W grudniu minionego już roku wiele pisano o kolei w mediach regionu lubelskiego. Serwisy informacyjne nie ograniczyły się do informacji o zmianie rozkładu jazdy czy relacji z kursowania pociągu Dart, lecz podjęły także tematy sygnalizowane wśród czytelników. A tych było całkiem sporo...
Jak co roku w grudniu media informują o zmianie rocznego rozkładu jazdy pociągów. Nie inaczej było i tym razem. Serwisy informacyjne zauważyły zwiększenie liczby pociągów dalekobieżnych oraz ograniczenia w kursowaniu pociągów regionalnych. Wiele zmian dotyczyło południowego Podlasia.
Od kilku tygodni na lubelskiej części linii kolejowej nr 2 (fragment korytarza transportowego E20) nastąpiła poprawa oferty PKP Intercity, co stwierdził lokalny portal „Biała24”. Autor publikacji zwrócił uwagę na rekordowy czasu przejazdu pociągów z Białej Podlaskiej do stolicy kraju, który zgodnie z rozkładem wynosi niewiele ponad 90 minut. Najszybciej na tej trasie ma jeździć pociąg kategorii IC „Wit Stwosz” relacji Terespol – Kraków Płaszów.
Więcej
Kolejną pozytywną wiadomością było zakończenie trwającej od kilku lat inwestycji pn. „Przebudowa układu komunikacyjnego wraz z modernizacją wiaduktu kolejowego i przejścia podziemnego w obrębie dworca kolejowego Lublin”. Z punktu widzenia podróżnych najważniejszym efektem wykonanego zadania było „otwarcie się” stacji od strony południowej, dzięki czemu możliwe jest dojście do peronów od ul. Kunickiego. Łatwiej jest także do nich dotrzeć kilkoma liniami autobusowymi i trolejbusowymi. Innym zyskiem dla mieszkańców miasta jest poszerzenie jezdni pod wiaduktem kolejowym, nowe przejścia dla pieszych pod i nad torami. Na terenach kolejowych powstał również ogólnodostępny plac. W ramach inwestycji poprawiono stan techniczny wiaduktu oraz inne elementy infrastruktury kolejowej.
O zakończeniu inwestycji można było przeczytać m.in. w „Kurierze Lubelskim”. Do artykułu dodano galerię zdjęć.
Tysiące drzew do wycinki
Szeroko opisywana była wycinka drzew, w tym okazów cennych gatunków sadzonych w czasach budowy linii kolejowej, wzdłuż odcinka Chełm – Lublin linii kolejowej nr 7. Po rozpoczęciu prac wielu mieszkańców interweniowało w celu wstrzymania lub ograniczenia prac zleconych przez PKP PLK. O sprawie można było przeczytać m.in. w „Kurierze Lubelskim”. Jak ustalił dziennik, konieczność wycinki drzew wynikała z przepisów prawa, które zobowiązują zarządców infrastruktury kolejowej do usuwania drzew rosnących blisko torów. Jak tłumaczy rzecznik PKP PLK wycinki dotyczą tylko drzew stwarzających zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Jednak innego zdania byli protestujący, wskazujący na na bardzo dobry stan zdrowotny wyciętych okazów. Na agresję wobec drzew, skutkująca ich rzezią w całym kraju, zwróciła uwagę komentująca dla „Kuriera Lubelskiego” Anna Mikołajko-Rozwałka, prezeska lubelskiego oddziału Ligii Ochrony Przyrody.
Więcej
Kłopoty dnia codziennego
Prowadzenie inwestycji często powoduje kłopoty dla okolicznych mieszkańców. Tak było w Łukowie, gdzie trwała m.in. modernizacja kładki dla pieszych, przebiegająca nad stacją kolejową. Zamknięcie budowli spowodowało, że wielu dotychczas z niej korzystających musiało nakładać drogi. Taki stan trwa od lipca 2014 r. Jak zauważył portal „Lubelskie24.pl”, obiekt miał być zamknięty tylko rok, a jeszcze do połowy grudnia ubiegłego roku nie można było z niej korzystać. Jak ustalił serwis informacyjne, prace budowlane zakończyły się, a kładka zostanie otwarta po zakończeniu odbiorów.
Więcej
Brakiem możliwości kupna biletów na pociągi międzynarodowe w Chełmie zainteresował się „Nowy Tydzień Chełmski”. Stało się tak mimo że codziennie dwa takie pociągi zatrzymują się w liczącym ok. 65 tys. mieście. Kasa PKP IC, w której można było nabyć bilety na połączenia międzynarodowe została zlikwidowana, zaś w punkcie prowadzonym na rzecz Przewozów Regionalnych sprzedaż takich biletów nie jest prowadzona. Najbliższa kasa, gdzie można zaopatrzyć się w niezbędny dokument umożliwiający przejazd pociągami międzynarodowymi, znajduje się w Lublinie.
Więcej
Rozstrzygną o realizacji kolejowych projektów w lipcu
Natomiast „Nowy Tydzień we Włodawie” podał termin rozstrzygnięcia w sprawie projektów wskazanych do realizacji w ramach Strategii Współpracy Transgranicznej Województwa Lubelskiego, Obwodu Lwowskiego, Obwodu Wołyńskiego i Obwodu Brzeskiego na lata 2014-20. Przypomnijmy, że na liście inwestycji znalazło się odtworzenie połączenia kolejowego Chełm – Brześć przez Włodawę wraz z budową przejścia kolejowego między Polską a Białorusią w Orchówku pod Włodawą, budowa linii kolejowej szerokotorowej Włodawa–Zawada przez Chełm, Rejowiec Fabryczny i Krasnystaw. Dodatkowo założono modernizację tras kolejowych na ukraińsko–polskim pograniczu, poprzez modernizacje linii kolejowych na odcinku ok. 65 km.
Więcej