NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Rezultat budowy łącznicy Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki wykorzystany słabo

| Michał Szymajda 16.11.2017 7,9k

Rezultat budowy łącznicy Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki wykorzystany słabo
Skład PKP Intercity w ZakopanemFot. Patryk 98, SM42.pl
Na konferencji PKP PLK i PKP Intercity, poświęconej nowemu rozkładowi jazdy, który zacznie obowiązywać od 10 grudnia, pochwalono się skróceniem czasu jazdy pociągów pomiędzy Krakowem a Zakopanem. Tymczasem jeden z ekspresów, dzięki inwestycji za prawie 350 mln zł, skróci czas jazdy na tym odcinku o 7 minut, a TLK Karpaty z Krakowa Głównego do Zakopanego pojedzie dłużej o… 24 minuty.
Siedmiominutowe skrócenie czasu przejazdu na całym odcinku Kraków Główny – Zakopane osiągnie ekspres Tatry. Co prawda, jak informuje nas Dorota Szalacha z biura prasowego PKP PLK, między Krakowem Głównym a Krakowem Bonarką pociąg ten pomknie w 7 minut, czyli o 15 minut szybciej niż dotychczas, ale później na 8 minut stanie na stacji Stronie, bo w przeciwnym kierunku będzie jechał pociąg regionalny (linia 97 jest tu jednotorowa). Taka sytuacja dotyczy także wydłużonego z Warszawy do Gdyni wariantu ekspresu Tatry: EIC Giewont. Finalnie podróż między Krakowem a Zakopanem skróci się dzięki inwestycji o 7 minut. Jeszcze gorzej jest, jeśli weźmiemy pod uwagę przejazd EIC Tatry/Giewont w kierunku przeciwnym – z Zakopanego. Okazuje się, że mimo otwarcia łącznicy, czas przejazdu będzie dokładnie taki sam jak obecnie i wyniesie 3 godziny i 4 minuty. Tak przedstawia to portal pasażera należący do PKP PLK.

TLK Karpaty wciąż przez Płaszów

Znacznie wydłuży się przejazd na trasie z Krakowa Głównego do Zakopanego pociągiem TLK Karpaty. Pociąg ten nie będzie korzystał z nowej łącznicy, ponieważ będzie dzielony na grupy wagonów zdążających w różnych kierunkach – jak do tej pory – na stacji Kraków Płaszów. Czas przejazdu tego nocnego pociągu miedzy stolicą Tatr a Krakowem będzie rekordowy i wyniesie aż 3 godziny i 29 minut. Obecnie ten pociąg kursuje między wymienionymi stacjami w 3 godziny i 6 minut – aż 23 minuty szybciej. Z Zakopanego TLK Karpaty dojedzie do Krakowa Głównego w 3 godziny i 23 minut, także z postojem w Płaszowie.

Tylko o minutę szybciej niż TLK Karpaty w tym rozkładzie, jeśli wierzyć danym udostępnianym przez PKP PLK, z Krakowa do Zakopanego pojedzie przez łącznice Zabłocie – Krzemionki IC Witkacy, zestawiony z ezt Flirt należącego do PKP Intercity.

Regionalne pojadą krócej

Korzyść z budowy łącznicy odczują pasażerowie pociągów regionalnych. Bezpośrednie pociągi Kraków Główny – Zakopane bez zajazdu do Płaszowa pojadą krócej nawet o 20 minut. Ich średni czas przejazdu po tym odcinku to 3 godziny i 12 minut. Wciąż będą jednak słabą alternatywą dla przewoźników autobusowych, ze względu na czas przejazdu. Autobusy przemierzają trasę Kraków – Zakopane w niewiele ponad 2 godziny.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5