Kończący się rok miał dla spółki ogromne znaczenie dla Kolei Dolnośląskich. - Z przewoźnika, który na początku obsługiwał linie o mniejszym natężeniu ruchu pasażerskiego, przy wsparciu organizatora przewozów na Dolnym Śląsku oraz dzięki zakupom nowego taboru przy wsparciu środków unijnych, rozwinęliśmy swoją działalność, na tyle, że dziś obsługujemy 2/3 linii w województwie - podkreśla spółka.
Kontynuujemy nasz cykl podsumowujący rok 2015 z punktu widzenia spółek sektora kolejowego. Dziś głos oddajemy Kolejom Dolnośląskim, które zanotowały w tym roku ogromny wzrost skali działalności:
Ubiegły rok miał dla spółki ogromne znaczenie. Rok 2015 rozpoczęliśmy sukcesem. Podpisaliśmy z organizatorem przewozów – Urzędem Marszałkowskim – 8-letni kontrakt na realizację przewozów na Dolnym Śląsku. Wcześniejsze umowy były krótkookresowe. – Długoterminowy kontrakt dał nam minimalną gwarancję ze strony samorządu województwa i perspektywę, że wraz ze wzrostem planowanej pracy eksploatacyjnej wzrośnie wartość dofinansowania – mówi Piotr Rachwalski, prezes Kolei Dolnośląskich.
– To szczególnie istotne w kontekście planów rozwojowych spółki. Warto podkreślić, że odnotowujemy największy przyrost pasażerów spośród wszystkich spółek kolejowych w kraju. Mamy więc olbrzymi potencjał na przyszłość, który chcielibyśmy odpowiednio ukierunkować. Mając te minimalną gwarancję ze strony organizatora, możemy myśleć o dalszych inwestycjach w tabor, bazę serwisową, przygotowywać plany dalszego rozwoju spółki – podkreśla.
Nowy tabor
Jesienią 2015 roku wprowadziliśmy do eksploatacji 5 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych 31WE „Impuls”, 4 spalinowe zespoły trakcyjne typu „LINK” oraz jedna jednostkę EN57 po modernizacji, powiększając stan taboru o ponad 20%. Dzięki czemu, mogliśmy rozpocząć realizację nowych połączeń oraz poprawić komfort podróży na liniach już obsługiwanych. 5 mln pasażerów w ciągu roku, 17 tysięcy kilometrów pokonywanych przez nasze pociągi każdego dnia, 180 obsługiwanych stacji i przystanków i blisko 200 połączeń w dobie – te liczby mówią same za siebie. Rozwijamy się nieustannie. Staramy się realizować nasze inwestycje korzystając z możliwości jakie dają programy unijne. W ramach jednego z projektów stworzyliśmy nowatorską aplikację mobilną dla wszystkich pasażerów – KD Go! oraz inteligentny, interaktywny system informacji pasażerskiej – iSTOP na trasie Wrocław-Trzebnica. Oba rozwiązania cieszą się dużą popularnością wśród naszych pasażerów.
– Niewątpliwie jednym z największych sukcesów mijającego roku jest to, że wraz z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy, dzięki współpracy z niemieckimi i czeskimi przewoźnikami, udało nam się przekroczyć dwie granice – dodaje Piotr Rachwalski. – Długo trwały prace i negocjacje, ale ostatecznie staliśmy się przewoźnikiem, dzięki któremu przygraniczny ruch kolejowy rozwija się, a polscy, czescy i niemieccy pasażerowie mogą korzystać z połączeń kolejowych i docierać do wszystkich atrakcji turystycznych rejonu bez granic, tych komunikacyjnych – podsumowuje Prezes KD.
Ułatwienia dla podróżnych
W tym roku wprowadziliśmy ponadto kilka rozwiązań, które ułatwiają podróżnym dostęp do naszych usług. Otworzyliśmy dwa Biura Obsługi Klienta na dwóch największych dworcach Dolnego Śląska – we Wrocławiu i Legnicy. Wprowadziliśmy sprzedaż biletów on-line oraz za pośrednictwem aplikacji na smartfony. Nasze oferty nie tylko są bardziej dostępne, ale także bardziej atrakcyjne dla klientów. Na trasie Wrocław-Rawicz Koleje Dolnośląskie wprowadziły „ofertę na szóstkę”, promocyjne ceny mamy również dla seniorów, specjalne oferty obowiązują także w ruchu przygranicznym do Czech i na połączenia do Drezna.
Wszystko to sprawia, że zainteresowanie naszymi usługami stale rośnie. Warto podkreślić, że Koleje Dolnośląskie są liderem spośród wszystkich spółek kolejowych w Polsce w kategorii zmiany (przyrostu) ilości pasażerów. Według danych UTK wzrost ilości pasażerów za pierwsze 3 kwartały rok do roku wyniósł prawie 45%. – Jeśli chodzi o tempo wzrostu ilości pasażerów, przegoniliśmy nawet Inter City, które w tym czasie wprowadziło Pendolino – dodaje Piotr Rachwalski.
Podsumowując, dla Kolei Dolnośląskich ubiegły rok, był kolejnym rokiem realizacji strategicznych celów – powiększenia floty o kolejne, nowoczesne i komfortowe pojazdy, realizacji nowych połączeń, udostepnienia nowatorskich rozwiązań i atrakcyjnych ofert dla naszych klientów, by nadal zapewniać usługi na najwyższym poziomie dla coraz większej liczby mieszkańców Dolnego Śląska.