Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

S-Bahn otwiera nową myjnię w Berlinie. Zbudował ją polski Agat (zdjęcia)

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
09-11-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Polskie firmy są coraz aktywniejsze na niemieckim rynku i, zdaniem niemieckich zamawiających, nie powinny mieć tam żadnych kompleksów. Najnowszym tego dowodem jest myjnia, którą pochodzący z Koluszek Agat zbudował dla kolei miejskiej w Berlinie.

Nowy obiekt stanął w dzielnicy Lichtenberg, gdzie znajduje się jedna z kilku baz utrzymaniowych S-Bahn Berlin. Oferta koluszkowskiego Agatu została wybrana w wyniku przetargu organizowanego przez Deutsche Bahn w 2015 roku. Od odebrania placu budowy do oddania budynku do eksploatacji minął nieco ponad rok.

Polska technologia pobiła konkurencję

– Nie byliśmy w tym przetargu najtańsi, ale nasze rozwiązania techniczne przykuły uwagę Niemców i wybrano nas jako dostawcę systemu, który dzisiaj z dumą otwieramy – powiedział Jacek Justyna, dyrektor handlowy i wiceprezes zarządu spółki Agat. Przed wyborem oferty firmy Niemcy dokładnie obejrzeli sobie myjnie, którą Polacy zbudowali dla Stadlera, który utrzymuje w czystości Flirty, którymi prowadzi ruch Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Rozwiązania tam zaobserwowane niezwykle im się spodobały.

Budowa nie była łatwa

Sporym utrudnieniem przy budowie myjni było planowane jej położenie – na międzytorzu zakładu w Lichtenbergu. Nie ma tu w zasadzie drogi dojazdowej z prawdziwego zdarzenia, więc niemal wszystkie materiały budowlane musiały być transportowane koleją. A to spory problem, jeśli weźmiemy pod uwagę, że po sąsiednich torach składy S-Bahnu w ciągu dnia kursują co 6 minut, a nawet częściej. Proces dostaw odbywać się więc musiał w godzinach, gdy ten ruch był mniejszy.

Kolejną nowością dla Agatu, w stosunku do realizowanego w Łodzi projektu, była obecność trzeciej szyny, którą zasilany jest stołeczny S-Bahn. Wymagało to wdrożenia odpowiednich procedur bezpieczeństwa i specjalnej technologii budowy torów dojazdowych, które także położyła firma.

Błyskawiczne mycie bez rozdzielania pociągów

Nowa hala ma 165 metrów długości, dzięki czemu 8-członowy zestaw, złożony z dwóch pociągów BR481 produkcji Bombardiera (układ bardzo popularny na berlińskich torach) nie musi być dzielony przed wjazdem hali. Kompleksowe mycie takiego składu trwa 30 minut. Myjnia kosztowała 5,5 mln euro.

– Cieszymy się, że ten obiekt zostaje oddany do użytku przed zimą, ponieważ zainstalowane tu urządzenia bardzo pomogą nam w odmrażaniu składów. Po wykonanych testach urządzeń jesteśmy z nich niezwykle zadowoleni. W Berlinie chcemy budować kolejną myjnię dla S-Bahn, zaprosimy Agat do udziału w przetargu – powiedział Peter Bruckner, szef berlińskiego S-Bahnu, przekazując prezesowi Agatu Zbigniewowi Winklowi model zestawu trakcyjnego, który w tym czasie rozpoczął pokazowy proces mycia, który oglądało kilkudziesięciu berlińskich dziennikarzy.

Rynek niemiecki interesujący tak samo jak polski

– Mam nadzieję, że taki sam model będziecie Państwo mogli przekazać mi, jeśli uda nam się wygrać kolejne postępowania na budowę kolejnych myjni w Berlinie. Tymczasem serdecznie dziękuje wszystkim, którzy przyczynili się do powstania obiektu – inżynierom, pracownikom budowlanym, a także polskiemu radcy handlowemu, który niezwykle nas wspierał na tym trudnym rynku – powiedział Zbigniew Winkiel. Jego zastępca dodał, że niemiecki kontrakt może być furtką dla tego rynku.

– Sądzimy, że doświadczenie tutaj zdobyte pozwoli nam na mocniejsze wejście na niemiecki rynek. Jesteśmy też bardzo zainteresowaniami postępowaniami, które wkrótce zaczną być organizowane w Polsce – powiedział Jacek Justyna.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Niemieckie media narzekają na Deutsche Bahn

Tabor i technika

Niemieckie media narzekają na Deutsche Bahn

Michał Szymajda 24 lipca 2023

Nowości taryfowo-rozkładowe z Niemiec

Pasażer

Nowości taryfowo-rozkładowe z Niemiec

Artur Bogdanowicz 04 czerwca 2023

Deutsche Bahn zamawia dodatkowe 17 pociągów ICE3Neo od Siemens Mobility

Tabor i technika

Czy dojdzie do podziału koncernu Deutsche Bahn?

Prawo i polityka

Czy dojdzie do podziału koncernu Deutsche Bahn?

Artur Bogdanowicz 18 kwietnia 2023

Rekordowe pensje zarządu Deutsche Bahn

Biznes

Rekordowe pensje zarządu Deutsche Bahn

Artur Bogdanowicz 31 marca 2023

Zobacz również:

Niemieckie media narzekają na Deutsche Bahn

Tabor i technika

Niemieckie media narzekają na Deutsche Bahn

Michał Szymajda 24 lipca 2023

Nowości taryfowo-rozkładowe z Niemiec

Pasażer

Nowości taryfowo-rozkładowe z Niemiec

Artur Bogdanowicz 04 czerwca 2023

Deutsche Bahn zamawia dodatkowe 17 pociągów ICE3Neo od Siemens Mobility

Tabor i technika

Czy dojdzie do podziału koncernu Deutsche Bahn?

Prawo i polityka

Czy dojdzie do podziału koncernu Deutsche Bahn?

Artur Bogdanowicz 18 kwietnia 2023

Rekordowe pensje zarządu Deutsche Bahn

Biznes

Rekordowe pensje zarządu Deutsche Bahn

Artur Bogdanowicz 31 marca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5