NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

S-Bahn otwiera nową myjnię w Berlinie. Zbudował ją polski Agat (zdjęcia)

| Michał Szymajda 09.11.2016 105

S-Bahn otwiera nową myjnię w Berlinie. Zbudował ją polski Agat (zdjęcia)
Nowa myjnia dla S-Bahn w Berlinie wybudowana przez polską firmę Agat Fot. Michał Szymajda
S-Bahn otwiera nową myjnię w Berlinie. Zbudował ją polski Agat (zdjęcia)
S-Bahn otwiera nową myjnię w Berlinie. Zbudował ją polski Agat (zdjęcia)
S-Bahn otwiera nową myjnię w Berlinie. Zbudował ją polski Agat (zdjęcia)
S-Bahn otwiera nową myjnię w Berlinie. Zbudował ją polski Agat (zdjęcia)
S-Bahn otwiera nową myjnię w Berlinie. Zbudował ją polski Agat (zdjęcia)
S-Bahn otwiera nową myjnię w Berlinie. Zbudował ją polski Agat (zdjęcia)
S-Bahn otwiera nową myjnię w Berlinie. Zbudował ją polski Agat (zdjęcia)
S-Bahn otwiera nową myjnię w Berlinie. Zbudował ją polski Agat (zdjęcia)
S-Bahn otwiera nową myjnię w Berlinie. Zbudował ją polski Agat (zdjęcia)
S-Bahn otwiera nową myjnię w Berlinie. Zbudował ją polski Agat (zdjęcia)
S-Bahn otwiera nową myjnię w Berlinie. Zbudował ją polski Agat (zdjęcia)
S-Bahn otwiera nową myjnię w Berlinie. Zbudował ją polski Agat (zdjęcia)
S-Bahn otwiera nową myjnię w Berlinie. Zbudował ją polski Agat (zdjęcia)
S-Bahn otwiera nową myjnię w Berlinie. Zbudował ją polski Agat (zdjęcia)
S-Bahn otwiera nową myjnię w Berlinie. Zbudował ją polski Agat (zdjęcia)
S-Bahn otwiera nową myjnię w Berlinie. Zbudował ją polski Agat (zdjęcia)
Polskie firmy są coraz aktywniejsze na niemieckim rynku i, zdaniem niemieckich zamawiających, nie powinny mieć tam żadnych kompleksów. Najnowszym tego dowodem jest myjnia, którą pochodzący z Koluszek Agat zbudował dla kolei miejskiej w Berlinie.
Nowy obiekt stanął w dzielnicy Lichtenberg, gdzie znajduje się jedna z kilku baz utrzymaniowych S-Bahn Berlin. Oferta koluszkowskiego Agatu została wybrana w wyniku przetargu organizowanego przez Deutsche Bahn w 2015 roku. Od odebrania placu budowy do oddania budynku do eksploatacji minął nieco ponad rok.

Polska technologia pobiła konkurencję

– Nie byliśmy w tym przetargu najtańsi, ale nasze rozwiązania techniczne przykuły uwagę Niemców i wybrano nas jako dostawcę systemu, który dzisiaj z dumą otwieramy – powiedział Jacek Justyna, dyrektor handlowy i wiceprezes zarządu spółki Agat. Przed wyborem oferty firmy Niemcy dokładnie obejrzeli sobie myjnie, którą Polacy zbudowali dla Stadlera, który utrzymuje w czystości Flirty, którymi prowadzi ruch Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Rozwiązania tam zaobserwowane niezwykle im się spodobały.

Budowa nie była łatwa

Sporym utrudnieniem przy budowie myjni było planowane jej położenie – na międzytorzu zakładu w Lichtenbergu. Nie ma tu w zasadzie drogi dojazdowej z prawdziwego zdarzenia, więc niemal wszystkie materiały budowlane musiały być transportowane koleją. A to spory problem, jeśli weźmiemy pod uwagę, że po sąsiednich torach składy S-Bahnu w ciągu dnia kursują co 6 minut, a nawet częściej. Proces dostaw odbywać się więc musiał w godzinach, gdy ten ruch był mniejszy.

Kolejną nowością dla Agatu, w stosunku do realizowanego w Łodzi projektu, była obecność trzeciej szyny, którą zasilany jest stołeczny S-Bahn. Wymagało to wdrożenia odpowiednich procedur bezpieczeństwa i specjalnej technologii budowy torów dojazdowych, które także położyła firma.

Błyskawiczne mycie bez rozdzielania pociągów

Nowa hala ma 165 metrów długości, dzięki czemu 8-członowy zestaw, złożony z dwóch pociągów BR481 produkcji Bombardiera (układ bardzo popularny na berlińskich torach) nie musi być dzielony przed wjazdem hali. Kompleksowe mycie takiego składu trwa 30 minut. Myjnia kosztowała 5,5 mln euro.

– Cieszymy się, że ten obiekt zostaje oddany do użytku przed zimą, ponieważ zainstalowane tu urządzenia bardzo pomogą nam w odmrażaniu składów. Po wykonanych testach urządzeń jesteśmy z nich niezwykle zadowoleni. W Berlinie chcemy budować kolejną myjnię dla S-Bahn, zaprosimy Agat do udziału w przetargu – powiedział Peter Bruckner, szef berlińskiego S-Bahnu, przekazując prezesowi Agatu Zbigniewowi Winklowi model zestawu trakcyjnego, który w tym czasie rozpoczął pokazowy proces mycia, który oglądało kilkudziesięciu berlińskich dziennikarzy.

Rynek niemiecki interesujący tak samo jak polski

– Mam nadzieję, że taki sam model będziecie Państwo mogli przekazać mi, jeśli uda nam się wygrać kolejne postępowania na budowę kolejnych myjni w Berlinie. Tymczasem serdecznie dziękuje wszystkim, którzy przyczynili się do powstania obiektu – inżynierom, pracownikom budowlanym, a także polskiemu radcy handlowemu, który niezwykle nas wspierał na tym trudnym rynku – powiedział Zbigniew Winkiel. Jego zastępca dodał, że niemiecki kontrakt może być furtką dla tego rynku.

– Sądzimy, że doświadczenie tutaj zdobyte pozwoli nam na mocniejsze wejście na niemiecki rynek. Jesteśmy też bardzo zainteresowaniami postępowaniami, które wkrótce zaczną być organizowane w Polsce – powiedział Jacek Justyna.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Berlin (252)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Berlin (252)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5