Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

RegioPantery podbijają Słowację

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
05-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
05-06-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
RegioPantery podbijają Słowację
fot. Škoda Group via LinkedIn
Škoda Group we współpracy z ŽOS Trnava kontynuuje dostawy elektrycznych zespołów trakcyjnych RegioPanter dla słowackiego narodowego przewoźnika kolejowego ZSSK, który odebrał właśnie 35. jednostkę. W tym i kolejnym roku na Słowację dotrze jeszcze 10 pojazdów tego typu.

Platforma elektrycznych zespołów trakcyjnych RegioPanter w ostatnich latach stała się jednym z największych sukcesów sprzedażowych Škoda Group, być może największym obok tramwajów, w przypadku których czeski producent zdobył realizuje liczne kontrakty eksportowe. Największym odbiorcą tych pojazdów są České dráhy, czeski narodowy przewoźnik kolejowy. Oprócz ČD na rynku czeskim nabyły je kraj południowomorawski i RegioJet, a także – na rynku wtórnym – Arriva vlaky. Także w przypadku RegioPanter producent osiągnął wiele sukcesów na rynkach zagranicznych, uzyskując kontakty w Bułgarii, Estonii, Łotwie, Słowacji i Uzbekistanie.

Jednym z największych klientów eksportowych w przypadku RegioPanter jest słowacki narodowy przewoźnik kolejowy ZSSK (słow. Železničná spoločnosť Slovensko). Jak informuje portal Zdopravy.cz, na Słowację dotarła właśnie 35. jednostka. Co ciekawe, zyskała ona nowy schemat malowania. Choć złożony jest z tych samych barw, czyli czerwonej, białej i jasnoszarej, inaczej rozłożono akcenty – przykładowo przód jednostki jest niemal cały czerwony. Do końca przyszłego roku ZSSK dysponować będzie 45 pojazdami. W tym roku dotrą jeszcze 4 jednostki, natomiast w roku 2026 pojawi się 6 sztuk RegioPanter.

Kolejne pojazdy dla dwóch regionów

Pojazdy dla ZSSK produkowane są we współpracy ze słowacką spółką ŽOS Trnava. Słowacki przewoźnik docelowo będzie wykorzystywać 32 pojazdy czteroczłonowe (seria 660) oraz 13 jednostek składających się z trzech członów (seria 661). Wszystkie RegioPantery na Słowacji są dwusystemowe, dostosowane do pracy w systemach zasilania 3 kV DC i 25 kV AC 50 Hz. Docelowo na słowackiej sieci kolejowej jedynym systemem zasilania ma być drugi spośród wyżej wymienionych, dlatego obecnie zakup dużej ilości taboru dwusystemowego jest uzasadniony, mając na względzie fakt, iż konwersja zajmuje wiele lat.

O ile w przypadku poprzednich dostaw RegioPantery dla ZSSK były kierowane głównie do obsługi połączeń w krajach żylińskim i koszyckim, tak obecnie narodowy przewoźnik planuje ich rozmieszczenie w krajach bańskobystrzyckim i trnawskim. Mają one obsługiwać relacje Trnava – Galanta, Trnava – Kúty, Banská Bystrica – Zvolen oraz Zvolen – Nová Baňa. Warto tu wspomnieć, że dużą szansą dla mocno osadzonej na słowackim rynku Škody Group może być ogłoszony niedawno przetarg na dostawę 16 jednostek bateryjnych z opcją rozszerzenia zamówienia o maksymalnie 20 kolejnych pojazdów.

Brak wózków Jacobsa. Za i przeciw

RegioPantery na tle zdecydowanej większości elektrycznych zespołów trakcyjnych zamawianych obecnie w Polsce i większości pozostałych państw członkowskich Unii Europejskiej wyróżnia układ wózków. Każdy człon osadzony jest na dwóch osobnych wózkach – nie zastosowano dominującego od lat rozwiązania, jakim jest zastosowanie wózków Jacobsa na połączeniach pomiędzy członami. Człony w takich pojazdach mogą być znacznie dłuższe, dlatego RegioPanter dla ZSSK w wariancie czteroczłonowym może przewieźć aż 343 pasażerów na miejscach siedzących, natomiast w wariancie trójczłonowym – 247 osób.

Obydwa rozwiązania mają wady i zalety z eksploatacyjnego punktu widzenia. Co do zasady wykorzystanie wózków Jacobsa umożliwia redukcję masy, a tym samym obniżenie kosztów eksploatacji. Z drugiej strony pojazdy z klasycznym układem wózków mogą charakteryzować nieco mniejsze naciski na oś i znacznie łatwiejsze utrzymanie. Warto dodać, że w Polsce w ostatnim czasie zespoły trakcyjne z członami osadzonymi na osobnych wózkach wróciły do łask – zamówiły je samorządy województwa lubuskiego (dwutrakcyjne i elektryczne Plusy) oraz pomorskiego (specjalny wariant Impulsa, przeznaczony do obsługi Szybkiej Kolei Miejskiej).

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 10 października 2025

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Tabor i technika

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 15 października 2025

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Tabor i technika

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Mikołaj Kobryński 06 października 2025

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Biznes

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Tabor i technika

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

Škoda Group pokazała wizualizacje nowych pociągów dla RegioJet

Tabor i technika

Zobacz również:

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 10 października 2025

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Tabor i technika

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 15 października 2025

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Tabor i technika

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Mikołaj Kobryński 06 października 2025

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Biznes

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Tabor i technika

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

Škoda Group pokazała wizualizacje nowych pociągów dla RegioJet

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij