Przedstawiciele rządów oraz przedsiębiorstw kolejowych Rosji i Chin podpisali porozumienie dotyczące współpracy w dziedzinie budowy i nowych technologii w kolejach dużych prędkości. Porozumienie obejmie działania związane z powstawaniem linii kdp z Moskwy do Kazania.
Memorandum o współpracy zostało podpisane przez ministra transportu Rosji Maksima Sokołowa, prezydenta Kolei Rosyjskich Władimira Jakunina, szefa Kolei Chińskich Shenga Guangji oraz szefa Komisji Państwowej Komisji Rozwoju i Reform Chińskiej Republiki Ludowej Xu Shaoshi.
Chcą doświadczenia Chińczyków
Bezpośrednim celem podpisanego dokumentu jest promowanie współpracy między chińskimi i rosyjskimi przedsiębiorstwami w obszarze budowy linii Moskwa - Kazań - ważnego etapu większego projektu, polegającego na połączeniu stolicy Rosji z Pekinem. Porozumienie zakłada wspólne działania na płaszczyźnie projektowania, doradztwa, produkcji i dostaw elementów wyposażenia linii, samej budowy, a także m. in. finansowania. Współpraca ma również obejmować wykorzystanie chińskich technologii w produkcji taboru oraz doświadczenia Chińczyków w prowadzeniu przewozów.
Wśród założeń porozumienia, znalazł się także punkt dotyczący wzajemnych konsultacji obejmujących rozwiązania prawne, a także m. in. model finansowania budowy linii Moskwa - Kazań. Dokument zakłada również utworzenie specjalnego podmiotu, który zajmie się wdrażaniem projektu stworzenia linii w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego.
Wcześniejsze rozmowy bezowocne
To ponowny zwrot ku Chinom w polityce rozwoju sieci kolei dużych prędkości na terenie Rosji. Rozmowy ze stroną chińską były już wcześniej prowadzone. Strony nie były jednak w stanie porozumieć się co do ogólnych zasad współpracy. Rosjanie oczekiwali transferu wiedzy i udziału w pracach, zaś Chińczycy proponowali zbudowanie niezbędnej infrastruktury i dostarczenie wytworzonych w Chinach pociągów. – To nie jest korzystne rozwiązanie dla nas. Chcemy zdywersyfikować naszą gospodarkę i pozyskać nowe rozwiązania techniczne – mówił rok temu szef RŻD Władimir Jakunin. Chińczycy nie chcieli się na to zgodzić, dlatego ówczesne rozmowy o współpracy zostały zaniechane. Teraz niemal pewne jest, że Rosja w rozwoju sieci kolei dużych prędkości oprze się na doświadczeniu Wschodu, a nie Zachodu.
Długość linii dużych prędkości Moskwa - Kazań ma wynosić ok. 770 km. Linia będzie wiodła przez terytorium siedmiu regionów i – jak podaje RŻD – będzie w zasięgu 25 mln osób. W ramach projektu przewidywana jest budowa 15 stacji i przystanków, w tym w Moskwie, Włodzimierzu, Niżnym Nowogrodzie, Czeboksarach oraz w Kazaniu. Czas podróży z Moskwy do Kazania wyniesie 3,5 godziny. Liczba przewiezionych pasażerów w pierwszych latach funkcjonowania linii jest szacowana na 10,5 mln osób rocznie.