut. Czy koniecznych czynności nie dałoby się wykonać szybciej? PKP PLK odsyła po wyjaśnienia do przewoźnika.
Wraz z wprowadzeniem nowego rocznego rozkładu jazdy na Śląsku Cieszyńskim zaczęło funkcjonować nowe w skali sieci PKP PLK rozwiązanie. Jeden z pociągów KŚ z Katowic, zestawiony z dwóch EZT, jest rozłączany w Goleszowie, po czym pierwsza jednostka jedzie do Wisły, druga – do Cieszyna. W założeniu miało to zapewnić pasażerom bardziej atrakcyjną ofertę: do obu miast można dojechać z Katowic pociągiem bezpośrednim, bez konieczności przesiadania się, pod warunkiem zajęcia miejsca w odpowiedniej jednostce. Niestety, pasażerowie mają ograniczone możliwości dowiedzenia się o takiej ofercie: najpopularniejsza wyszukiwarka (rozklad-pkp.pl) pokazuje połączenie Katowice – Cieszyn jako przesiadkowe.

Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK twierdzi, że odpowiedzialność za ten stan ponosi przewoźnik. Podkreśla, że na Portalu Pasażera relacja pociągu KS 94607 z Katowic do Cieszyna jest prezentowana bez przesiadki. – Sposób, w jaki ona się pokazuje [w wyszukiwarce rozklad-pkp – przyp. RC], zależy od odpowiedniego oznaczenia danego połączenia przez przewoźnika i w tym przypadku jest ona czytelna i spójna – twierdzi.

Poważną wadą takiego rozwiązania w obecnym kształcie jest wydłużony czas przejazdu Katowice – Wisła. Rozkładowy postój rozłączanego pociągu KS 94607 Katowice – Cieszyn/Wisła trwa w Goleszowie 15 minut, a łączonego w relacji powrotnej KS 94654 – 20 minut, co pochłania praktycznie cały zysk czasowy osiągnięty dzięki modernizacji linii. Również tu przedstawicielka zarządcy infrastruktury twierdzi, że szczegółowe zasady sprzęgania i rozprzęgania pojazdów kolejowych w pociągach pasażerskich i towarowych określają regulacje wewnętrzne przewoźników. – Czas potrzebny na te czynności jest w kompetencjach przewoźnika. W przypadku, gdyby wskazany czas był postrzegany jako nieadekwatny, jest możliwość wykonania chronometrażu. Obecnie nie ma takiej potrzeby – dodaje.

W przypadku pociągu 94654 czas na łączenie jest dłuższy o dodatkowe 5 minut, ponieważ – jak wyjaśnia Głowacka – oba składy wjeżdżają na ten sam tor w stacji, na którym są łączone. – Wjazd odbywa się po jednej głowicy rozjazdowej, więc z uwagi na kolizję wjazdów jeden pociąg musi wjechać wcześniej. Łączny czas postoju zawiera czas na wykonanie czynności łączenia i rozłączania (wskazany przez przewoźnika, jako minimalny do wykonania tych czynności) oraz dodatkowy czas wynikający z lokalizacji pociągu na stacji – informuje nasza rozmówczyni.

Wysłaliśmy do Kolei Śląskich pytania o całą sytuację. Będziemy informować o dalszych postępach sprawy. Warto zaznaczyć, że podobne manewry u naszych południowych i zachodnich sąsiadów często trwają nie więcej niż 2-3 minuty.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2023
NUMER 01-02/2023
W najnowszym numerze miesięcznika szczegółowo podsumowaliśmy udany dla kolei rok 2022. Oprócz tego na tapet wzięliśmy temat inflacji, kryzysu gospodarczego i podwyżek cen biletów. Jak zawsze polecamy ciekawe rozmowy, w tym z. A. Popko, T. Myrdą, M. Rodkiem, K. Skorikiem i W. Jurkiewiczem, R. Mordak, T. Lehnertem czy P. Czekałą i T. Prejsem.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5