13 września 2019 r. PKP Intercity Remtrak podpisała umowę na realizację trzeciego etapu rozbudowy zakładu specjalizującego się w naprawach i utrzymaniu taboru pasażerskiego. Oprócz nowych hal z wyposażeniem pod w Idzikowicach powstaną nowe obiekty zaplecza technicznego i socjalno-administracyjne. Wartość inwestycji sięga 135 mln zł.
– Nie mniej ważne od samych zakupów i modernizacji taboru jest posiadanie odpowiedniego zaplecza technicznego do jego utrzymania. Rozbudowa zakładu PKP Intercity Remtrak w Idzikowicach pozwoli znacząco zwiększyć liczbę przeglądów i napraw wykonywanych przez spółkę we własnym zakresie, w ramach grupy kapitałowej PKP Intercity – powiedział Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP SA.
Rozbudowa Remtraku trwaPierwszy etap inwestycji w zakład, poczyniony w 2016 roku, oznaczał budowę nowoczesnej komory lakierniczej oraz modernizację obiektów poprawiających komfort pracy. W 2017 roku, w ramach drugiego etapu,
zbudowano w Idzikowicach nową halę produkcyjną do napraw wagonów z urządzeniami pomiarowymi oraz dobudowano piętrowy budynek administracyjno-socjalny. Dzięki wykonanym już inwestycjom w 2018 roku Remtrak wykonał ponad 440 napraw wagonów PKP Intercity, w tym 53 na poziomie P3, a resztę na bardziej zaawansowanym poziomie P4.
Remtrak zajmie się całym procesem obsługi wagonów. Zajmie się też elektrowozamiInwestycja w trzecim etapie, na realizację której Remtrak podpisał umowę 13 września, obejmuje budowę dwóch hal naprawczych. W jednej wykonywane będą naprawy zestawów kołowych (Remtrak podpisał już z Rafametem umowę na dostawę maszyn do ich regeneracji, w tym na nowoczesne tokarki) w ilości 2700 rocznie, co ma zaspokoić całe zapotrzebowanie PKP Intercity na tego typu prace. W drugiej z hal będą odbywać się będą naprawy wagonów na poziomie P4, obejmujące nawet do 90% wagonów posiadanych przez Intercity, oraz P5 – do 25% zasobów spółki. W rozbudowie zakładu chodzi także o możliwości zaawansowanych napraw i przeglądów wagonów specjalistycznych, takich jak sypialne, kuszetki, czy barowe, których nie chcą podejmować się producenci taboru, a jeśli już do tego dochodzi, koszty napraw są wysokie.
Po raz pierwszy Remtrak będzie się też zajmował naprawami lokomotyw elektrycznych typu EU/EP07, EP08 i EP09. Po realizacji inwestycji ma być w stanie realizować naprawy poziomu P4 na 60% wskazanych typów elektrowozów przewoźnika.
Potrzeba więcej pracownikówRozpoczynający się kolejny etap rozbudowy zakładu oznacza wzrost zatrudnienia. – Będziemy potrzebowali wielu specjalistów i inżynierów wykonujących naprawy. Docelowo pracę w oddziale na terenie Idzikowic znajdzie od 400 do 450 nowych pracowników, co da łącznie ponad 800 miejsc pracy – zaznacza Zbigniew Ciemny, prezes PKP Intercity Remtrak. Obecny na spotkaniu starosta opoczyński zaznaczył, że region porozumiał się już ze szkołami średnimi, gdzie kształcone mają być kadry, które w przyszłości mogą być wartościowe dla Remtraku.
Hale zbuduje konsorcjum polskiej firmy Agat i Hochtief Polska. Cały kontrakt warty jest 135 milionów zł. brutto.
– Dołożymy wszelkich starań, aby obiekt był gotowy, zgodnie z umową, za 19 miesięcy i spełnił oczekiwania zamawiającego. Realizowaliśmy już obiekty dla PKP Intercity, ten kontrakt jest dla nas bardzo ważny, bo referencje od takich partnerów pomagają nam budować zaufanie do naszej marki także za granicą – powiedział Zbigniew Winkiel, prezes spółki Agat, głównego wykonawcy. Przypomniał, że Agat realizował już m.in.
w 2016 roku budowę zaawansowanej technicznie myjni, która pracuje na S-Bahn w Berlinie.